וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שופכים אור

תאורה היא אחד המרכיבים החשובים בתכנון ועיצוב הבית, אך לפני שרצים לקנות מנורה רצוי לדעת לאיזו מטרה היא מיועדת

מרוב אפשרויות אפילו תומס אדיסון היה מתבלבל. אם פעם רכישת מנורה היתה כרוכה בטיול רגלי קצר לחנות מוצרי החשמל הקרובה והתלבטות בין שניים-שלושה דגמים פשוטים וזולים, הרי שבשנים האחרונות נדרש מסע מפרך בין עשרות חנויות תאורה ובחירת גוף תאורה מתוך אינספור דגמים, שמחירו עשוי להגיע לאלפים רבים של שקלים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תאורה בלובי במלון ממילא ירושלים. קרני תכלת/מערכת וואלה!, צילום מסך

ואם לא די בכך, כדי להתקין את המנורה החדשה צריך יותר מסולם וכוונות טובות. נדרש ייעוץ מקצועי כדי לבחור מיקום למנורה, דגם שיתאים לצרכים שלכם - וגם מתקין מומחה. תחום התאורה נהפך לתורה של ממש, שמקובל לסווגה לשלוש קטגוריות עיקריות: אדריכלית (המכונה גם פונקציונאלית או טכנית), "ירוקה" ותאורה דקורטיבית. את המנורות האלה תוכלו למצוא במרכזים גדולים המתמחים בתחום, כולל כאלה הנחשבים מותגים.

"התאורה תופסת נפח גדול במיוחד במקומות ציבוריים כמו מלונות, מסעדות ואפילו אולפני טלוויזיה", אומר ניסים שוהם מנכ"ל יבואנית גופי התאורה קרני תכלת אלקבס. "בשנים האחרונות גוברת הפתיחות לעיצוב בקרב הציבור, וכתוצאה מכך רבים רוצים להכניס הביתה את הרעיונות שהם רואים בחוץ".

וכפי שכבר הבנתם מדובר במיני-פרויקט - פנייה למומחה תאורה שיסייע בבחירת המיקומים למנורות, טכנולוגיית התאורה, אופי גופי התאורה וגם במציאת מתקין, בדרך כלל חשמלאי מוסמך. עלות הפרויקט כולו עשויה להגיע לעשרות אלפי שקלים. כשתישרף נורה תזדקקו כנראה לעזרה, שלא כמו במקרה של הברגת נורת הליבון הפשוטה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חדר רחצה בתכנונו של יועץ ומעצב התאורה בני טבת/מערכת וואלה!, צילום מסך

הארה אדריכלית

תאורה אדריכלית היא חלק בלתי נפרד מהתכנון האדריכלי ומעיצוב הפנים. היא "משרטטת" ומדגישה את האלמנטים האדריכליים השונים, ונקבעת כבר בשלבים מוקדמים של התכנון.

קיימות אפשרויות רבות בקטגוריה זו, בעיקר הלוגנים במנורות שקועות לאורך הרצפה, התקרה והקירות, או במקומות נסתרים, בנישות ובתעלות. באמצעותן ניתן להעניק לחלל מראה משתנה, המיועד להתרחשויות ולצרכים השונים, בהתאם לשעות היממה.

מקרני תכלת נמסר כי 60%-70% מהתאורה המותקנת בבתים חדשים נחשבת תאורה אדריכלית, והשאר - דקורטיבית. רוב האדריכלים נותנים מענה לתכנון התאורה, אבל כשמדובר בבתים גדולים שהתכנון בהם מורכב, נכנס לתמונה מעצב תאורה מקצועי.

"גם אלה שלא בונים בית חדש ולא משפצים, ובכל זאת מעוניינים בתאורה אדריכלית, יכולים להיעזר במתכנן תאורה", מציין יועץ ומעצב התאורה האדריכלית בני טבת. "יש מגוון פתרונות שלא מצריכים שבירת קירות או חפירת תעלות. לדוגמה, שימוש במסילות שעליהן ניתן להתקין ספוטים רצים - בדומה לאלה שרואים במוזיאונים, שניתן להזיזם ימינה או שמאלה בכל פעם שמתחלפת תערוכה".

אם אינכם בונים או משפצים, ייעוץ של מתכנן ומעצב תאורה יעלה לכם כ-100 דולר לשעה. כשמדובר בתכנון של פרויקט, המחירים מתחילים ב-10,000 שקלים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גופי תאורה פיסוליים של המעצבת איילה צרפתי. אקסקלוסיב/מערכת וואלה!, צילום מסך

אור ירוק

המאבק בהתחממות כדור הארץ שפך אור חדש גם על תחום התאורה. הנורות הידידותיות לסביבה צורכות פחות חשמל ממנורות הליבון ומההלוגנים, אורך חייהן מגיע ל-15 אלף שעות (לעומת 1,000 שעות של ליבון, ו-2,000 של הלוגן), והן נחשבות תאורה "קרה", שאינה מחממת את החלל ובכך מאפשרות לצמצם את השימוש במיזוג. חרף יתרונותיה הרבים, בקרני תכלת אומרים כי התאורה הירוקה אינה פופולארית במגזר הפרטי בשל תמסורת צבע קרה וחיוורת, שלא לומר "חולה".

בשוק מוצעים שני סוגים עיקריים של תאורה ירוקה לשימוש ביתי. הסוג הראשון הוא תאורה פלורוסנטית או PL (פלורוסנטית קומפקטית), המתאימה יותר למטבחים, מחסנים וחדרי ארונות. לא ניתן לעמעם נורות אלה באמצעות דימר, אלא אם אתם מוכנים להיפרד מ-300-800 שקל בעבור משנק אלקטרוני מיוחד שיעמעם את הפלורוסנטים. נורות קומפקטיות (PL) תוכלו לרכוש ב-10-40שקל; גופי תאורה או פרופיל לפלורוסנט יעלו עוד כמה מאות שקלים.

הסוג השני הוא תאורת - LED נורות של עד ואט וחצי, המצריכות שנאי. נורות אלה מעניקות אור אווירתי בלבד, בעיקר כקישוט, ומשמשות גימיק לאדריכלים ששותלים אותן בנישות. מחיר: החל מ-150 שקל ללד (ללא גוף תאורה, שמחירו עשוי להגיע לאלפי שקלים).

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קרני תכלת אלקבס- מנורת הסוס של MOOOI מחיר 32,109 שקלים/מערכת וואלה!, צילום מסך

ועדת קישוט

הסוג השלישי של גופי תאורה, כאמור, הוא תאורה דקורטיבית. כמו כל אלמנט דקורטיבי אחר בבית, התאורה הדקורטיבית תורמת ליופי ולאסתטיקה של החלל, ומותאמת לטון העיצובי בו, אם לא מכתיבה אותו. זוהי תאורה המייצרת אווירה אינטימית, חמימה וביתית - שלא בהכרח מתאימה לקריאת ספר או לחיתוך סלט.

ההיצע בחנויות של גופי התאורה הדקורטיביים מגוון למדי. כך גם מחיריהם, שמתחילים במאות שקלים ומגיעים לעשרות אלפי שקלים, כשמדובר במותגים כמו Flos ,Artemide או בפרי יצירתם של מעצבים מובילים.

אם אתם צופים בתוכנית הריאליטי "האח הגדול" ותהיתם בנוגע לסוס השחור והגדול, הרי לכם דוגמה לגוף תאורה דקורטיבי. מדובר במנורה של חברת Moooi ההולנדית, בבעלותו של מעצב העל מרסל וונדרס, שמחירה כ-32 אלף שקל.

בהקשר זה יש לציין את הנציגה הישראלית הבולטת בזירה הבינלאומית בתחום התאורה הדקורטיבית - איילה צרפתי, שמעצבת גופי תאורה פיסוליים עשויים מחומרים טבעיים כגון לבד ומשי, בהשראת יצורים אקזוטיים. אלה נודדים בין תערוכות בינלאומיות ומוצגים בימים אלה בישראל בבית העיצוב אקסקלוסיב המתמחה בתאורה. טווח מחירים: החל מ-2,000 שקל למנורת שולחן ועד 40 אלף שקל לתאורת תלייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully