וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כולם היו פניי

ספר חדש שהוציא בנו של המעצב פיירו פורנסטי, מגלה איך הפכו פניה של זמרת אופרה איטלקייה למותג

פיירו פורנסטי אהב להשתולל. האמן, יליד מילאנו, עיצב במהלך הקריירה הססגונית שלו כל שעלה בדעתו – ממוצרי טקסטיל, כלי אוכל, ריהוט ואביזרי אופנה ועד אופנועים דקורטיביים. המכנה המשותף למנעד הביזארי הזה היה עיצוב עשיר בדמיון, עליזות, הומור ובלתי פורמליות. פרחים, פרפרים, כדורים פורחים וציורי שמש – כל אלו אלמנטים שהיו חביבים על פורנסטי - עיטרו את היצירות שעיצב, והשרו עליהם אווירת קרנבל צבעונית.

יצירותיו של פורנסטי עשירות באלמנטים ויזואליים, אך הדימוי עמו הוא מזוהה יותר מכולם הם פנים וחלקי פנים, שמתנוססים על פריטים רבים שעיצב, אלו נוצרו בעקבות אישה שראה במגזין צרפתי, שפניה הזכירו לו תווים קלאסיים, ארכיטיפיים ואניגמטיים, כמו של הפסלים היווניים. היו אלה פניה של זמרת האופרה האיטלקייה לינה קאבליירי (Lina Cavalieri) שפורנסטי התאהב בהן מיד, ותוך תקופה קצרה הן הפכו לסימן ההיכר של יצירותיו. הפנים הודפסו לראשונה בשחור לבן על גבי 6 צלחות בלבד ועם השנים נוצרו 350 וריאציות של צלחות עם הפנים מדוברות, שעיטרו גם רהיטים, מוצרי טקסטיל ועוד.

פורנסטי מת ב-1988 בגיל 75, אולם תזכורת לעבודותיו המרעננות הושקה במאי האחרון בתערוכת העיצוב Salon de Mobile במילאנו. בתערוכה השיק בנו, ברנבה פורנסטי, מעצב בעצמו, ספר שבו הוא מגולל את סיפור חייו של אביו ועבודותיו, כמסע מופלא של צבעים וצורות. כמו עבודות האב, גם הספר של הבן (הנקרא בפשטות: FORNASETTI ) הוא חגיגה לעיניים: 270 עמודים מודפסים על דפי כרומו, שכוללים 3,000 דימויים, חלקם ערוכים כקולאז', וגורמים לעין לרצד לכל עבר.

הכרך הראשון כולל אלמנטים ביוגרפיים ותיעוד עבודות חשובות של האב, סקיצות ורישומים טרום עידן הגרפיקה, לצד תמונות נוסטלגיות. הכרך השני כולל צילומים של פריטי החברה של האב, מאז שנוסדה ועד ימינו - כולל מלון בוטיק שעיצב האב, ומשמש כיום כחלק מביתו הפרטי של הבן.

התיישב על "הארץ"

ברנבה כותב בספר, שבדומה לאמנים גדולים רבים, גם תחילת דרכו המקצועית של אביו לא היתה סוגה בשושנים. הוא נזרק מהאקדמיה לציור לאחר שנתיים בלבד, בשל חוסר יכולת לקבל מרות. פורנסטי לא אמר נואש. עקשנותו והתמדתו הובילו אותו להציג את ציוריו בתערוכות סטודנטים באוניברסיטת מילאנו, שם הכיר את ג'יו פונטי, אדריכל ומעצב ידוע. משם הכניסה לעולם העיצוב היתה פשוטה יותר.

פורנסטי הצטרף לסדנה קטנה בויה באציני שבמילאנו, בה פעלו בעלי מלאכה לעץ, מתכת ופורצלן. הסדנה היתה צרה מלהכיל כמויות מוצרים מסחריות – מה שהתאים לפורנסטי, שחיפש לקשט דווקא מוצרים יומיומיים כמו קומקומים, מאפרות, כדים וצלחות. פורנסטי עטף את המוצרים בהדפסים מגוונים, שהעניקו להם מראה סוריאליסטי ותלת ממדי.

לימים החל פורנסטי להתעסק בדקורציה ולהתנסות בשיטות הדפסה שונות וליטוגרפיות. כשהדרישה והביקוש עלו - הוא פיתח שיטות הדפסה על משטחים ומוצרי טקסטיל, שהפכו לסמלו המסחרי. אחת מהטכניקות היתה הדפסת עיתונים בשפות שונות על כל משטח שהתחשק לו, ובאחת התמונות בספר מופיע אפילו עיתון "הארץ" שלנו מודפס על כיסא.

אפשר רק להסתכל

לפני כעשור פנה בית המכירות הידוע והיוקרתי "Christie's" לברנבה במטרה לערוך מכירה מיוחדת של הפריטים המקוריים. ברנבה ראה בכך הזדמנות מחודשת לחשוף את יופיין של העבודות הראשונות של אביו, שזכה ליותר מ-50 תערוכות יחיד על פני הגלובוס, משנת 1944 ועד היום.

ברנבה החל לעבוד עם אביו ב-1982 ומאז הוא ממשיך את המסורת העיצובית, שאותה הוא מגדיר כ"שליחות". בשנים האחרונות פנה פורנסטי הבן לנישות חדשות והרחיב את המותג גם לתחום האריחים והאקססוריז, תוך שהוא יוצר שיתופי פעולה עם מעצבי על כמו פיליפ סטארק, ומעצבת התכשיטים בטוני ורנון (Betony Vernon).

הספר FORNASETTI יצא לאור באיטלקית ונמכר בבית רנבי, היבואנים הבלעדיים של המותג. בספטמבר עתידה לצאת המהדורה האנגלית לקהל הרחב מחוץ לאיטליה, גם בישראל. עלותו (1,800 שקלים עבור שני הכרכים) עלולה להרתיע את מי שאינו חובב עיצוב מובהק, אולם מרנבי נמסר, כי המטרה העיקרית של הצבת הספר במקום היא הענקת ערך מוסף ללקוחות, שיכולים לעיין בו וליהנות מההיסטוריה הצבעונית של פורנסטי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully