וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצת שמח קצת עיצוב

שני שילה

5.8.2009 / 7:08

המשבר הכלכלי עדיין כאן, אבל בוגרי מגמות העיצוב לא ממש מרגישים אותו וממשיכים לקבל הצעות עבודה

בתערוכות הסיום של בתי הספר לעיצוב ואדריכלות אי אפשר היה להתעלם מערימות כרטיסי הביקור שהונחו לצד עבודות הגמר של הסטודנטים. החלום של סטודנטים רבים הוא לקבל הצעת עבודה חלומית בעקבות העבודה המוצלחת שהציגו. מתברר כי למרות המשבר הכלכלי, היקף הצעות העבודה שקיבלו הסטודנטים אינו נופל מזה של שנים קודמות, והוא אף הפתיע לטובה את העוסקים בתחום.

רוב בתי הספר לעיצוב עדיין מתקשים לספק נתונים לגבי כמות הצעות העבודה שהועברו לבוגריהם, בשל הזמן הקצר שעבר מסגירת תערוכות הסיום, וכן בשל העובדה שכמה מהתערוכות עדיין מוצגות. ואולם בשנקר אומרים כי על סמך נתונים ראשוניים שלהם, כ-70 סטודנטים מתוך 82 במחלקת התקשורת החזותית הוזמנו לראיונות עבודה. עוד מספרים שם כי אחד הפרויקטים שהוצגו בתערוכת הגמר של המחלקה לעיצוב תעשייתי בבית הספר כבר אינו מוצג שם - מאחר שהוא נלקח לעבודות פיתוח.

במחלקות לעיצוב תעשייתי ותקשורת חזותית בבצלאל מדווחים כי יותר ממחצית הסטודנטים קיבלו הצעות עבודה או הוזמנו לראיונות. בסך הכל סיימו את המסלול 110 סטודנטים. בשאר בתי הספר מספרים על אנשים מהתעשייה שמעוניינים לגייס סטודנטים טריים, ואף כאלה שיוצרים קשר טלפוני עם ראשי המחלקות במטרה לקבל המלצות על בוגרים.

תערוכות הסיום בבתי הספר לעיצוב הן הצהרת כוח של הסטודנטים ושל בתי הספר. ההשקעה בהן היא רבה: מעלויות הפרסום וההקמה ועד ההשקעה הרגשית של הסטודנטים. התערוכות האלה לא נועדו רק לשרת את הבוגרים ולסייע להם למצוא מקומות עבודה. הן משמשות גם כלי לקידום של בית הספר עצמו בקרב אנשי התעשייה. היו שנים שבהן בתי הספר העלו קמפיינים פרסומיים - גם בשעות צפיית השיא בערוצים המרכזיים בטלוויזיה - כדי להזמין את הציבור להשתתף בתערוכה.

המרדף אחר המצטיינים

אחד המבקרים בתערוכות הסיום הוא מנהל הקריאייטיב רמי שכטר, בעלים משותף של קבוצת net-hi אינטראקטיב. "נחשפנו לפוטנציאל ולפרויקטים מעניינים, ויש סיכוי גבוה שחלק מהסטודנטים יעבדו אצלנו בעתיד הקרוב או הרחוק", אומר שכטר.

שכטר מסרב לחשוף את שמות הסטודנטים שאותם הזמין לראיון, מחשש שהם יקבלו הצעות גם ממקומות אחרים. "החיפוש אחר אנשי מקצוע טובים בתחום האינטראקטיב הוא קשה. זה תחום שמתפתח במהירות כל הזמן, וקשה למצוא אנשים ששולטים היטב בתוכנות מגוונות והם גם מעצבים טובים", אומר שכטר. "יש מעט אנשים איכותיים בשוק, ולכן החיפוש אחר מעצבים טובים הוא חלק מרכזי בעבודה של משרדי אינטראקטיב. בעקבות ההתפתחות בתחום וכניסת הווידאו לרשת, כיום כבר אין גבולות בין הטלוויזיה לאינטרנט ואם יש אנשים שנולדו מקצועית למציאות הזאת, יש סיכוי שההתפתחות שלהם תהיה טובה".

המעצב התעשייתי אורן מרקוס, בעלים משותף בחברת אינטוויז'ן -המתמחה בפיתוח מוצרים, הנדסה ועיצוב - מספר כי ביקר בתערוכה בשנקר ואף הזמין שלושה סטודנטים לראיון. "התערוכות מעניינות מאוד", הוא אומר. "אני לומד גם מביקור בתערוכות של תחומים שאינם עיצוב תעשייתי. זה כמו ללכת למוזיאון".

המחלקות לעיצוב אופנה נהנות בדרך כלל ממספר מבקרים גבוה יותר מזה של מחלקות אחרות. בית הספר שנקר נהנה מהילה יוקרתית במיוחד בתחום זה, בזכות בוגרים כמו אלבר אלבז, המעצב הראשי של בית האופנה לנוון.

אתי רוטר, מנכ"לית משותפת בקסטרו, מספרת כי רשת האופנה מקיימת קשרים הדוקים עם שנקר. בקסטרו גם בחרו השנה להציג את העבודות של בוגרי המסלול לעיצוב אופנה בחנות הדגל שלהם בדיזינגוף סנטר. "ביקשתי להיפגש עם כמה בוגרים", עונה רוטר בתשובה לשאלה אם הזמינה בוגרים לעבוד בקסטרו. "לא תמיד זה מעכשיו לעכשיו, הרי הסטודיו שלנו מאויש".

המעצבת רונית חלפון, בעלת מותג האופנה sack's בשיתוף עם אילן חלפון, אומרת כי החברה שלהם מקיימת קשר הדוק עם שנקר במשך כל השנה, ואף מגייסת בכל שנה סטאז'רית בוגרת בית הספר. "אנחנו אוהבים מאוד לגדל את הדור הבא", היא אומרת. "רשמתי לעצמי שמות של בוגרים שלא נפגשתי עמם במשך השנה, והתרשמתי מאפשרויות לעבוד עם מחלקות אחרות".

בניגוד לתצוגת האופנה של שנקר, בתי הספר שאינם נמצאים בתל אביב נהנים ממספר ביקורים מועט יחסית. כדי להתמודד עם בעיה זו, בבצלאל, ששוכן בירושלים, ערכו כנס מקצועי במטרה להעניק ערך מוסף למבקרים - כשבמסגרתו התקיים גם סיור בתערוכת הגמר.

המעצב התעשייתי חיים פרנס, ראש המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל, מדווח כי בעקבות הכנס והתערוכה קיבלו כמה בוגרים הצעות להשקעה בפרויקטים שאותם פיתחו. לדבריו, בית הספר ויתר על זכויות היוצרים שיש לו באותם פרויקטים.

"בניגוד לתחושה שהמשבר הכלכלי יכבה פה את האורות, זה לא קורה", אומר פרנס. "עם זאת, הסטודנטים מודעים לכך שלא מחכים להם בחוץ עם צמר גפן ואינקובטורים, ולכן הם פיתחו מוצרים שאפשר לרוץ עמם קדימה".

דן שני

גיל: 28

מוסד לימודים: בצלאל, בוגר המחלקה לתקשורת חזותית

הפרויקט: סדרה של שלושה קמפיינים למען איכות הסביבה מטעם קק"ל. "הקמפיין מורכב משלושה נושאים שמציגים את קק"ל כאקטיווית ורלוונטית יותר", אומר שני.

ההזדמנות: בעקבות תערוכת הסיום קיבל הצעת עבודה ממשרד הפרסום שלמור-אבנון-עמיחי.

יהונתן זוהר

גיל: 25

מוסד לימודים: שנקר, בוגר המחלקה לעיצוב אופנה

הפרויקט: קולקציית "פרחי הרוע" - בהשראת עבודתם של ציירים בריטים מהמאה ה-19, הנוגעת ליחסים המתקיימים בעבודתם בין ייצוגי הטבע וגוף האדם.

ההזדמנות: זוהר מתכוון לצאת להתמחות בבית האופנה של דיאן פון פירסטנברג, שם הוא יתנסה בעבודה במחלקות השונות. הנסיעה הוענקה לו כחלק מהפרס שקיבל על הקולקציה המצטיינת מטעם פון פירסטנברג.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

לידור יעיש

גיל: 29

מוסד לימודים: hit המכון הטכנולוגי בחולון, בוגר המחלקה לעיצוב תעשייתי.

הפרויקט: מתוך עיסוק בתרבות התימנית יצר יעיש ספה שמתקשרת למעגלים חברתיים ומתאימה לסלון המודרני ולרצון לארח הרבה אנשים - גם בסביבה צפופה.

ההזדמנות: יעיש מדווח שבעקבות התערוכה התחילו לזרום עבודות לסטודיו שלו. בנוסף, לדבריו פנו אליו שני מעצבים תעשייתיים וסייעו לו ליצור קשר עם החברות סימנס והולנדיה.

רן קר-פה

גיל: 29

מוסד לימודים: שנקר, בוגר המחלקה לתקשורת חזותית במסלול איור.

הפרויקט: שתי סדרות של בובות מאוירות - אחת של ראשי ממשלה בישראל והשנייה של רודנים מהמאה ה-20 וה-21.

ההזדמנות: קר-פה מספר כי בעקבות התערוכה הועברו לו הצעות לקניית הסדרות או לשיווקן. "מדובר בתהליך ארוך, מכיוון שאני צריך לדאוג לשחרור הזכויות מבית הספר. בנוסף, כמות הצפיות באתר שלי בפליקר עלתה", הוא מספר.

עמי בקסיס

גיל: 29

מוסד הלימודים: המרכז האקדמי ויצו חיפה, בוגר המחלקה לאדריכלות.

הפרויקט: תכנון האקדמיה לקולנוע ולתיאטרון. הפרויקט עוסק בהתחדשות עירונית בהדר הכרמל בחיפה, והוא מציע חידוש ותוספת למבנים קיימים על הקומפלקס של קולנוע אורה הישן.

ההזדמנות: "לאחר ההצגה של התערוכה התקשרו אלי ממשרד אדריכלים חיפאי והזמינו אותי להגיע לראיון", מספר בקסיס.

נועה חבס

גיל: 26

מוסד הלימודים: בצלאל, בוגרת המחלקה לעיצוב תעשייתי

הפרויקט: שעון שמאפשר גם לעיוורים וגם לכאלה שאינם להשתמש בו. השעון פועל באמצעות פינים בולטים, כך שגם עיוורים יכולים לחוש את השעה. חבס אומרת כי עיצוב המוצר מקרב אותו לעולם של הג'דאדטים, ומתרחק מתחום האביזרים בעלי המראה הגס לעיוורים.

ההזדמנות: לפי חבס, "פנו אלי יזמים, שאחד מהם מייצג חברה גדולה בחו"ל. זו הזדמנות שהייתי מתקשה להשיג בתנאים אחרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully