וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אם קירות יכלו לדבר

מה ההבדל בין מסכה ונציאנית ואפריקאית ולמה כדאי לכם לתלות אחת על הקיר - פורים הוא רק תרוץ

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מסכות דקורטיביות של ZER4U. החל מ-100 שקלים/מערכת וואלה!, צילום מסך

הוללות חסרת מעצורים

את טרנד המסכות הוונציאניות התחילה לא אחרת מאשר אישה מוסלמית, שהגיעה לעיר הגונדולות במאה ה-13 כשהיא עטויה ברעלה. המקומיים נדלקו על הרעיון של טשטוש הזהות, שינו מעט את הסגנון, ועיצבו מסכות שהפכו לאלמנט העיקרי בקרנבל המסורתי בוונציה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מסכות ונציאניות מקוריות בעיצוב מסורתי בעבודת יד. 179- 369 שקלים. להשיג בדל'ארטה/מערכת וואלה!, צילום מסך

תפקידה של המסכה הוונציאנית היה רחב בהרבה מסתם עוד אלמנט אופנתי (צבעוני ויוצא דופן ככל שיהיה); היא סייעה בשמירה על אנונימיות - מצרך יקר באותן מסיבות הוללות, שכללו כמעט כל חטא שאדם מן השורה יכול לעלות על דעתו. המסכה העניקה לכולם הגנה; מבני האצולה, דרך המשרתים ועד אנשי הכמורה, וטשטשה את ההבדלים בין המעמדות השונים, שהיו בולטים מאוד בימי הביניים.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מסכות מתכת ופסיפס של נון הימלמן. 8,000 – 10,000 שקלים. להשיג בבית טיטאן/מערכת וואלה!, צילום מסך

אט אט המסכות תפסו תאוצה: מעצבי המסכות הוכרו כאיגוד מקצועי והחלו לעצב מסכות ונציאניות שונות ומגוונות, שהיו עשויות בדרך כלל מעיסת נייר או גבס. מי שהיה מוכן להשקיע, השיג לעצמו מסכות נעימות ורכות מעור משובח. המסכות היו מעוטרות בפיסות בדים, אבני חן, עלי זהב ונוצות, והעניקו לקרנבל השנתי המון צבע ומסתורין. הדמויות הפופולאריות ביותר שעיטרו את המסכות בקרנבל הוונציאני היו של האל דיוניסוס מהמיתולוגיה היוונית (שהוגדר בין היתר כאל התיאטרון והמסכה); דמויות מהקומדיה "דל ארטה" שאופיינו בתווי פנים מוגזמים בדומה לקריקטורה; מסכות מסורתיות עם אף ארוך במיוחד כונו "רופאי המגפה", שהתייחסו למגפה השחורה שפקדה את אירופה; ומסכות ללא ארשת פנים מוגדרת, המנותקת מהמציאות ומזכירה במידה רבה מאוד, מראה פנים שזה עתה עברו טיפול בוטוקס. כיום, קרנבל המסכות בוונציה נחשב מוקד תיירותי פופולארי המשמר את המנהג העתיק, והמסכות הפכו לפריט דקורטיבי, שמקשט בתים ברחבי העולם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מסכה מעוטרת באבני סוורובסקי. 1,000 שקלים להשיג בבית העיצוב ילון/מערכת וואלה!, צילום מסך

השבט אמר את דברו

באפריקה לוקחים את המסכה יותר ברצינות מהאירופאים, והיא מסמלת בקרב השבטים השונים את הכוח המאגי. על פי האמונה השבטית, משתתפי הפולחן הפעילים, שעוטים על עצמם מסכות ומרקדים באקסטאזה בלתי נשלטת, זוכים בכוחות על טבעיים כגון, הורדת גשמים, שליטה בציד, הרחקת רוחות רעות, ריפוי מחלות או העלאת רוחותיהם של האבות הקדמונים למתן ברכה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מסכה אפריקאית עם חריטות. 1,800 שקלים. להשיג בגאפורו/מערכת וואלה!, צילום מסך

סוגי המסכות שונים בהתאם לאירוע; במקרים של יציאה לציד היו עוטים מסכות המאזכרות את פני החיות שתכננו לצוד שתפקידן היה לסייע בהצלחת המשימה והשתלטות על החיה. המסכות במקרה זה נעשו מעצים חזקים במיוחד כמו אירוקו ומהגוני, והיו מסוגננות בצורות שונות; מסכות ששימשו למטרת כישוף אופיינו בעיצוב דרמטי ומרשים כדי לבטא את עוצמת המאורע. חלקן התהדרו בקרניים של חיות, חרוזים, קונכיות, נוצות, שערות רפיה ושאר תוספות; מסכות שצבועות בעיטור לבן, סייעו על פי האמונה ליצור קשר עם המתים.

המאפיין הפופולארי במסכות האפריקאיות הוא חריטות וגילופים על העץ, המזכירים שריטות וצביעת פניהם של המקומיים, הנחשבים לאמצעי ביטוי אמנותי חשוב מאוד. בשבטים מסוימים, כגון שבט הבאולה שחי בחוף השנהב, מעצבי המסכות הגיעו למעמד של אמנים, וזכו לכבוד ויוקרה בדומה לאמנים המערביים המצליחים, שיצירותיהם המשיכו לחיות שנים ארוכות אחרי מותם. עד המאה ה-19 האמנות האפריקאית בכלל והמסכות בפרט, נחשבו כפריטים מגונים ופרימיטיביים שזכו לבוז בקרב העולם המערבי. בערוב השנים הגישה השתנתה לחלוטין וכיום ההתעניינות במסכות האפריקאיות גדולה יותר מכל מסכה אחרת; הן מהוות מושא למחקרים רבים, מוצגות במוזיאונים הגדולים ביותר בעולם ונחשבות ליצירות אמנות לכל דבר. אז למה שלא תתלו אחת בבית?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מסכה אפריקאית מעוטרת בשערות רפיה. 3,200 שקלים להשיג בגאפורו/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully