וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרץ קובי

הכלב המאויר "קובי" שליווה את אולימפיאדת ברצלונה, הוא רק קצה הקרחון בתערוכת רטרוספקטיבה למעצב חוויאר מריסקל

המעצב חוויאר מריסקל מזוהה בעיקר עם הדמות המאוירת "קובי" - כלב חביב, שיצר לכבוד המשחקים האולימפיים בברצלונה ב-1992. "קובי" נראה באותה תקופה בכל מקום בעיר באותה עת, דמותו המאוירת הודפסה על גבי מגבות, בולים, בקבוקי שתייה, חולצות ובובות והוא הפך במהרה לסמל מסחרי מוצלח ביותר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הכלב "קובי" נראה בכל מקום בברצלונה בזמן המשחקים האולימפיים ב-92/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתערוכת רטרוספקטיבה שנערכת בימים אלו בלונדון לכבוד מריסקל, דמותו של "קובי" מקבלת שוב מקום של כבוד אך היא לא מוקד העניין. התערוכה, שנקראת "Drawing Life", איננה תערוכת רטרוספקטיבה במובן הרגיל. העבודות בה לא מוצגות בצורה כרונולוגית, אלא מאורגנות בשישה חללים לפי נושאים הכוללים אלמנטים גרפיים, איורים וסרטונים לצד רהיטים וטקסטיל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עבודותיו מאופיינות בקווים נמרצים, צבעים עזים וסגנון הומוריסטי. מריסקל בסטודיו/מערכת וואלה!, צילום מסך

מריסקל יליד ולנסיה, חי ויוצר בברצלונה, החל את דרכו המקצועית לפני כשלושים שנה כקומיקסאי מחתרתי. החוברות שלו זכו להכרה רבה וצוטטו במגזינים ספרדיים חשובים, ושם נחשפה לראשונה שפתו הייחודית של מריסקל והחלה השפעתו על עיצוב המוצר והאופנה. עבודותיו מאופיינות בקווים נמרצים, צבעים עזים וסגנון הומוריסטי שגלשו לשדה העיצוב על גווניו השונים, והובילו את מריסקל ליצור גם כמאייר, פסל, גרפיקאי מעצב מוצר, מעצב פנים ואדריכל.

במהלך שנות השמונים החל לעבוד בשיתוף עם קבוצת העיצוב האיטלקית "ממפיס" שהעלתה אותו על מפת העיצוב העולמית, בזכות פריטי ריהוט עשירים במוטיביים קומיקסאים והשפעות של אמנים ספרדים כגון מירו וגאודי. הוא החל לעצב חללים מסחריים, מלונות, מסעדות, מועדונים וחנויות של מותגים מובילים המתהדרים בצבעוניות ושפה גרפית. לפריטים השונים שמוצגים בתערוכה הנוכחית קוד גנטי משותף שמוכיח כי העיסוק העיקרי ומשיכתו הטבעית של מריסקל לאיור היא, בין אם מדובר בעיצוב פנים או ריהוט - לילדים.

מריסקל נחשב לאחד מהמעצבים הראשונים שיצר קולקציה מיוחדת לילדים שנקראת Me Too עבור "מאגיס", שלא התבססה על ריהוט למבוגרים במימדים קטנים אלא הוכיחה התייחסות לצרכים האמיתיים של הילדים ולדמיונם. מריסקל השכיל להבין שבעיצוב לילדים אין מקום לפריטים רק לשם היופי, כל דבר חייב להיות פונקציונלי, קל ונוח לשימוש.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בית מקרטון שילדים יכולים להרכיב בעצמם ולקשקש על קירותיו כאוות נפשם/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתערוכה האחרונה שנערכה במילאנו הציג מריסקל את "Vila Julia", בית מקרטון שעיצב לילדים, אותו הם יכולים להרכיב בעצמם באמצעות חמישה מהלכים בלבד, ולקשקש על הקירות כאוות נפשם. מריסקל אמנם בן 59 כיום, אך נפשו הילדותית מבצבצת בכל פינה בתערוכה, שיכולה להיות אטרקציה להורים ולילדים שמתכננים להגיע ללונדון במהלך החודשים הקרובים.

* התערוכה תוצג עד ה- 1 בנובמבר במוזיאון לעיצוב, 28 Shad Thames, לונדון. פתוח כל יום 10:00-17:45.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully