וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היזהרו מחאפרים

גיא ליברמן

16.1.2010 / 13:57

רוכשי דירות מדווחים על ריבוי מתווכים חפיפניקים ולא אמינים. המתווכים הוותיקים: "הם מוציאים שם רע למקצוע"

'בדיוק עכשיו נכנסה לי דירה חדשה', אמר לי המתווך מצדה השני של האפרכסת, ומיד התחיל לפרט על מעלותיה. מה שהוא לא ידע זה שבאותה השנייה רמת האמינות שלו ירדה לאפס כי כמה שעות קודם לכן, בבוקר, ראיתי שהדירה התפרסמה באחד מאתרי האינטרנט, אז על מי הוא מנסה לעבוד שנכנסה לו דירה? הוא רצה לעשות עלי סיבוב" - אלה דבריה של צעירה שחיפשה באחרונה דירה באזור המרכז. את הדירה שמצאה רכשה לבסוף ללא מתווך.

גם בני הזוג מירב ואיתי שיינס מפתח תקוה העדיפו שלא להיעזר במתווך כשהעמידו את דירת ה-4 חדרים שלהם למכירה ובמקביל חיפשו דירה אחרת: "חיפשנו לקנות בית בשכונת נווה עוז בעיר וראינו בעיתון פרטים על בתים. זה היה פרסום של מתווך שקבע אתנו באחד מימי שישי. זה התחיל בכך שהוא לא מצא את הבית, המשיך בזה שהוא אמר שמדובר בדו-משפחתי ובפועל זה היה בית בודד. לאחר מכן הוא לקח אותנו לבית אחר והכניס אותנו לחצר ללא תיאום עם בעלי הבית. התחושה היתה שהוא מאוד לא רציני. בד בבד, מתווכים שראו את המודעה שפירסמנו באינטרנט לגבי מכירת הדירה שלנו הביאו אלינו אנשים שבכלל לא מתאימים לדירה. נראה היה שהם מביאים כמה שיותר, אולי משהו ייצא". בני הזוג מבקשים עם זאת לסייג ומוסיפים כי "ברור שזה מקצוע לא קל ושוחק, ונתקלנו גם במתווכים מקצועיים, אבל התחושה היא שיש הרבה מאוד אנשים לא מקצועיים בתחום".

גם אביב דריילינגר מגבעתיים לא גיבש דעה נחרצת על המקצוע "אני ממליץ ללכת לתיווך כשמנסים למכור. בעבר ניסיתי למכור את הדירה שלי והמשרד אליו פניתי עשה כל שביכולתו למכור, והביא לי קונים רציניים ולבסוף העסקה לא יצאה לפועל בגללי - הם היו בסדר. מנגד אני ממליץ שלא להיעזר בשירותיהם כשמבקשים לקנות דירה - אז הם לא רציניים ורק מחפשים את העמלה שלהם. כשאני חשבתי על דירה להשקעה התמקדתי בנכסים שיש בהם אפשרות לזכויות בנייה נוספות. רוב המתווכים היו אומרים שיש כאלה אישורים, אך אף אחד מהם לא טרח לגשת לעירייה ולוודא שהדברים נכונים. בדיקות שעשיתי לבד העלו לא אחת שהמצב שונה מהתיאורים שלהם".

כמו סוחרי רכב

למרות הדעות השנויות במחלוקות בציבור לגבי המקצוע, הרי שלפחות על פי כמות המתווכים בישראל המצב טוב מתמיד. בשבוע שעבר חשף TheMarker כי ב-2009 נרשמה עלייה בשיעור של 14% במספר מתווכי המקרקעין בישראל שהגיע ל-12,533.

יש מי שחושב שהגידול בענף מהיר אף יותר. "העלייה האמיתית היא במספר האנשים שמתעסקים בתיווך מבלי להוציא רישיון תיווך", אומר המתווך חיים שטראוס מסוכנות אופיר נכסים שעובד כמתווך מזה 21 שנה. "בכלל הענף מזכיר לי כיום את ענף סוחרי הרכב. מתווכים צעירים חושבים שכל מה שנחוץ זה טלפון ומחשב. כל ישראלי חושב שהוא יכול להיות מתווך בלי ללמוד, וזה נהיה צחוק מהעבודה. הם מתקשרים לאנשים ולא מציגים עצמם כמתווכים, או שמציגים עצמם כחברים שעוזרים לחבר למכור דירה, הם מפרסמים כאנשים פרטיים - וככה הורסים את השם של הענף.

"לצערי הרמה ירדה וזה פשוט נורא. כיום עם האינטרנט שמציע לפרסם בחינם אנשים חושבים שלא צריך מתווכים וכי הם יכולים למכור לבד. זה כמו שהם חושבים שאין צורך במעצב פנים. הם לא מבינים שהוא יכול להפוך דירה למשהו הרבה יותר שימושי ויוקרתי.

"מגיעים אנשים מאוד רציניים"

ברשתות התיווך הארציות, שקלטו מתווכים רבים בשנים האחרונות, מודעים לתדמית השנויה במחלוקת של הענף, אך טוענים כי זו משתפרת כל הזמן. "הדימוי של הענף נמצא בתהליך של שיפור. בראש ובראשונה אני רואה זאת לפי סוג האנשים שמגיעים אלינו", אומרת עדינה חכם, מנכ"לית רשת אנגלו סכסון שמפעילה 400 סוכנים בישראל.

"מגיעים אנשים מאוד רציניים שמתייחסים לתחום כאל מקצוע לכל החיים, ויש להם ממי ללמוד. יש לנו ברשת זכיינים ומתווכים מאוד ותיקים. לפני כמה שנים, אנשים צפו שהאינטרנט יפיל את הענף ושאלו מי צריך מתווך כשיש הכל בחינם ובנגישות כזו גבוהה. למרות זאת, מספר העסקות לא קטן ואפילו גדל, מה שמלמד על הצורך במתווכים".

מה הערך המוסף של מתווך?

אנחנו מנסים להעניק ללקוח חוויה חיובית. חשוב שהלקוח יידע שהמתווך עושה עבודה מקצועית בשבילו, שתתאים לצרכיו. אם כך יהיה, הוא יעשה לנו שירות טוב בכך שיפרסם אותנו בהמשך. מתווכים שמתחזים ללקוחות פרטיים או שמבטיחים הבטחות לגבי נכסים שלא מתאימים ללקוחות לא ישרדו לאורך זמן, ולצערי הם גם מוציאים שם רע לענף כולו. אני בכלל קוראת למקצוע יועצי נדל"ן, כי אנחנו מביאים ללקוח הרבה מעבר לדירה - אנחנו עוזרים בהחלטה בהרבה מאוד מובנים ועוזרים למקד את הלקוחות על הצרכים האמיתיים שלהם".

גם ברשת רי/מקס שמפעילה 800 סוכנים בישראל מבקשים לשוות לענף תדמית מקצועית. "אנו עדים לשינוי משמעותי בפרופיל וברקע של הסוכנים החדשים המצטרפים אלינו. עידן המתווך החאפר המתעניין רק בסגירת עסקות וקומבינות כמעט שאינו מגיע אל סף דלתנו", אומר מנהל בית הספר לנדל"ן של רי/מקס, גיל לי-רן.

"בשנים האחרונות קלטנו יוצאי היי-טק, פורשי צה"ל, ותיקי מערכת החינוך ועוד רבים וטובים. הרוב המוחלט של הסוכנים המגיעים אלינו מתאפיינים בגישה רצינית, בהבנה אמיתית של המקצוע, וברצון אותנטי לקיים עסק המעניק שירות איכותי ללקוח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully