וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הארה אנושית

ראיון עם קרלוטה דה בוילאקווה, מעצבת רב תחומית (עם דגש על תאורה), על תאורה איטלקית ואדריכלות ידידותית לבני אדם

קרלוטה דה בוילאקווה, מעצבת מוצר, אדריכלית, יזמית ומרצה לעיצוב תעשייתי (ב-"Politecnio Milan", "Domus Academy", "Bocconi University"), טוענת שההצלחה של מעצב טמונה ביכולתן לעצב להמונים ולאו דווקא לעשירים. קרלוטה מובילה מזה שנים קו עיצובי פרקטי, המבוסס על ניצול משאבים, חזרה למקורות והפקת תועלת מחומרים שונים, לשימושו הנוח של האדם.

מאז שנת 1999 היא המנהלת ובעליו של הסטודיו לעיצוב ואדריכלות "Danese" אשר במילאנו, המשלב אמנות ותעשייה. בנוסף לזאת, דה בוילאקווה היא רעייתו מזה 25 שנה של ארנסטו גיזמונדי, בעליה של יצרנית התאורה "ארטמידה", שהוקמה על ידו ב-1960 ומאז, מובילה באיטליה ובעולם כולו. בחברה זו היא מנהלת פיתוח ואסטרטגיות מותג, ומעצבת גופי תאורה, המציגים תפיסות טכנולוגיות, חדשניות במיוחד.

בראיון שנערך בסטודיו הצבעוני שלה, הממוקם במרכזה של מעצמת העיצוב, מילאנו, חושפת קרלוטה עקרונות שמנחים אותה מאז תחילת דרכה בתחום העיצוב.

האם יש תחום מועדף עלייך מבין התחומים בהם את עוסקת?

"בכל תחום שאני עוסקת, אני שואפת ליצור, להרצות, לעצב סביבה, שבה בני אדם יוכלו לחיות בנוחות. אין אצלי הפרדה או העדפה מיוחדת. לאורך דרכי המקצועית אני מקפידה לשים דגש על מספר נושאים מהותיים: יצירת חלל, שבו אנשים יוכלו להתנהל, לעבוד לחיות וכו', תוך התחשבות בצרכים חברתיים בשילוב כלים טכניים."

באיזה אופן את משלבת אדריכלות עם תאורה?

"ידיעת מידות הסביבה חשובה להצלחה בשני התחומים וחיונית להבנת המרחב. אני מאמינה ביצירת פתחים, חלונות, ויטרינות וחריצים שונים ומפתיעים, המחדירים דרכם אור טבעי, שיוצר אנרגיה חיובית. בתאורה מלאכותית יש שימוש לשתי מטרות עיקריות:האחת היא לשימוש האדם, על פי צרכיו בחלל הספציפי, והשנייה היא הדגשת האדריכלות באמצעות התאורה.

הרבה מעבודותיי מודגשות בצבעים שונים, כמו כן אני נוטה להשתמש באפקטים של מראה, שמגדילה את החלל, ויוצרת השתקפות. הרבה מגופי תאורה, שאני יוצרת, עשויים בשיטה טכנולוגית, המאפשרת שינוי מצב ואווירה, דינמיקה המקבילה לחיים. כשמעצב או אדריכל מביא איתו אישיות, הוא יכול להיות בטוח שלא יהיה ניתן לחקות אותו."

מה ההבדל בתפיסה העיצובית של תכנון תאורה במבנים ציבוריים לעומת מבנים פרטיים?

"ראשית, ההבדל הוא בכך, שלכל חלל תפקוד וצרכים שונים, אבל התפיסה המהותית אינה שונה. המוטו שמלווה את הפרויקטים שלי הוא: לכל אדם זכות לאור (everybody has a right for a good light), בין אם הוא בביתו הפרטי, במשרד, בגלריה, בבית חולים, או בבית סוהר. צריך, מכיוון שלאור ה"קסם" להשפיע על מצב הרוח שלנו, חשוב ליצור אותו מתוך מחשבה שלא יעיק, אלא יספק סוג של הנאה.. במקומות ציבוריים יש קושי להגיע לאיכויות דומות כמו שיש במרחב הפרטי, לכן במקומות ציבוריים יש צורך בהשתדלות גדולה יותר.לדעתי חשוב לעצב תאורה מתוך ניתוח של התנהגות אנושית, ולא ממניעים של צורה."

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

מה ההבדל מבחינתך בין התיחסות לתאורה בשעות היום באזור חשוך, או, לחלופין, מואר?

"לאזור מואר אני משתמשת בתאורה קרה, על מנת לא "לגנוב" את תשומת הלב מהאור הטבעי. ולעומת זאת לאזורים חשוכים אני לא מעצבת גופי תאורה מסנוורים. לדוגמא, במסדרון המשרדים של "ארטמידה" השתמשתי במסילת תאורה, המשנה צבעים לאורך הרצפה, ממשיכה על הקיר, ויוצרת אפקט כפול, של אור עם חוויה והדגשת האלמנטים האדריכליים. מסדרון הוא מעבר, ולכן מעצב תאורה שם תמיד לנגד עיניו את הפונקציה ולא את הצורה."

איזה מקום תופסים הגישה האקולוגית והחיסכון באנרגיה בעבודה היצירתית שלך?

"אני עושה שימוש בטכנולוגיות מתקדמות, על מנת להפחית כמה שיותר עלויות. אני משלבת בגופי התאורה חיישנים המופעלים באמצעות שלט, ליצירת ניהול חכם של התאורה. מעבר לזה, אני משתמשת בחומרים מחזירי אור, כמו אלומיניום, שניתן למחזור. אני משתמשת גם בחומרים, היוצרים השתקפות של אור, כמו זכוכית ופולי קרבונט, חומרים פשוטים אך עמידים, בעלי אורך חיים ארוך במיוחד.

הנושא האקולוגי לא משפיע על רמת היצירתיות שלי כלל. אני שואפת לעצב מוצר בעל איכויות מתוחכמות, שיענה על קריטריונים מודרניים, עם אפקט "עתידני", ויחד עם זאת, שנשאר אקטואלי לאורך שנים."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully