וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נותנים לכם מושג

מה זה קפיטונאז'? ואיך מתחזקים ארון פאפייה מאשה? מושגים שכדאי לדעת לפני שמגיעים לחנויות לעיצוב הבית

מי מכם שמשפצים או בונים בית נתקלים ודאי בשפתם האניגמטית של אנשי המקצוע. גם בשלב עיצוב הבית ואבזורו, המושגים לא ממש ברורים. החלטנו להרים שוב את הכפפה ולצייד אתכם בכמה מושגים נוספים שיסייעו לכם להבין בין היתר, מהי ספת קפיטונאז' מבלי לפתוח מילון צרפתי-עברי, ומדוע מנורת פחם נקראת כך.

הפעם פנינו למעצבת אלין ליקא מסטודיו לעיצוב רהיטים אלין סקוט, המתמחה בעיצוב מקומות אירוח, בילוי ובתים פרטיים, ולמעצב המוצר הבינלאומי אלון רז גור, כדי שיבארו עבורנו, כמה מהמושגים השגורים ביותר בחנויות העיצוב כיום כדי שלא תקנו בטעות מנורה במקום כיסוי לכורסה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הדפס פייזלי של דקור מטבחים/מערכת וואלה!, צילום מסך

טקסטיל

פייזלי: זה אמנם נשמע כמו שם של גיבור ילדים, אך הוא מגיע דווקא מתחום הטקסטיל. תבנית ארוגה בצורת טיפה עם מוטיב צמחי המזכיר עיטור בנדנה. מקורו של הפייזלי באיראן במאה ה-14, אז שימש קישוט טקסטילי בארמונות, בגדי מלכות וכתרים ומאוחר יותר נכנס לשימוש המוני ברחבי העולם. פייזלי נפוץ כיום בתור הדפס (ולא אריגה) בריפוד כורסאות, כריות נוי, טפטים, חיפויים ושטיחים.

כריות בולסטר: כריות בצורת נקניקייה, מהתקופה הניאו-קלאסית. הן זכו לפרסום במאה ה-19 בזכות ציורו של האמן הצרפתי ז'אק לואי דוד, "פורטרט של מאדם רקמייר" שבו המאדם שוכבת בהסבה על הספה ונתמכת בכריות בולסטר. כמו הרבה אלמנטים עיצוביים שזוכים לעדנה מחודשת, גם כריות בולסטר הופכות לטרנד עכשווי בעולם העיצוב ומשמשות כמסעדים בכורסה/ספה. לעתים הן מחוברות אליה ולעתים משוחררות ממנה.

תפר צביטה: תפר בשולי כריות נוי וספות הנראה כאילו צבטו את הבד. התפר יוצר שוליים במראה מעודן, קליל ואלגנטי. התפר לא אמור לייקר את המוצר, זהו אלמנט עיצובי שמראה התייחסות לפרטים הקטנים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כורסאות קפיטונאז' של ניקולטי/מערכת וואלה!, צילום מסך

קפיטונאז': רצוי להגות את המושג במבטא צרפתי, כדי שהמוכר יתרשם שיש לו עסק עם מביני עניין. שיטת ריפוד מסורתית של כפתורים בתוך גומות, שהחלה בחדרים המפוארים של אצולת אירופה לפני מאות שנים והיוותה סמל לבורגנות. השיטה מאופיינת בהצמדת הריפוד לכיסוי המצפה את השלד, באמצעות כפתורים. במהלך השנים הקפיטונאז' הפך לפופולרי ברחבי העולם הן בעיצוב הבית הן באופנה. ניתן למצוא אותו במערכות ישיבה, כריות נוי, דלתות של ארונות ואפילו אריחים שמדמים את המראה האירופי.

אורלון: שם חלופי ואלגנטי לחומר סינתטי, המשמש למילוי או ריפוד כריות נוי, פופים או שמיכות.

בטיסט: רבים מייחסים את המושג למטפחות אף קטנטנות, אך מקורו בבד שקוף למחצה, ארוג סיבי כותנה בצורת שתי וערב. מלבד מטפחות, הבד משמש בעיקר לריפוד כריות נוי במראה רומנטי, או כווילונות אווירה קלילים המיועדים לחדרי שינה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מנורת אקווריום של וואן בד רום/מערכת וואלה!, צילום מסך

תאורה

מנורת פחם: מחווה לאדיסון. נורת סליל, שדומה לנורת הליבון הפשוטה. בסליל יש מרכיב של פחם היוצר אפקט אור זהוב. הנורה משמשת גם כמנורה, ואינה מצריכה אהיל או תוספת של גוף תאורה. מנורת פחם אמנם נראית מעט פרימיטיבית, מיושנת ותעשייתית אך נחשבת כיום לדבר "חם" בחנויות העיצוב, ומחירה של נורה אחת יכול להגיע ל-125 שקל.

מנורת אקווריום: פשוטו כמשמעו. גוף תאורת תקרה הנראה כאקווריום, מורכב מארבע דפנות זכוכית בתוך מסגרת מולחמת ברזל. בתוך מנורת האקווריום יש מנורות ליבון פשוטות, והמבינים האמיתיים של הטרנד ירכיבו בתוכה מנורות פחם.

ריהוט

רדי מייד: לחובבי אמנות פוסט מודרנית. בתרגום חופשי - מוכן מראש. מונח שהושאל מעולם האמנות וכשמשתמשים בו בתחום העיצוב, מתכוונים למוצר שמנותק מהקונטקסט המקורי שלו ומועבר למציאות חדשה בתור רהיט כגון שטיח מגולגל שהוסב לכיסא. המונח הוטבע על ידי האמן הצרפתי מרסל דושאן בתחילת המאה ה-20.

שולחן נושך: למנשנשים מול הטלוויזיה שלא מעוניינים לאמץ את שרירי הבטן. מדובר בשולחן סלון קטן ואישי שמצדו האחד ישנה רגל ומצדו השני מזכיר את צורתו של "פקמן". משטח השולחן "נושך" את הספה, ונגיש לישובים עליה בצורה אופטימאלית, מבלי שיזוזו ממקומם.

פאפייה מאשה: לא מדובר בדמות בודהיסטית, אלא בשם צרפתי לטכניקת עיסת נייר. רהיטים שעשויים פאפייה מאשה מחוזקים בחומרים כמו לקה מסוגים שונים, אבל חשוב לזכור שמדובר בחומר עדין במיוחד שיש לתחזק בהתאם. לכן, שטיפת הרצפה מתחת לארון שעשוי עיסת נייר, עשויה להיות מועדת לפורענות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אריחי דקור של המעצב קארים ראשיד של תשלובת אלוני/מערכת וואלה!, צילום מסך

שונות

קסטום מייד: לעשירים שמחפשים בלעדיות. עיצוב בהתאמה אישית ללקוח, בהתאם לרצונו. אין זה אומר שפריט קסטום מייד הוא בהכרח איכותי ועמיד יותר, זוהי שיטת עיצוב רהיטים המגשימים חלום או פנטזיה, שלא נמצאים באולמות התצוגה.

אריח דקור: אריח המשמש לדקורציה וקישוט במקומות נקודתיים, כחלק או כרצועה על גבי משטח שלם. נהוג להשתמש באריחי דקור בחדרי רחצה ובמטבחים, כשבאחרונה הם נראים גם במרפסות מעוצבות שקירותיהן מחופים.

פאזה: חיתוך דקורטיבי בשיפוע, המעניק ממד נוסף למראות ולמשטחי זכוכית. החיתוך נעשה בשולי המשטח, בדרך כלל כ-2 ס"מ מהקצה, בטרם הוא פוגש את המסגרת (החיתוך לא נעשה במקום המסגרת, אלא בנוסף). פאזה מייקר את המשטח, וככל שהוא נעשה במרחק גדול יותר מהשוליים - כך עולה המחיר.

מסמרי קישוט: היזהרו מחיקויים. מסמרים דקורטיביים בשולי ספות וכורסאות, שמקורם בריהוט ספריות אנגליות. בעבר, למסמרים הקישוטיים היה תפקיד פונקציונלי בכדי לחזק את הבד וכיום, הם משמשים בעיקר ליופי. מומלץ להימנע מחיקויים זולים של נגרים עצלים, המשתמשים בשרשרת ראשי מסמרים המגיעה בצורה של הדבקה ואינה עמידה לאורך זמן. הדרך לזהות מסמרי קישוט אמיתיים היא באמצעות הרווח שבין המסמרים. בסרט הדבקה ראשי המסמרים צמודים זה לזה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נשר בשיטת מסמרי קישוט של סטודיו אלין סקוט/מערכת וואלה!, צילום מסך
  • עוד באותו נושא:
  • עיצוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully