וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קירות מקומרים זה לא מספיק

טלי בן-אבי

10.12.2008 / 18:35

חנות סטימצקי במתחם ממילא בירושלים, ממוקמת בבית היסטורי, שזכה לביקורו של הרצל במאה הקודמת. אמיר שוהם משחזר

סיפורים רבים נרקמו בחנות סטימצקי המיתולוגית, הראשונה שהוקמה בישראל בשנת 1925, אז פלשתין. לחנות, שהייתה בה גם גלריה לאמנות, הגיעו ראשי מדינות, נשיאים, שרים ואנשי שם אחרים. על חלק מהם ניתן היה לקרוא מאוחר יותר בספרים שנמכרו במקום. שם, בחנות, שהוקמה ברחוב יפו בירושלים, נפגשו לראשונה הוריו של ערי סטימצקי. לימים המשיך ערי לנהל בהצלחה רבה את כל הרשת, שצמחה גם מעבר לגבולות המדינה.

לאחרונה נסגרה החנות, עם כל המטען ההיסטורי גדוש הזיכרונות והאירועים, והועתקה לכתובת חדשה, גם היא ברחוב יפו. בנוסף, הודיעה הנהלת הרשת על פתיחתה של חנות חדשה בשכונת ממילא, שמיקומה מוסיף להילה התרבותית, שנושא השם סטימצקי.

כאשר האדריכל משה ספדיה תכנן מחדש את מתחם ממילא, נגזר דין הריסה על רוב הבתים בשכונה. בין היתר ניצב במקום בית משפחת שטרן, שבו התארח הרצל במשך ארבעה לילות, כשביקר בארץ בשנת 1898, עם משלחת ציונית, כדי לפגוש את קיסר גרמניה דאז, וילהלם השני, שתמך נמרצות בהקמת מדינה ליהודים. לאחר ביקורו של הרצל בביתם, שמרה משפחת שטרן על חדרו, והפכה אותו למוזיאון קטן, בו תועד ביקורו בארץ.

בזכות התנגדות חריפה מצד משפחת שטרן, אליה הצטרפה דעת קהל איתנה, נמנעה הריסת הבית. רשת סטימצקי רכשה את המבנה, ששוחזר על ידי האדריכל אמיר שוהם, במסגרת עבודות שחזור נוספות שעשה במתחם ממילא, שנבנה על ידי חברת "אלרוב" שבבעלות אלפרד אקירוב.

תכנון פנים המבנה הותאם לחזית המשוחזרת, וכך נוצר מרכז תרבותי, שהוא אבן שואבת לשוחרי המילה הכתובה וחובבי אמנות. כל אבן היסטורית בבניין צוינה במספר. הליך זה אפשר למשחזרים להציב כל אבן במקומה המדויק כבעבר, ולהחזיר לבניין את מראהו המקורי שכלל שלוש קומות. במתכונתו החדשה נוספה לבניין קומת מרתף, ובה נפתחה שלוחה של מוזיאון הרצל, לצד תערוכות אמנות מתחלפות. שלוש הקומות שמעל משרתות את חנות הספרים. בחנות הדגל של הרשת שולב בית קפה "קפה קפה" להנאת המבקרים. הוא מוקם, במקביל לחנות הספרים, בשתיים מהקומות, וגולש גם אל מרפסת, המשקיפה לעבר חומות העיר העתיקה.

מלאכת עיצוב הפנים של המבנה נעשתה על ידי סיגל זהר ונעם הלמר, בוגרי המכון הטכנולוגי חולון, שהקימו יחד את המשרד ""Vision המתמחה בתכנון ועיצוב חללים מסחריים, תוך יצירת דו שיח בין עיצוב למסחר, המותאם לקהל היעד, חווית קנייה וייחודיות מותאמת למבנה. בית שטרן שימש עבורם מקרה קלאסי של עיצוב פנים, המחבר בין הקונספט המסחרי לבין הבניין המשוחזר, עם רקע היסטורי חשוב. סיגל ונעם הצליחו לשלב אבן ירושלמית, קורות עץ אלון, מרצפות בטון יצוקות, שפורקו ממבנים שונים, בסגנון עיצוב, המצטיין בקו נקי ופונקציונלי, החובר בעדינות רבה עם נגיעות וינטג', שהולמות את הקמרונות, שתוכננו בתקרות, בקירות ובגומחות של החלונות.

יישום תוכניות המעצבים לא יכול היה להתקיים ללא תרומתו רבת המשמעות של הקבלן, זיידן זיידן, שבמשך חודשיים חי את הפרויקט. זיידן, בן עדת כבביר האחמאדית, המרוכזת בשכונה קטנה על הר הכרמל בחיפה, הוא נצר למשפחת בונים וסתתי אבנים. בני העדה האחמאדית, המונים כ- 28,000 איש, ידועים בעולם כשוחרי שלום, אחווה ואהבה, נהנים מתמיכתם הנלהבת של רוב המדינות הדמוקרטיות בעולם ומרכזם בלונדון.

זיידן הוזמן לפרויקט על ידי יפתח כהן, מנהל התכנון והתפעול של רשת סטימצקי, אחרי סדרה ארוכה של ביקורי קבלנים אחרים, שאיש מהם לא היה מוכן להתחייב ללוח זמנים צפוף, שאינו ניתן לפשרות, במיוחד כשדובר על בנייה מיוחדת עם אלמנטים של תקרות וקירות מקומרים. כשהגיע למקום ביקש זיידן ממלוויו, להשאירו לבד עם התוכניות והחלל הנתון, בו לא היה מאום מלבד מעטפת משוחזרת.

לאחר שספג לקרבו את רוח המקום, סימן את הקירות בקטעי תוכניות ובהערות רשומות בכתב ידו. כשכל הנתונים גלויים בפניו, והוא מודע לחלוטין בפני מה הוא ניצב, הסכים זיידן לקבל עליו את המשימה, התחייב ללוח זמנים, והעתיק את מקום מגוריו לירושלים למשך כל תקופת העבודה. זיידן הביא איתו לירושלים את כל העובדים, ובראשם בנו עבד זיידן, איש הלוגיסטיקה בצוות, שכל ניד עפעף של אביו מובן לו.

מעבר לגנים, שירש והידע הרב שרכש, צבר זיידן ניסיון רב בבניית חנויות ברחבי העולם. סגולתו כאיש ביצוע טמונה ביכולתו לראות לנגד עיניו, איך החלל ייראה בסיום העבודה. היה לו ברור שלא די קירות מקומרים. על מנת להקנות למקום אווירה אותנטיות ומראה של פעם, הקירות חייבים להיות בעומק של 70-80 ס"מ. הוא התעקש לבצע זאת על ידי קונסטרוקציה של ברזל ורשת אקספנדט, אותה טייח בשכבת טיח מיוחד, הנתפס ברשת, ומעליו שכבה נוספת, שהוחלקה.

עומק הקמרונות אפשר למעצבים לתכנן, בחלל שנוצר, את הספריות. לזיידן הוא אפשר את העברת כל המרכיבים הפונקציונאליים בתוך הקירות, לאחר שקיבל את אישורם של יועצי חשמל, אינסטלציה, מיזוג אוויר ותקשורת. בביצוע הקמרונות זכו הגומחות, בהן נקבעו החלונות, לטיפול מיוחד, המשאיר את המתבוננים בהם בספק גדול, אם אלה אדני חלונות מקוריים, או שנבנו מחדש. גם רצפת אריחי הבטון, שפורקו ממבנים ישנים במקומות שונים בעיר, טופלו.

כל אריח עבר חיתוך וליטוש מיוחד, שהקנה לו מראה עתיק של למעלה ממאה שנים. הטיפול בכל פרט, מבניית הקירות, הריצוף באבן ועץ, דרך גרם מדרגות העץ, והסתרת כל המערכות התפקודיות, ועד צבע וגימורים מדויקים, נעשו תוך כדי תכנון מדוקדק, ביצוע יעיל, והחשוב ביותר - תוך אחריות בלתי מתפשרת לאיכות ולעמידה בלוח זמנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully