וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפורמולה כבר לא נוצצת

עוזי דן

31.5.2009 / 10:57

הגרנד פרי של מונקו בשבוע שעבר שיקף בצורה מדוייקת את המשבר הכלכלי. העשירים העדיפו להישאר בבית, וכך גם הספונסרים

הגרנד פרי של מונקו הוא רק מירוץ אחד בסבב הפורמולה 1, אליפות העולם למכוניות מירוץ אם תרצו, אך אין יוקרתי ממנו ולשם כולם באים לראות ולהיראות עם עשירי תבל ושועי העולם. ביום ראשון שעבר שוב נערך הגרנד פרי, והפעם באווירה שונה לגמרי. המשבר משפיע גם על העשירים והנוצצים.

מי שניסה לשמור על המסורת היה המולטי-מיליונר ההודי ויג'אי מאליה, בעלי קבוצת פורס אינדיה, שהיאכטה שלו באורך 95 מטר "הנסיכה ההודית", הגיעה לנמל מונקו ונערכו עליה לפחות שתי מסיבות ענק. מאליה אף הצהיר: "זוהר וספורט הולכים יחד, בטח במירוצי מכוניות, בטח ובטח במונקו. המירוץ הזה כה מפורסם וחשוב שכל מי שהוא משהו מגיע לפה, זה חשוב גם מבחינת הספורט וגם מבחינת הספונסרים".

האיש, המכונה "מלך החיים הטובים", אמנם לא שינה ממנהגיו למרות שלפי המגזין "פורבס" הוא כבר לא מיליארדר, אבל אחרים - והם הרוב הגדול - כן שינו.

חלק גדול מהבנקאים שנהגו להגיע למונקו לא היו שם השנה, מנהלים בכירים ויצרני מכוניות ששולטים בתעשיית מירוצי המכוניות מפחדים להיראות באירוע הנוצץ כאשר בעלי המניות והעובדים שלהם יושבים בבית ומבכים הפסדים, שלא לדבר על חיפוש עבודה.

"אני חושב שבכל מקום אנשים חושבים שזה רע להוציא עכשיו כסף", אמר ברני אקלסטון, מבעלי פורמולה 1 והאיש שהביא את הענף לפריחה חסרת תקדים עד למשבר הכלכלי. "זה המצב, ולכן אנשים שיש להם כסף והרבה, אנשים שיכולים להמשיך לבזבז ולהוציא כסף כמו שעשו בעבר, לא עושים זאת. זו בעיה. בהכללה, המנהלים לא רוצים שיראו שהם מוציאים כסף על אירוע ספורט, ואפשר להבין אותם".

יקרות וריקות

לא רק המנהלים לא מגיעים: הצונאמי הכלכלי גרם למשבר אצל הספונסרים של קבוצות הפורמולה 1 השונות. קרדיט סוויס כבר לא נותנת חסות לקבוצת ב.מ.וו סאובר; ענקית הביטוח ההולנדית ING תיפרד מרנו; והספונסר של וויליאמס, הבנק במלכותי של סקוטלנד (RBS), הולאם בחלקו ושייך לציבור הבריטי, ואת הכסף שלו משלם המסים הבריטי לא ממש רוצה להשקיע כעת בחסות לקבוצת מירוצי מכוניות.

ג'קי סטיוארט, שלוש פעמים אלוף העולם בפורמולה 1 וכיום שגריר של RBS, לא הגיע למונקו בראשונה מאז שנות ה-60. בחודש שעבר הוא גילה שמחירה של הסוויטה שהוזמנה עבורו לחמישה לילות במונקו הוא 53 אלף יורו. "יש הרגשה של חוסר נוחות, הדירקטוריון מרגיש שבעלי המניות לא יראו זאת בעין יפה", אמר.

גם נשיא חטיבת הספורט של טויוטה, ג'ון הווט, הודה: "השנה באו פחות אנשים, יש לנו הרבה פחות אורחים". גם הנציגים הישראלים שמרו על פרופיל נמוך יותר. חברת היהלומים שטיינמץ של בני שטיינמץ אמנם עיצבה כמו בשנה שעברה יהלומים לקסדות של נהגי קבוצת מקלארן, אך שמרה על פרופיל נמוך יותר בגזרת השיווק ויחסי הציבור. "ברור שדברים השתנו בין 2008 ל-2009", אמר לעיתונאים במונקו ליאור לוין, מנהל השיווק של שטיינמץ, "חשבנו הרבה אם לחזור לכאן וחזרנו - אך בצורה מתונה יותר".

לא רק הגדולים הורידו פרופיל, גם הבינוניים, אם אפשר לקרוא להם כך. "יש ירידה של 20%-22% בהכנסות ממכירת כרטיסים לעומת השנה שעברה", אמר מישל בורי, נשיא התאחדות המכוניות של מונקו ל'גאזטה דה מונקו. הכרטיסים שבעבר היו נחטפים שבועות וחודשים לפני האירוע, נמכרו בעצלתיים (90-500 יורו, תלוי במיקום) וביום המירוץ היתה תפוסה של רק 80%. דבר חסר תקדים.

המרפסות של העשירים והמפורסמים הצופות אל רחובות הנסיכות שבהם מתקיים המירוץ היו מושכרות בשנים קודמות בסכומים של בין 11 אלף ל-190 אלף יורו, בעסקות שנסגרו חודשים מראש - ואולם השנה חלק מהן נשארו מיותמות. השכרת הלימוזינות בסוף השבוע של המירוץ, כך דווח במונקו, ירדה ב-50% לעומת השנה שעברה.

  • עוד באותו נושא:
  • פורמולה 1

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully