וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראות ולשרוף

גטניו פשה ומרטן באס המתארחים בתערוכה CASA09, מעוררים פרובוקציות בעולם העיצוב: האחד מחפיץ והאחר שורף

כשהיה בן 41, גטניו פשה, מעצב ואדריכל איטלקי מוערך, ארז את מזוודותיו ועלה על מטוס בכיוון אחד לניו יורק. עם המעבר ממרכז העיצוב העולמי לתפוח הגדול, שינה פשה את תפיסתו העיצובית, ועבודותיו השמרניות הפכו פרובוקטיביות ככל שהתבגר. גם היום, כשהוא בן 70 פשה לא מהסס לעצב כורסאות בקווי מתאר של גוף האישה, שהמושב נמצא בין רגליה הפשוקות והיושב בה מוזמן להניח את ראשו בין שדיה השופעים. גופי התאורה שפשה מעצב, גם הם לא בדיוק הקלאסיקה הרנסנסית של מולדתו ונראים יותר כמו הלבשה תחתונה. דוגמה לכך הוא דגם "מנורה עם תחתונים" המורכב משלוש רגלי נחושת דקות ובמרכזן אהיל עשוי סוג של שרף, שנראה כתחתונים.

וריאציות על פורטרט אישי

את עבודותיו של פשה אי אפשר לפספס. מרגע שנחשפתם אליהן תדעו לזהות את חותמת היד של המעצב האיטלקי, בזכות העושר הצבעוני והצורניות האופיינית לו שגובלת באמנות. הוא ידוע בחיבתו לפורטרטים ומשלב אותם בהרבה מעבודותיו. הקולגות שלו והמבקרים בסביבתו טוענים כי הפורטרטים הרבים שהוא שוזר בפרטי הריהוט אינם פרי דמיונו, אלא וריאציות מגוונות של הפורטרט האישי שלו. הגימיק המעט מגלומני הזה, מזכיר מאוד את שעשו האמנים האיטלקים של המאה הקודמת, שהיו "שותלים" בציוריהם את הדיוקנאות האישיים שלהם. כך לדוגמה במיטה הזוגית שעיצב פשה הוא מציג זוג פורטרטים מתנשקים המתפקדים כמגן הראש של המיטה. פשה מציין כי עצם קיומן של הדמויות מרמז על מהותו של הרהיט, ואין כוונת המעצב למנוחה ושינה אלא למקום לעשות בו אהבה. (מגלומני כבר אמרנו?)

"אני מאמין שאנשים צריכים למצוא את הרהיט שמתאים להם ולצרכים שלהם" הוא מציין באחד מראיונותיו, "ולא שהם יתאימו עצמם לרהיט". זו כנראה הסיבה לכך שהרבה מספות הישיבה שלו הן מודולאריות ויכולות להתאים לצורת הישיבה של המשתמשים, ולצורת החלל המיועד. פשה זכה בפרסים רבים על עיצוביו השונים, בין היתר על השימוש בחומרים ובטכנולוגיות מתקדמות. בהרצאה שתיערך במסגרת תערוכת המעצבים CASA09, הוא צפוי לחשוף את סודות ההצלחה של מעצב ממרומי גילו.

מצית להבות

מארטן באס, יליד גרמניה בן 31, גדל בהולנד ורכש את השכלתו באיטליה. במהלך לימודיו הבין שכדי להיות מעצב בולט בתחומו הוא צריך לעשות מעשה פרובוקטיבי, רדיקלי עם ערך מוסף, ולכן יצר את סדרת ה"עשן" כפרויקט הגמר בלימודיו. הסדרה המעושנת כוללת עבודות של מעצבים ידועי שם, ביניהם גאודי, הזוג איימס והאחים קמפנה, שבאס שרף אותן בלי לחשוב פעמיים, ולאחר שהאש כבתה והעבודות נאכלו הוא ציפה אותן בחומר פלסטי קשיח, כדי לשמר את המראה השרוף. באס לקח סיכון רציני בפרויקט הגמר שלו, אך נחישותו העיצובית באקט זה הביאה אותו להכרה במוזיאונים מובילים ובחברות עיצוב נחשבות שביקשו מבאס לייצר פריטים שרופים נוספים למכירה. באס החל לשרוף רהיטים והגדיל לעשות כששרף פסנתר כנף.

מעבר לפעולת ההצתה, שכל כך חביבה על באס וסללה את דרכו המקצועית, הוא פתח עם סיום לימודיו סטודיו לעיצוב הנקרא "באס דר הרדר". מאז הספיק לעצב סדרת רהיטים עשויים מחימר סינתטי על גבי שלדי מתכת הצבועים בצבעים נועזים המזכירים אמנות נאיבית של ילדים ומתחברים לעולם בדיוני.

בין ישן לחדש

סדרה נוספת ומפורסמת של באס היא רהיטים מפוסלים אדירי ממדים בשילוב של עץ ומתכת. שתי סדרות אלו מעטרות את המלון האמנותי "גרמרסי פארק" בניו יורק, שחלליו מתהדרים ביצירות אמנות ופרטי עיצוב של מיטב המעצבים.

באס לא מתעלם מהנושא החברתי שמעסיק את רוב תושבי הגלובוס בשנים האחרונות - מצבו של כדור הארץ, והוא מרבה למחזר חומרים ישנים ולמזג בינם לחדשים בעבודותיו. בהרצאה שבאס צפוי להעביר ביום רביעי הקרוב, הוא יציג את עבודותיו בסדר כרונולוגי ויסביר את הרקע ההומוריסטי, הפילוסופי והפרקטי של כל אחד מעיצוביו. הוא עתיד לפתוח את ההרצאה במחשבות שהעסיקו אותו במהלך לימודיו האקדמיים, ימשיך להיסוסים שליוו אותו כמעצב מקצועי ויספר שלב אחר שלב על דרכו המקצועית וכיצד הגיע להיכן שהוא נמצא כיום.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

תערוכת CASA09 לעיצוב הבית תיפתח היום (19 באוקטובר) במרכז הירידים בתל אביב, ותימשך 4 ימים. שעות הפתיחה: ימים ב'-ה': 11:00-21:00. כניסה: 50 שקלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully