וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גלשתם בסלולרי מחו"ל? היכונו לחשבון מנופח

בר חיון

26.10.2009 / 12:14

טיילתם בחו"ל עם הטלפון הסלולרי ומדי פעם נכנסתם להתעדכן במייל, לשלוח תמונות או לקרוא חדשות? אם לא נערכתם לכך מראש, הגלישה עלולה לגרום לכם נזק של אלפי שקלים

"לא היה לי מושג שגלישה של כמה שניות תעלה כל כך הרבה", מספרת נ', שבזמן טיול בחו"ל התחברה פעמיים לתיבת המייל שלה באמצעות הטלפון הסלולרי, ושילמה על כך 750 שקל. תוך שהיא מודעת לסיכון לחור בכיס, ביטלה נ' את הסינכרון האוטומטי של מכשיר הסלולר, ובכל זאת, בכל אחד מהסינכרונים הידניים הקצרים שביצעה, תיבת הדואר קיבלה כמה עשרות מיילים.

עבור א', איש עסקים שיצא לאירופה עם מודם סלולרי, התוצאה היתה הרבה יותר כואבת: "לא עשיתי שימוש מוגזם, אבל המודם היה פתוח ודף האינטרנט המשיך להתרענן כל הלילה", הוא מספר. התוצאה היתה חשבונית של יותר מ-20 אלף שקל. גם אנשי עסקים שמכירים את העלויות ומצטיידים בחבילות גלישה לחו"ל מבעוד מועד נכווים, פשוט בגלל הרגלי הגלישה. "חשבתי שחבילת הגלישה בישראל פחות או יותר מקבילה לחבילה שרכשתי לחו"ל", מספר י', שרכש חבילה של 25 מגה-בייט וחרג ממנה בעלות של 5,000 שקל.

בשנים האחרונות, עם התפתחות הטלפונים החכמים, הגלישה באינטרנט באמצעות הטלפון הסלולרי נעשית זמינה ונוחה יותר. רבים כבר התרגלו להיות מקושרים לתא הדואר האלקטרוני שלהם ולמידע ברשת בכל עת ובכל מקום. ואולם, לא כולם מודעים לכך שכאשר יוצאים לחו"ל, עלות הגלישה הסלולרית מזנקת בצורה חדה.

לדוגמה, גלישה באמצעות טלפון סלולרי של פרטנר במדינות אירופה כמו צרפת, בריטניה וגרמניה, תעלה כ-5 שקלים על כל 100 קילובייט. בסלקום, אם לא רכשתם חבילת גלישה, המחיר יכול להגיע עד 11 שקל לקילובייט, בהתאם למפעיל הזר שאליו המכשיר מתחבר. בפלאפון, תעריפי הגלישה ללקוחות מזדמנים (כלומר ללא חבילה) זולים רק במעט מאלה של המתחרות. במלים אחרות, אם הורדתם מייל יחיד וזעיר ללא קבצים מצורפים, תשלמו עליו, בדרך כלל, 4-9 שקלים. אם המייל הבודד כולל קובץ בגודל מגה-בייט או שהעליתם עמוד ראשי של אחד הפורטלים הנפוצים (כמו וואלה), המחיר עלול לקפוץ לכ-40-90 שקל.

"אנשים לא מבינים על מה וכמה הם משלמים"

גם אלה שמודעים לכך שתעריפי הגלישה בחו"ל גבוהים במיוחד ומשתדלים לצמצם את הגלישה בחו"ל למינימום ההכרחי, עדיין סובלים לא פעם מחשבונות תפוחים עם שובם לישראל. רונן גלעד, סמנכ"ל בסנסקום המתמחה בפעולות חיסכון והתייעלות בהוצאות התקשורת בארגונים, מסביר כי בממוצע, 40% מהוצאות הסלולר בארגונים הם על נדידה (שימוש בסלולרי בחו"ל), ומתוך כך, עלויות הגלישה מהוות חלק ניכר.

"הבעיה הכי גדולה היא חוסר ודאות", מסביר גלעד. "לאנשים אין כלים להבין כמה מגה-בייט הם מנצלים בגלישה. גם אם הם לוקחים חבילה בעלות מוזלת, הם לא יודעים באיזה מצב הם נמצאים אחרי שניים-שלושה מיילים ועוד כמה חיפושים בסיסיים בגוגל". אך אפילו אם יש לכם מושג כמה בערך שוקל כל עמוד אינטרנט, התמחור בכל מדינה משתנה בהתאם למפעילה הזרה שאליה התחברתם. בנוסף, כל חברה מעגלת כלפי מעלה במקטעי זמן משל עצמה.

צרכנים רבים כלל אינם מודעים לסוגי גלישה שונים שהמכשיר מבצע. לדוגמה, אם המכשיר שלכם נמצא במצב סינכרון מיילים אוטומטי, הוא יתחבר לאינטרנט גם ללא כל פעולה מצדכם.

דוגמה אחרת היא הודעות מולטימדיה (mms), שהרבה אנשים עדיין מתייחסים אליהן בטעות כאל sms רגיל. אם רציתם לשלוח תמונה או סרטון מהטיול בחו"ל, השליחה תהיה כרוכה בגלישה. אותו דבר קורה גם כשאתם מקבלים mms מישראל (מלבד בסלקום, שם מצהירים כי הלקוח לא משלם על mms נכנס). כך, על כל שליחה או קבלת הודעת mms, ששוקלת בין כמה עשרות ל-400 קילובייט, אתם משלמים החל מכמה שקלים ועד 90 שקל.

יש גם חבילות לשנה

סלקום היתה הראשונה להציע חבילות גלישה לחו"ל, וכיום גם פלאפון מציעה חבילות. בפרטנר התעריפים הם עדיין ללקוחות מזדמנים ולכן גבוהים הרבה יותר מאלה שבחבילות הגלישה של מתחרותיה. ראוי לציין כי חבילות הגלישה מתאימות הן לגלישה מהמכשיר הסלולרי והן לגלישה מהמחשב הנייד באמצעות מודם סלולרי.

החבילה הקטנה ביותר שמציעות החברות היא של 5 מגה-בייט. סלקום ובפלאפון גובות עליה 99 שקל בארה"ב וכ-149 שקל באירופה. בשאר העולם, בפלאפון תשלמו על חבילה זו 249 שקל ובסלקום 284 או 297 שקל (תלוי איפה). החבילה הגדולה ביותר של פלאפון היא חבילת 80 מגה בייט שעולה 999 שקל בארה"ב, 1,999 שקל באירופה ו-3,099 שקל בשאר העולם.

לסלקום יש מגוון רחב יותר של חבילות, שנפחן מגיע עד 500 מגה-בייט. חבילה גדולה יחסית, של 300 מגה-בייט, תעלה בסלקום 4,828 שקל בארה"ב, 6,229 שקל באירופה, 13,916 שקל באסיה ו-13,330 שקל בשאר העולם. כדי להשוות בין החבילות ובין החברות, ראו מחירים לפי 100 קילו-בייט בטבלה למעלה.

ראוי לציין כי באירופה סלקום מציעה חבילות שנתיות שהן זולות יותר מהתעריפים שהזכרנו, אך בהתחייבות לשנה.

חוסכים על ידי חיבור לרשת אלחוטית

אם יש ברשותכם טלפונים או מחשבים ניידים עם קישורית wifi (רשת אלחוטית), חפשו בתור ברירת מחדל את רשת האינטרנט האלחוטית החינמית באזור בו אתם נמצאים. גם אם במלון שלכם יש רשת בתשלום, סביר להניח שהשימוש בה יהיה זול יותר מגלישה סלולרית.

חברת wefi פיתחה אפליקציה המאפשרת למכשירי סלולר בעלי קישוריות wi-fi לזהות את הרשת החינמית הטובה ביותר באזור. "לפעמים הרשתות הפתוחות עמוסות מדי או שיש פורטלים שהן חוסמות, ו-wefi יזהה את הרשת האופטימלית", מסביר עמית שקד, סמנכ"ל שיווק בחברה.

לדברי שקד, 40% מתוך 40 מיליון הרשתות בעולם הממופות ב-wefi הן פתוחות, אך יש מדינות שבהן יש יותר רשתות פתוחות מאחרות. בשווייץ, לדוגמה, רוב הרשתות סגורות, אך בתאילנד, כמחצית מהן פתוחות.

כך, לפני שאתם יוצאים לחו"ל, מומלץ גם להתרשם ממיקום הרשתות האלחוטיות ומאיכותן באתר wefi.com/maps, ממנו אפשר גם להוריד את האפליקציה למכשיר הסלולר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

לא מצאתם רשת אלחוטית? עוד דרכים להוריד עלויות

1. קחו חבילה קטנה ככל האפשר, מבלי להתחייב. במידת הצורך, אם היא הסתיימה במהלך השהות בחו"ל, קחו עוד אחת. למנויי פרטנר עוד יותר יקר לגלוש כי אין חבילות. סלקום ופלאפון מציעות חבילות גלישה לחו"ל שבאמצעותן התעריפים נחתכים לחצי ויותר. ואולם חשוב לזכור כי גם חבילות הגלישה אינן זולות כלל, בהתחשב בכמות תעבורת הנתונים שהן מציעות. התעריפים של פלאפון זולים במעט מאלה של סלקום, לא באופן משמעותי.

2. ככל שהחבילה שמציעות החברות גדולה יותר, היא אמורה לספק מחיר זול יותר למגה-בייט, אך גם כאן החיסכון אינו משמעותי ומסתכם בשקלים ספורים לכל מגה-בייט. כך, למשל, מחיר חבילת ה-500 מגה-בייט שמציעה סלקום מאמיר לכ-22 אלף שקל לחודש. שימו לב שסלקום מציעה הנחות למנויים שמתחייבים לשנה לחבילת גלישה בחו"ל, אך החיסכון אינו משתלם בפרופורציות של עלות החבילות: חיסכון של 8 שקלים, למשל, בחבילת 5 מגה-בייט בעלות 145 שקל לחודש בהתחייבות לשנה. אם חודש אחד לא נסעתם לחו"ל, ההתחייבות אינה משתלמת.

3. אם יש לכם סמארטפון, כדאי לבטל את סינכרון המיילים האוטומטי. היכנסו למייל רק באופן יזום והשתדלו להוריד כותרות נושא בלבד. אם אתם חייבים להיכנס לגוף המייל, בדקו איזה סוג של קבצים מצורפים אליו והימנעו מהורדת תמונות או קבצים כבדים אחרים.

4. בטלו קבלת הודעות mms. שליחה וקבלת mms באורנג' ופלאפון, משמעותה יציאה לגלישה סלולרית. ברוב המכשירים תוכלו לבטל את קבלת הודעות ה-mms.

5. נסו לגלוש לאתרים שמציגים פורמט מצומצם נטול תמונות ושאר זוללי תעבורת נתונים, כאשר הם מזהים את הגלישה הסלולרית. אתרים מסוג זה הם ynet, פייסבוק וג'ימייל. חשוב לדעת שיש מכשירי סלולר עם דפדפנים שנותנים אינדיקציה למשקל עמוד האינטרנט שאתם מורידים (למשל, בכל מכשיר נוקיה עם הדפדפן minimap). זו לא אינדיקציה מדויקת אבל היא די יעילה כדי לדעת בזמן אמת כמה מחבילת הגלישה אתם מנצלים.

6. גלישה בחו"ל באמצעות בלקברי זולה יותר. בשל יכולת כיווץ המידע המרשימה במכשיר הבלקברי, הגלישה מחו"ל באמצעותו משתלמת יותר מאשר במכשירים אחרים. חבילת בלקברי רגילה, הכוללת גם את שימושי הגלישה בישראל, עולה בפלאפון 199 שקל, וכוללת 15 מגה-בייט גלישה בחו"ל. בסלקום עלות החבילה 220.90 שקל והיא כוללת 25 מגה בחו"ל ובפרטנר החבילה עולה 200 שקל וכוללת 10 מגה בחו"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully