וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיפוץ בעשרה צעדים

שני שילה

9.12.2008 / 14:45

אם נאלצתם להקפיא את תוכניות המעבר לדירה גדולה יותר בשל המשבר הכלכלי, תוכלו להתנחם ברענון מראה הבית באמצעות שיפוץ

מעשייה ישנה מספרת על משפחה ברוכת ילדים שהגיעה לרבי לבקש עצה כיצד להתמודד עם הצפיפות בבית. הרבי המליץ להכניס לבית עז. מתוך כבוד לעצתו עשתה המשפחה כדבריו, אבל העז הרעישה כל הזמן, ליכלכה את הבית ולעסה את מחברות בית הספר של הילדים. חזרה המשפחה לרב כשהיא מיואשת עוד יותר והתלוננה על מר גורלה. הפעם המליץ הרב להוציא את העז. הרווחה שהושגה לאחר הוצאת העז היתה מיידית.

המסר של המעשייה ברור, ונראה כאילו היא הומצאה במיוחד לרגל המשבר - שהורס לרבים מאתנו את התוכניות לעבור לדירה גדולה יותר. אבל גם אם החלום על דירה גדולה מתרחק והולך, אין זה אומר שאי אפשר לשפר את הקיים. בעזרת שיפוץ מושכל ומתוכנן היטב אפשר להעלות את איכות החיים ולגרום אפילו לייאוש להיות יותר נוח.

הכלל הראשון והחשוב ביותר לפני שנכנסים להרפתקת השיפוץ הוא להגדיר את התקציב. לאחר שעשיתם זאת, קחו 20% ממנו והניחו בצד. מרגע זה, כל חישובי העלויות וכל מסגרת התקציב הם נגזרת של ה-80% הנותרים. עם זאת, אל תבנו על ה-20% ששמרתם בצד. בכל שיפוץ קיימות עלויות לא מתוכננות, ומטרת הכסף שהנחתם בצד היא להבטיח שלא תוציאו יותר ממה שהתכוונתם ושתסיימו את השיפוץ בלי לריב עם פקיד הבנק.

אדריכלית הפנים גליה שטרנברג ממליצה לבדוק לפני שניגשים לשיפוץ מהם הצרכים של דיירי הבית, לאילו פונקציות הם זקוקים ומהו החלק היחסי של הפונקציות הללו בבית. לדבריה, "צריך ליצור סדר עדיפויות, לבדוק במה הכרחי לטפל ומה אפשר להשאיר כמו שהוא. מומלץ לצלם את השטח שרוצים לשפץ, לבחון בתמונות מה מפריע לנו ולתכנן את השיפוץ בהתאם".

נוקשים על הקירות

לאחר שהחלטתם במה אתם מתמקדים, הכינו רשימות עבודה מסודרות ובקשו הצעות מחיר מבעלי המקצוע. כדאי לשכור בעל מקצוע שזכה להמלצות אישיות מפי ידידים או בני משפחה, אבל בכל מקרה, אל תסמכו על הרצון הטוב או האופי הנחמד של השיפוצניק - יש לחתום על חוזה כתוב.

תכנון מוקדם ומסודר יסייע לכם לצמצם עלויות, מכיוון שכל שינוי שתבצעו לאחר תחילת העבודה ושאינו מוגדר בחוזה יהפוך אתכם לתלויים בבעלי המקצוע ובתמחור שיציעו לכם. חשוב מאוד לדעת בכמה מתומחרת העבודה עצמה, כי במקרים כמו ריצוף של האמבטיה, עלות העבודה עשויה להיות גבוהה ממחיר האריחים.

מעצבת הפנים טל גולדשמיט, בעלת משרד טל גולדשמיט פיש, ממליצה לא להתחיל את השיפוץ בלי תוכנית מעודכנת ומדויקת של הבית. "כל אחד צריך שתהיה לו תוכנית של הנכס (שאפשר להשיג מהעירייה או מהאדריכל של הבית, ש"ש) ואז ברור באילו קירות אסור לגעת ואילו קירות אפשר להוריד או להזיז. אל תבססו את הידע שלכם על קבלנים שנוקשים על הקירות. בנוסף, עבודה עם תוכנית מדויקת של הדירה מסייעת לאלה שאין להם ראייה מרחבית כדי להבין את ההשפעה של שינוי בחלל מסוים ביחס לחללים האחרים".

גולדשמיט ממליצה גם להיעזר בשירותיו של מעצב שילווה אתכם לאורך התהליך. לטענתה, למרות העלות הנוספת של שכר הטרחה, הבחירה לקחת מעצב היא כלכלית מכיוון שהמעצב יחסוך לכם זמן רב בשוטטות, יתאים את הפתרונות טוב יותר לצרכיכם, יידע היכן אפשר להשיג הנחות ובסופו של דבר יצליח למקסם את השיפוץ ולצמצם את המקום לטעויות - בעיקר כשהשיפוץ מסיבי.

נגיעות קטנות: מראה חדש בלי לשפץ

לפעמים התקציב אינו מאפשר שיפוץ של הבית כולו, וכתוצאה מכך חלקים מהבית מעוצבים לתפארת וחלקים אחרים מוזנחים. אדריכלית הפנים גליה שטרנברג ממליצה במקרים שבהם התקציב מוגבל, לשפץ את החללים הציבוריים - אלה שמשרתים את כל בני הבית - מכיוון שבהם אנחנו מבלים את רוב שעות היום והשקעה בהם תעניק תחושה טובה יותר בבית כולו.

לא משנה באילו חללים החלטנו להשקיע את רוב התקציב ואילו אנחנו משאירים לסיבוב הבא, על ידי צביעה וטיפול בריהוט הקיים אפשר לקבל תחושה טובה יותר בכל החללים בעלות נמוכה יחסית. מעצבת הפנים טל גולדשמיט מזכירה כי קיימים פתרונות פשוטים שיכולים לשדרג חלל בהוצאה קטנה - כמו צבע חדש, חיפוי של טפטים שמשדרג את המראה של החדר או מדבקות ויניל שיוצרות אפקט מעניין על הקיר. כך גם טיח צבעוני וטקסטיל - שהוא דרך נהדרת לשפר מראה של בית בעלות זניחה. בנוסף, החלפת ריפוד, וילונות או תוספת של כריות יכולות ליצור תחושה נהדרת בהשקעה יחסית נמוכה. גולדשמיט ממליצה לבחור בבדים רחיצים.

שטרנברג ממליצה "לא לרהט מיד את כל הבית מחדש. יש רהיטים שמספיק לצבוע אותם או להחליף את הריפוד שלהם, והם יקבלו מראה חדש ורענן. שולחן אוכל ישן שתצבעו בצבע מבריק יזכה למראה של רהיט מעצבים כמעט כמו של פיליפ סטארק".

גישת הנגיעות הקטנות נכונה גם לחידוש חדרי אמבטיה. אפשר להוסיף חיים לאמבטיה חבוטה וישנה באמצעות הוספת פס צבע - דקור בניב המקצועי. לחברת אלוני, לדוגמה, יש חנות עודפים שבה אפשר לקנות בזול יחסית ריצוף וחיפויים לאמבטיה. הפתרון הזה מתאים במיוחד לחדרי אמבטיה, מכיוון שהם קטנים יחסית ולכן אין קושי למצוא את הכמות הנדרשת של החיפוי.

"כדאי להשקיע באריחים לחיפוי קירות האמבטיה בעלות מינימלית ועם מראה נקי", אומרת גולדשמיט. "הרקע הנקי יהיה בסיס טוב, וכך אפשר להשקיע יותר בפסי קישוט או בחיפוי מעניין, ובגלל השטח הקטן העלות תהיה נמוכה".

שיפוץ הורס: לשבור קירות או לא?

כשניגשים לשיפוץ הבית רבים חוששים משינוי מיקום הקירות. הוספה או הריסה של קיר הופכות את השיפוץ למורכב יותר, אך זו אינה משימה בלתי אפשרית.

חלוקת החדרים, בעיקר בדירות ישנות, לא תמיד מתאימה לצרכים של הדיירים בבית כיום. אם סבתא אהבה מטבח סגור ומנותק מהבית, כיום מקובל שהמטבח הוא חלק מרכזי מחלל האירוח - לכן מי שישבור את הקירות בין המטבח לסלון ירוויח בקלות חלל מרווח יותר, שמתאים יותר לסגנון החיים העכשווי.

"שינוי חלוקת החלל הוא המהלך שמשפיע ביותר על הבית", אומרת אדריכלית הפנים גליה שטרנברג. "הזזת קירות, הריסה או בניית קירות חדשים אינן המרכיבים היקרים ביותר בשיפוץ, אך הן בעלות ההשפעה הגדולה ביותר על התוצאה".

הטיפול במה שנקרא בעגה המקצועית "קירות רטובים", כלומר קירות שבהם עוברת צנרת, הוא יקר יחסית. הבעיה קיימת בעיקר בשיפוץ חדר האמבטיה, אז נוצר קושי לטפל רק באלמנט אחד ומהר מאוד מגיעים למצב שבו משפצים את האמבטיה כולה - גם אם לא לכך ייחלתם. עדיף אפילו לטפל בנזילה מצדו השני של הקיר, ולא מתוך האמבטיה, בשל העלויות הנלוות הגבוהות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

משימת חיפוי: כך תחליפו ריצוף

בשוק קיימים סוגים רבים של ריצופים בצבעים שונים ובטקסטורות שונות, אבל משום מה אצל רבים מאתנו - בעיקר אצל מי שקנה את ביתו מקבלן - תמצאו ריצוף שמספיק שנושמים עליו והוא כבר נראה מלוכלך. ריצוף כזה אינו רק טרדה פיסית, אלא עלול להשפיע על המצב המנטלי של המתגוררים בבית ולהוסיף סיבות לחיכוכים בין דייריו. אפשר להבין את התסכול מרצפה שאינה נראית נקייה, על אף שרק כרגע שטפתם את החדר. אם זה המצב - מומלץ בחום להחליף את הריצוף.

חיפוי הרצפה הנפוץ ביותר בחנויות המתמחות הוא גרניט פורצלן. מדובר בסוג של חומר ולא במראה מסוים. כדי שהלכלוך יבלוט פחות, עדיף לבחור ריצוף עם טקסטורה שאינה חלקה, אבל עם גימור חלק - כדי שתוכלו לשטוף את הרצפה בלי להשאיר שלוליות.

אופציית חיפוי נוספת שנהפכה לאופנתית מאוד בשנים האחרונות היא פרקט. מעצבת הפנים טל גולדשמיט סבורה כי "פרקט יכול להיות דרך פשוטה לטיפול בריצוף, אבל חשוב לא לחפות בפרקט זול, אלא עדיף להשקיע מעט יותר ולרכוש פרקט איכותי שמתמודד טוב יותר עם שחיקה".

מי שבוחר בפרקט כחיפוי לרצפה צריך לזכור שתמו ימי השטיפה בהצפה, מכיוון שהפרקט אלרגי למים. אסור להציף אותו במים, אלא השטיפה נעשית באמצעות סמרטוט רטוב. בכל מקרה, לא חייבים לחפות את כל הבית בפרקט, והמראה החם שלו מתקבל היטב בחדרי שינה.

יתרון נוסף של הפרקט, מציינת גולדשמיט, הוא שבתוך יום אפשר לחזור לגור בבית ולא לסבול מאבק ולכלוך, וגם העלויות שלו נמוכות יחסית. עם זאת, היא מדגישה כי לא מומלץ לנסות לחסוך בעלויות ההתקנה.

אדריכלית הפנים גליה שטרנברג מדגישה שלא תמיד יש צורך להחליף את כל הריצוף, אלא לפעמים החלפה של הרובה (חומר המילוי ברווחים בין המרצפות, ש.ש) עשויה לרענן את המראה של הבית. הדבר נכון גם לגבי חיפוי הקיר באמבטיה: "באחד הבתים שעיצבתי טיפלנו ברצפת טרצו ישנה - ניקינו את הרווחים באמצעות דיסק ומילאנו בדבק שיש, והחלקנו. המראה שהתקבל היה של יציקת טרצו, שאופנתית מאוד כיום".

עוד ממליצה שטרנברג: "מי שלא אוהב את הריצוף שקיבל מהקבלן, יכול ליצור מראה שונה באמצעות הברשה או ליטוש, וזאת בלי להחליף את הריצוף ולהיגרר לעלויות גבוהות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully