וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיש שלנו בפנים

מאת גליה ימיני

2.2.2010 / 11:03

המחיר של שירותי עיצוב פנים נע בין אלפי שקלים לעשרות אלפים. איך בוחרים את האיש המתאים ועל מה אנחנו משלמים

אחת לכמה שנים אנחנו מגיעים להחלטה שהבית כבר לא נראה משהו, חדר האמבטיה מיושן, הקרמיקה יצאה מהאופנה, המטבח לא מתאים וגם הקירות כבר זקוקים לריענון. בקיצור, הגיע הזמן לחשוב על שיפוץ והשאלה היא אם כדאי לעשות זאת לבד, או להוציא עוד כמה אלפי או עשרות אלפי שקלים או דולרים ולשכור מעצב פנים, שיסייע לנו בבחירות הגדולות והקטנות.

"ההיבט הכלכלי הוא אחד המרכיבים החשובים בהחלטה אם לשפץ את הדירה עם מעצב פנים או בלעדיו", אומר מעצב הפנים והרהיטים יפרח בן צבי. "מי שקונה דירה או משפץ חייב מעצב פנים לתכנון הראשוני של החלל. אם מדובר בפרויקט תכנוני, אני ממליץ על אדריכל עם ניסיון בתחום הבנייה וההנדסה, בעל ידע בהגשת תוכניות וכישורים לקדם את התוכניות מול הרשויות. במלאכת שיפוץ דירה אפשר להסתפק במעצב פנים".

אמנם ההחלטה אם לשכור את שירותיו של מעצב פנים תלויה בתקציב העומד לרשותנו, אבל יש הטוענים כי בעזרת עבודה עם מעצב ניתן לחסוך כסף על קנייה או בנייה של דברים לא מתאימים.

תכנון מוקדם חוסך כסף

"מדובר בשילוב בין הרבה מערכות מורכבות בעת ובעונה אחת. כמעצב פנים ורהיטים נתקלתי בתופעה של אנשים ש'חוסכים' את התכנון מראש ואז כשבאים למקם את הרהיטים, למשל, מסתבר שלא תכננו מראש את נושא התאורה, שאין מספיק שקעים, שיש חצי חלון מעל המיטה והתוצאה היא שצריך להזמין רהיטים בהזמנה מיוחדת, כך שבסופו של דבר איש מקצוע חוסך הרבה כסף", אומר בן צבי.

"מעצב יכול לראות את התמונה הכללית ולכוון בדיוק למטרה. פעמים רבות במהלך התכנון המעצב גם עוזר להבין את הצרכים ולהגדיר אותם, וזה מהותי להצלחת השיפוץ", אומרת מעצבת הפנים אורי גנון.

איריס יוגב, אדריכלית הבית של חברת נירלט, מתארת את הצורך במעצב פנים כמו הליכה לעורך דין כשאנו רוצים לנסח חוזה. "שיפוץ זה לא רק בחירת גוונים לקירות ושבירת קיר. בקיר משולבות מערכות חשמל, אינסטלציה וקונסטרוקציה שיש לדעת מראש את מיקומם ואם ניתן להרוס ולמקם במיקום חדש", היא אומרת.

בכל מקרה ממליץ בן צבי ללכת לפגישת ייעוץ. "פגישה כזאת יכולה להיות קריטית עבור הלקוח ולספק רעיונות והצעות מקצועיים, וגם לתת תמונת מצב כדי לא לגלוש מהתקציב. עלות פגישה כזו יכולה להגיע לכ-1,000 שקל".

בחירת המעצב

מעצב פנים, כמו הרבה בעלי מקצוע אחרים, בוחרים קודם כל על פי המלצות. "ההמלצה היא בעיקר על האישיות והמקצועיות של המעצב, כי טעם זה הרי עניין אישי, ומה שהיה טוב לאחד לא בהכרח טוב למישהו אחר", אומרת גנון. "מעבר לכך יש את עניין ה'כימיה', משהו שקשה להגדיר במלים, אבל חשוב לא פחות. החיבור בין המעצב ללקוחות, הקשר והתקשורת ביניהם - כל אלה ישפיעו על מהלך העבודה ובהחלט גם על התוצאה הסופית".

לדברי כרמלה יעקובי-וולק, ראש החוג לעיצוב פנים במסלול האקדמי המכללה למינהל, בחירה של מעצב הפנים היא תהליך הדרגתי שכרוך בהבנה של הצרכים האישיים הייחודיים. "אחד התפקידים המשמעותיים של מעצב הפנים הוא פיתוח פרוגרמות, משמע תרגום של הצרכים לחלל. ההתרשמות מהמעצב צריכה להיות באמצעות שיחה מעמיקה וביקור בפרויקטים שנעשו על ידו".

"חשוב לבחור מישהו שיודע לסנכרן בין כל המערכות הקשורות לעיצוב הבית - חשמל, מים, רהיטים וחשוב מאוד לברר לעצמנו בדיוק מה אנחנו מצפים מהמעצב", אומר בן צבי. "לאיזו חוויית מגורים נתחבר, מהו סגנון העיצוב האהוב עלינו, מהו סגנון הרהיטים הרצוי והכי חשוב מהו התקציב שאותו אנו מעוניינים להקצות. רק לאחר שיש בידינו את כל הנתונים נוכל להתחיל במלאכת האיתור של מעצב פנים שיש לו טעם וזיקה לסגנון שלנו, ושיוכל לזרום עם הראש שלנו".

יוגב ממליצה לבחור מעצב לפי תיק העבודות שלו. "יש מעצבים שמכתיבים את הסגנון שלהם בכל פרויקט ויש כאלה המקשיבים ולומדים את הלקוח, וכל פרויקט הוא בפני עצמו".

תמחור וסגירת חוזה

אחרי שסוגרים חוזה עם המעצב, בונים תוכנית מדויקת לפרויקט. התוכנית מציינת מה הצרכים של בני המשפחה - מתכנון הבית ועד הגדרת תקציב. כשמגדירים את התקציב אפשר להגדיר גם את הסטנדרט של מוצרי הבנייה. למשל, יש אריחי ריצוף ב-30 שקל למטר ויש גם ב-550 שקל למטר. אפשר גם להיעזר במעצב כדי לבחור בעלי מקצוע שתוכלו להיות בטוחים בטיב ואיכות העובדה שלהם.

בן צבי מוסיף כי להערכתו, כששוכרים מעצב מדובר בהוצאה של 10%-15% מתקציב שיפוץ הדירה, הריהוט ובניית הפרויקט ובאופן כללי כל מה שמעורב בו מעצב הפנים. לדברי יוגב, עלויות עיצוב תלויות בלא מעט גורמים - אם המעצב ידוע או מתחיל, האם השיפוץ קטן או כללי, האם אתם מצליחים לקרוא תוכניות או שתזדקקו בנוסף להדמיית תלת ממד ובניית מודל מוחשי.

"רצוי לבדוק 2-3 מעצבים גם לגבי המחירים", מציעה גנון. "התמחור נקבע בדרך כלל לפי היקף ומורכבות העבודה. יש שיפוצים הכוללים גם טיפול בהיתרי בנייה, דבר המייקר את העלות, ולעתים נדרש גם ליווי הלקוחות לאולמות תצוגה לבחירת חומרים".

"התמחור הוא נושא כאוב לכולם", אומרת יעקבי-וולק. לצערנו אין תמחור מינימום שאגודה מסודרת מוציאה ואתה כבעל מקצוע מתחייב אליו. כאן מדובר ב'מזרח הפרוע', ולכן יש זילות מקצועית. קשה להיות מקצועי כשאתה מתחייב לסכום מאוד נמוך ונדרש לפירוט עד לפרטים הקטנים ביותר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

שינויים משמעותיים בתקציב נמוך

בעלי הבית: אסנת ויואל נחום, שוהם.

המעצבת: אורי גנון.

סגנון בית: קלאסי-נקי.

לפני השיפוץ: נכנסנו לביתנו החדש לפני שמונה שנים. בכל התקופה הזאת לא השקענו בעיצוב למעט ריהוט. לפני שנה קיבלנו החלטה לשפץ ולעצב. הגבלנו את התקציב והגדרנו את סגנון העיצוב והתוצאה שצריך להגיע אליה.

איך נבחרה המעצבת: היו אצלנו כעשרה מעצבים שונים. חלקם המליצו על השקעות מעבר לתקציב שהגדרנו ואחרים הציעו שינויים שלא אהבנו. עם רובם לא הרגשנו בנוח ולא היינו שלמים עם הכיוון שהוצע. גנון היתה קשובה לצרכינו. הרגשנו שבתקציב נמוך אפשר לעשות שינויים משמעותיים בבית.

התהליך: המעצבת ליוותה את כל התהליך - שרטוטים, בחירת הקבלן, בקרה על העבודה, בחירת ריהוט ואביזרים וצבע.

עלות המעצבת: 7,500 שקל.

מעצבת שמלווה אותך לאורך כל הדרך

בעלי הבית: אלירן ושרון מודן, הוד השרון.

המעצבת: דפנה גונן.

סגנון: כפרי-מודרני.

לפני השיפוץ: רכשנו בית על הנייר והיינו מחויבים רק למעטפת החיצונית. עבור כל היתר רצינו מעצב שילווה אותנו.

איך נבחרה המעצבת: קיבלנו המלצות לארבע מעצבות פנים ונפגשנו עם ארבעתן. שתיים נפסלו כי הרגשנו שאנחנו לא משדרים על אותו גל. התלבטנו בין שתיים ובחרנו בגונן. ברמה המקצועית ראינו תמונות של פרויקטים שהיא עשתה ואהבנו אותם.

התהליך: גונן רצתה לשמוע את צרכינו. היא גם באה לראות את הבית הקודם שלנו כדי להבין את הצרכים שלנו. אחר כך היא בנתה פרזנטציה ראשונית. אנחנו נתנו הערות, ובהתאם לדברים שהפריעו לנו הגענו לבסיס מוסכם. בהמשך היא ליוותה אותנו בכל הבחירות המשמעותיות של הבית - חיפויים, מיזוג, אזעקות, תשתית אודיו. היא באה בכל שלב לאתר הבנייה כדי לראות שהדברים נעשים כפי שצריך.

עלות המעצבת: 8,000 דולר.

בית חם עם ניצול מקסימלי

בעלי הבית: שרי ורואי פרויליך, גבעת שמואל.

המעצב: יפרח בן צבי.

סגנון: קלאסי-מודרני.

לפני השיפוץ: בני המשפחה עברו בשנה האחרונה לביתם החדש בגבעת שמואל ורצו לעצבו.

איך נבחר המעצב: ההיכרות עם בן צבי היתה לפני כשמונה שנים, כשראינו את הרהיטים שלו בתערוכה. לפני כשנה החלטנו לעבור לגבעת שמואל והחלטנו לשכור את שירותיו.

התהליך: הסברנו לבן צבי את הצרכים שלנו - רצינו בית רחב וחם, תוך ניצול מקסימלי של השטח. גם מבחינה כלכלית הבהרנו לו את התקציב ועל פיו הוא בנה את התוכנית. הוא נתן לנו פתרונות כלכליים כדי לרהט את הבית בשלבים, בלי לפגוע בעיצוב. בסופו של דבר הוא אחראי לריהוט של הסלון, פינת האוכל, פרגולה, מטבח וחדר השינה של הילדים וההורים.

עלות המעצב: עשרות אלפי שקלים.

מעצב שאחראי גם על עיצוב הרהיטים

בעלי הבית: שיר וגיא עמבר, סביון.

המעצב: איציק מבורך.

סגנון: עיצוב עדכני בשילוב נגיעות פופ-ארט.

לפני השיפוץ: בית בסביון שהיה זקוק לשיפוץ, חידוש ורענון.

איך נבחר המעצב: היתה לנו היכרות אישית עם מבורך, וברגע שראינו פרויקטים נוספים שהאחים מבורך עיצבו, נשבינו. האחים מבורך הם לא רק מעצבי פנים אלא גם אמני עיצוב - הם עיצבו לנו את כל הרהיטים בבית. מבורך, שהוא גם צייר, צייר לנו כמה יצירות אמנות המוסיפות לאמירה העיצובית בבית.

התהליך: לאחר כמה מפגשים שבהם בעיקר שטחנו את משנתנו ודרישותינו ל'בית החלומות', התחלנו באישור תוכניות, בסיורים באולמות תצוגה ובגיבוש הסגנון שיהיה בבית. לאחר שהתמונה התבהרה יצאנו למסע קניות שאליו הצטרף מבורך, שמבעוד מועד תיאם לנו מפגשים אישיים בנקודות המכירה.

עלות המעצב: עשרות אלפי שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully