וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבלגן הגיע לי עד כאן!

תחתונים, עיתונים, צעצועים, כוסות יין מאתמול ועטיפות חטיפים משלשום. פיטר וולש מגיע לעזור לאנשים שזו היא מציאות חיייהם

אנשי הסדר מתקשים בדרך כלל להבין לליבה של נפש מבולגנת. לא ברור להם למה זה כל כך קשה לשמור על הסדר ולהניח כל דבר במקום, ולמה זה לא ברור שעדיף להימנע מבלגן שיכול להשתרר תוך שניות, כשלסדר אותו לוקח כפול מהזמן.

אבל לעומתם, פיטר וולש יודע. וולש, מומחה בריטי לסדר, עוזר לאנשים שחיים בבילבול, להתארגן. בתחילת חודש מרץ הוא השיק את המהדורה העברית לספר ההדרכה למבורדקים הנקרא "זה כבר יותר מדיי". הספר מיועד לכל אלו שמרגישים שהבית שלהם שולט בהם ולא להיפך, והבלגן שסובב אותם הופך להיות להרבה הרבה יותר מדי.

המדריך, המסודר בפרקים לפי אזורים בבית (חדר שינה הורים, חדר ילדים, משרד ביתי, מטבח וכו'), הוא נטול תמונות (של סדר או בלגן) ומציע כלים שיעזרו לכם להתמודד באופן שפוי עם הבלגן ולצלוח את המשימה הגדולה שנקראת "סדר".

וולש, המוכר מתכנית הריאליטי של רשת TLC "סיירת ניקיון", ובעל חברת "פיטר וולש דיזיין", קושר קשר הדוק בין הסדר והארגון שבתוך הבית, להתנהלות החיים שמחוצה לו. הוא מסביר איך בזכות הסדר והארגון נגיע לראיון עבודה ממוקדים יותר, נצליח בדיאטה ובמערכות יחסים, נסחור בבורסה בצורה שקולה ונקייה מהסחים מיותרים והכי חשוב – איך הסדר יסייע לנו לשלוט על הרגלי הצריכה האוטומטיים שלנו, שהופכים את סביבתנו למחסן ומרוקנים את כיסנו. וולש שב ומזכיר לאורך הספר כי אי היציבות הכלכלית וחוסר השליטה במצב הפיננסי ששוררים בעולם כולו, מעודדים את האנשים לקחת אחריות על חייהם ובעיקר על מה שקורה בביתם הפרטי, לכן זהו הזמן האידיאלי לשנות את פני החברה למסודרת יותר.

הפועל החוזר על עצמו שוב ושוב בספר הוא ז.ר.ק. וולש מציע פשוט לזרוק את כל מה שלא משרת אתכם בחיי היום יום באופן שוטף. היפטרו ממנו ובמהירות, ללא השתהות אמוציונלית מיותרת. הספר כתוב בלשון ציווי-פקודתית, אולי כדי להכניס את הקוראים למשטר הסדר בתוך מערכת של חוקים, או להוות סוג של שטיפת מוח.

"אין לי זמן", אולי אצטרך את זה מתישהו", "הבית שלי קטן", הם חלק מתשעה תירוצים פופולריים שוולש נתקל בהם במהלך עבודתו, ולכן החליט להעלות אותם על הכתב כבר בתחילתו של הספר, כשלצד כל אחד מהתירוצים, שיטות להתמודדות. המקום של התירוץ העשירי נותר ריק, כדי שהקורא יוסיף בעצמו ובכתב ידו את התירוץ המקורי שלו.

הבלגן שלכם הוא לא כזה מיוחד

שיטה נוספת של וולש לרתום את הקורא באופן אקטיבי למשימת הארגון, היא סדרה של שאלוני "בחן את עצמך", שרבים מאיתנו אוהבים למלא בלי קשר לכלום. הם נמצאים כמעט בכל פרק ומטרתם היא להעניק סוג של מראה לצורת החיים של הקורא, באופן אינדיבידואלי.

בנוסף, הספר כולל מכתבים שקיבל וולש מלקוחותיו, שפורשים בפניו את הבעיות שבפניהן עמדו. מכתבים אלו גורמים לקוראים להזדהות עם בלגן של אחרים, כך שאין מצב שתגידו "המצב שלי הוא יוצא דופן".

נראה שהספר מתאים לאנשים שמוכנים להיכנס לתהליך, לשינוי אורח החיים ולסוג של מלחמה מתמדת בהרגלים. אין שום סיכוי שתצליחו לקרוא אותו ביום אחד גם אם נורא תרצו, כמו שלא תוכלו לשנות את חייכם ביום אחד. וולש כנראה דוגל במינימליזם ודילול של חפצים, לכן אם אתם אוהבים לאסוף פריטים ולהתרפס על נוסטלגיה – עשו לעצמכם טובה ואל תיכנסו לזה בכלל.

ארגונו של הספר ואופן כתיבתו, מזכירים את המדריכים שנמצאים על מדפי החנויות, הפונים אל התת מודע, עם מבחר של קלישאות ומשפטי מחץ למיניהם, שחלקם הקטן יש לציין, יכול אולי לעזור בשינוי כמה מהתפישות שלכם.

חבל שאין אפילו לא תמונה אחת בספר, שתעשה לקורא סדר בראש ותאוורר אותו מים המשימות שמטיל וולש. אולי בגלל שבלגן לא מצטלם טוב, ואולי בגלל שמראות של סדר עלולים להכניס את הקורא המבולגן לשאננות ולהסיח את דעתו מהמתרחש סביבו, אבל דווקא נראה שהפיכת הרעיון של סדר למשהו ויזואלי, היה ממחיש את עצותיו של וולש ועושה יותר חשק להמשיך ולקרוא. אם וולש היה מוציא את הספר כסדרה של ספרים דקים/ חוברות, לפי אותם הנושאים שהוא סוקר, זה היה יכול להקל על הקורא, שהיה יכול לבחור לעצמו נושא להתמקד בו.

וולש מנסה להעביר סוג של סדרת קאוצ'ינג, אבל קשה להתחרות עם גורם אנושי כמו אלון גל, למשל. יש אנשים שצריכים שיטיפו להם משימות בקול, אחרת הם יסגרו את הספר ויניחו אותו באיזשהו מקום בבית, שם יתמזג עם שאר הבלגן.

"זה כבר יותר מדיי" מאת פיטר וולש. 163 עמ', הוצאת ספר לכל. מחיר: 84 שקלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully