וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמש, מים ומספריים

בשביל לפסל פיל או תותים מהשיחים בגינה, לא צריך להיות אמן או גנן, מספיק שתקראו את זה. הצעת הגשה לט"ו בשבט

המספריים של אדוארד. imdb
אדוארד והמספריים - הביא את אמנות הטופיארי למסך הגדול/imdb

הנער בעל הפנים החיוורים ומלאי השריטות שמופיע יום אחד בפרבר הכל-אמריקני בסרטו של טים ברטון "המספריים של אדוארד", נאלץ לחיות עם מספריים במקום זוג ידיים. הנער הזה, פרי המצאתו של מדען מתבודד, מפחיד את תושבי השכונה בשל מראהו החריג והמרתיע, עד שברגע אחד המום שלו הופך לכישרון יוצא דופן, שגורם לכל הסובבים אותו ליפול לרגליו - הרגע בו אדוארד מתחיל לגזום שיחים ועצים ויוצר מהם צורות מופלאות. אותו רגע קסום בסרט הוא למעשה התגשמות של אמנות שנולדה שנים רבות לפני שברטון בחר להציגה על המסך - אמנות הפיסול בצמחים – הטופיארי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
טופיארי ספילרה - משתלות וונדי/מערכת וואלה!, צילום מסך

אמנות הטופיארי החלה את דרכה לפני 400 שנה באחוזות וארמונות ברחבי אירופה וסין. הסינים הם אלה שהמשיכו במסורת, כפי שניתן היה לראות בעיר בייג'ינג שקושטה במאות כדורים, ספירלות וחיות שונות הזמן האולימפיאדה שנערכה העיר ב-2008. וואן וונדי מ"משתלות וונדי" מציין שכיום אמנות הטופיארי הפכה לפופולארית גם בגינון הפרטי והבשורה המשמחת היא שלא חייבים גנן צמוד או עלם חמודות כמו אדוארד כדי לתחזק את הפסלים הצמחיים, אפשר לעשות זאת לבד. " הדבר החשוב ביותר הוא להיות סבלניים" מציין וונדי, "לוקח לא מעט זמן עד שהצמח מגיע לגודל והצורה הסופיים וגם לאחר שהגיע אליהם, דרושה אחזקה קבועה שמורכבותה תלויה בצורה שנבחרה".

ט"ו בשבט הוא הזדמנות מצוינת להתחיל להשקיע בגינה שלכם, לגזום את הצמחים הנבולים, להיפטר מפסלי הגמדים האלמותיים ולפסל כמה צמחים בצורה האהובה עליכם. המצרכים: שמש, מים, מספריים וכמה עצות טובות מהפסל יוסי בראל, שעשה הסבה מפיסול בשיש לפיסול בצמחייה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בא לכם להקת מריאצ'י בגינה? משתלות וונדי/מערכת וואלה!, צילום מסך

מהי הטכניקה שעומדת מאחורי הטופיארי?

"זוהי שיטה שבה מגדלים צמח מיוחד על רשתות מתכת ששתולות באדמה, אותן ניתן לקנות במשתלות המובחרות. בשלבים הראשונים מניחים לו לצמוח ולהיצמד לרשתות ומשקים אותו, ובשלבים מאוחרים יותר גוזרים ומקצצים את העלים שיוצאים מהרשת, ממש כמו תספורת. ככל שהצמח גדל ומלבלב כך הוא מקבל חזות של פסל."

באיזה צמחים מיוחדים מדובר?

"הצמחים המקובלים לעבודה שתניב תוצאות יפות ותהיה גם נוחה הם צמחי ירוק עד, כמו הבוקסוס והטקסוס, אך באקלים חם ויבש כמו בארץ אני ממליץ להשתמש בצמח מסוג אוג מסולסל. הוא גדל מהר יותר פי 3 מהצמחים האחרים ולוקח לו בסך הכל שנה לצמוח לממדים של אדם ממוצע. הוא אוהב חום וצורך הרבה פחות מים מכל צמח אחר, וכשהוא מגיע לגיל שנתיים הוא גם מסוגל לגנוב מים לצמחים אחרים בסביבתו."

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ככה זה נראה בהתחלה - הרשתות עליהן גדלים הצמחים/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
וכך זה נראה אחר כך/מערכת וואלה!, צילום מסך

מהם הטיפים לתחזוק נכון?

"ראשית יש למקם את הצמח באזורים רוויים באור יום. כל יומיים לבדוק שהוא מקבל מספיק מים וברגע שהצמח יוצא מחוץ לרשתות לגזור בעדינות ובצמוד לרשת. אפשר להיעזר במספריים מיוחדים המיועדים לכך, אבל גם מספרי גזירה גדולים יעשו את העבודה. הטיפ החשוב ביותר הוא סבלנות. יש לתת לצמח לגדול בשקט שיגיע לצורה הרצויה במלוא תפארתו."

האם הרקע של העוסקים בדבר הוא אמנותי – פיסולי?

"כן. מי שבונה את התבניות שעליהן הצמחים גדלים הם אמנים לכל דבר. גנן רגיל איננו מיומן בפיסול הצמחייה, אך התחזוק השוטף של הצמח בשלבים מאוחרים יותר יכול בהחלט להיעשות על ידי כל אחד שיש לו גישה לירק."

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פיל - אחת הצורות הפופולאריות. משתלת וונדי/מערכת וואלה!, צילום מסך

מה גרם לך לפנות לתחום הזה?

"הייתי מפסל בשיש לפני שהתחלתי עם הטופיארי. יצרתי בשתי ידיי פסלים גדולים ומרשימים והרגשתי שאני מתחרה עם אלוהים. בטופיארי נתוני הטבע, השמש והמים הם חלק מכלי העבודה שבה החלטתי להיות שותף של אלוהים."

עד כמה טופיארי פופולארי בארץ?

"בשנים האחרונות חלה עלייה בתחום במיוחד במגזר הציבורי, ערים גדולות מתקשטות בעצים מפוסלים שתורמים לא רק לירוק בעיניים אלא גם נחשבים כאמנות לכל דבר. במגזר הפרטי, ברוב המקרים הטופיארי מיועד לאנשים בעלי בית פרטי עם חצר גדולה, אם כי יש גם טופיארי קטנים בתוך עציצים אבל זה מאבד מעוצמתו של הפסל."

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האדם החושב של רודן על פי יוסי בראל/מערכת וואלה!, צילום מסך

מהן הצורות הפופולאריות?

"חיות בעלות נוכחות כמו פילים ואריות כשהן בתנועה או מלחכות עשב."

איזה צורות הכי מוזרות יצא לך לפסל?

"מאחר שאני מגיע מתחום הפיסול הקלאסי הדמויות שאני מפסל הן מורכבות ולא מוזרות. יצא לי לשחזר פסלים קלאסיים כמו "האדם החושב" של רודן , "הנשיקה" ועוד, שתוכננו להיות בפארק שיוקדש לאמנות הטופיארי ברעננה, אך כיום ניתן לראות אותם מפוזרים בעפולה וכפר סבא. "

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קונטרבס - יצירתו של יוסי בראל/מערכת וואלה!, צילום מסך

האם קרה שביקשו ממך לפסל משהו וסירבת?

"אני לא מפסל דובונים ודמויות מסרטים מצוירים. אמנות הטופיארי היא אמנות עתיקת יומין שהייתה נהוגה בגינות של אחוזות אצולה, וצריך לתת לה את הכבוד המגיע לה."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully