וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחיצות יורדות

נגה משל

26.9.2008 / 9:30

המהפכה "הלבנה" בעיצוב מגיעה גם למשרדים, שמפנים את הצבע החום הרציני לטובת קלילות המלווה בהבזקי צבע

כורסה בירוק חומצתי, ספה כתומה והדפס גרפי בגודל קיר, הם היום פריטים אופייניים במבואות של משרדים מעוצבים. למרות זאת אדריכלי פנים ואנשי מקצוע מתחום עיצוב סביבת העבודה, טוענים כי הצבע השולט בריהוט משרדי הוא לבן. הגוון הבהיר מחליף את צבעי העץ, וסגנון הריהוט נהפך לנקי ומינימליסטי יותר.

אפילו במשרדי עורכי דין ובתי השקעות, שמאופיינים ברצינות וכובד ראש, הריהוט המסורתי מפנה מקום לעיצוב קליל יותר. אורה בלכמן, מנכ"לית חברת פיטרו, המתמחה בעיצוב סביבת עבודה, מציינת שגם במשרדים כאלה אווירה ואמירה הפכו למרכזיים. "אם בעבר משרדי עורכי דין ולעיתים גם רואי חשבון התאפיינו בגוונים כהים של עץ, שהיו אמורים להקרין מכובדות ויציבות, היום הם מרשים לעצמם להראות פנים אחרות ולהתחבר לעולם העיצוב".

אתי מאירוביץ, הבעלים והמנהלת של habitat (אין קשר ל-habitat העולמית), שמשווקת בין השאר ריהוט משרדי של חברות אירופאיות, מספרת שהיום ההשקעה במשרדים גדולה. "המשרד מהווה פלטפורמה לשימוש בחומרים חדשים ופחות שמרניים והוא יותר מעוצב מפעם", היא אומרת. אמנם רוב המשרדים עדיין אינם קלילים וצעירי מראה כמו משרדי פרסום וקריאייטיב, אבל כמעט בכל משרד עם מודעות עיצובית, כתמי צבע משלימים את הריהוט והקירות הבהירים. ירוק וכתום הם גוונים פופולריים, וניתן לראות אותם על ספות וכורסאות במבואות של משרדים, על קיר צבוע או מכוסה בטפט עם טקסטורה מעניינת. "הכל לבן היום", אומרת אדריכלית הפנים ענת מור-אבי ממשרד פרי אדריכלות והנדסה V5, שמעצבת משרדים רבים. "אבזור, כמו שעוני קיר, אלמנטים גרפיים ומדפים מיוחדים, נועד לשמח". את הריהוט הלבן בעמדות העבודה משלימים, לדבריה, קירות בצבעים מעט יותר חמים כמו אפור ומוקה.

תנו לעובד מרחב

גם החלל הפתוח, סביבת העבודה הפופולרית, עובר שינויים. "החלל הפתוח המוכר הוא לא באמת פתוח, אם כי סגור. במקום קירות בנו מחיצות גבוהות כדי להושיב יותר אנשים ולחסוך במקום", אומרת מאירוביץ. "בכל העולם הגיעו היום למסקנה שזה לא נכון לצמצם את המרחב שהעובד זקוק לו", היא אומרת. מאירוביץ מסבירה שהחלל הפתוח העכשווי פתוח יותר ובמקום חלוקה בדגם תאי כוורת, ההפרדה נמוכה ומוצבת על השולחן עצמו, בגובה שמאפשר לעובד לראות ולחוש את המרחב, החלון והחוץ.

לדברי מאירוביץ השינויים העיצוביים קשורים למגמה עולמית שבמסגרתה משקיעים יותר ברווחת העובד מתוך הבנה שזו השקעה משתלמת. מור-אבי מוסיפה שהיום החלל הפתוח מתאפיין בגמישות מבחינת סידור החלל. "יש תחלופה רבה ושינויים תמידיים, היא אומרת. "צריך להוסיף ולהחסיר עמדות עבודה, והצרכים כל הזמן משתנים. לפיכך, גמישות היא המלה האחרונה".

בלכמן אומרת שאת עמדות העבודה אפשר לפרק ולהרכיב באופן עצמאי, במהירות ובקלות רבה, והן מתאימות לסביבת העבודה העכשווית, שנאלצת לנדוד לעתים תכופות ולהשתנות במהירות. "ניתן לסובב ולהרכיב את העמדה לפי מספר האנשים ואופי הפעילות באותו יום", היא מציעה.

נילי בר-אור, שותפה בבעלות ומנהלת השיווק של Credo, המתמחה באספקה ושיווק של ריהוט משרדי, מצביעה גם היא על סוף עידן החלל הפתוח במתכונתו המסורתית. לדבריה האופנה החדשה במשרדים, שצוברת תאוצה בשנה האחרונה גם בישראל, היא עיצוב בשיטת ה-benching systems. חברת SINETICA האיטלקית, למשל, מספקת משטחים ארוכים ליצירת אזורי עבודה בצוותים, תוך שמירה על מרחב עבודה אישי ומתן אפשרות לזרימת מידע שוטפת. "זה נראה יפה יותר והאינטראקציה בין העובדים משתפרת", היא אומרת.

מאירוביץ מוסיפה שטיפוח הסביבה הרגשית של העובד נהפכה לחשובה. בחברת Vitra הבלגית למשל, מדברים במונחים של net'n'nest, שמשמעותם היא הדואליות בין העולם הגלובלי שמבוסס על נטוורקינג לבין העולם שבו אנו חיים והצורך לקנן. כדי לאפשר זאת בסביבת עבודה ללא חדרים מציגה החברה ספה (מדגם alcove) בעלת דפנות ומשענת גבוהות במיוחד ועם איכויות אקוסטיות. כך מי שיושב על הספה מרגיש מוסתר ויכול לנהל שיחה פרטית בלב המשרד. כשמציבים שתי ספות כאלה זו מול זו נוצר חלל שהוא כמו חדר בתוך חדר והן גם יכולות לשמש כמחיצות.

זה חדר ישיבות או סלון?

בחדרי המנהלים ניכרת חזרה לריהוט קלאסי ויש חדירה של צבעוניות מאופקת. "אם הצבעוניות בחללי העובדים נעה בין לבן לאפור בהיר, בחדרי המנהלים רואים למשל זכוכית צבעונית, ופלטות דקות יותר מפעם", אומרת בר-אור . "הריהוט המודרני והקלאסי-מודרני אופנתי משום שהוא משתלב טוב עם המכשור הדיגיטלי", אומרת מאירוביץ. מור-אבי מוסיפה שבחדרי מנהלים רואים ריהוט ייחודי יותר.

חדרי הישיבות נהפכו גם הם לרשמיים פחות. בחברת NURUS למשל, שמוצריה משווקים בישראל על ידי פיטרו, מציגים חדר ישיבות שדומה יותר לסלון. במקום ישיבה קונבנציונלית סביב שולחן דיונים ארוך, יושבים על שתי ספות מקבילות וביניהן שולחן. "זה יוצר אפקט פסיכולוגי שמשרה אווירה אחרת", אומרת מור-אבי על הקונספט המתפתח. "האווירה במשרדים פחות פורמלית וחדרי הישיבות הלא פורמליים משרתים את המטרה הזו", היא מדגישה. גם תחום התאורה משתנה ומתפתח במשרדים. שייקה אברהמי, שותף בבעלות על רשת יאיר דורם תאורה, אומר כי במשרדים משלבים לעתים גופי תאורה דקורטיביים. "בעלי משרדים הבינו שתאורה היא כלי לייצור אווירה אחרת", הוא מסביר.

"הריהוט לא הופך את המשרד לקר או חם. מה שעושה את המשרד למזמין הם חפצים אישיים, החל בתמונות של המשפחה וכלה באוסף מכוניות קטנות", אומרת מאירוביץ. היא מדגישה שהעניין הוא לא לפחד להניח במשרד חפצים בסגנון שונה כדי לשפר את האווירה ולהימנע מסטריליות. "המגמה היא לאבזר מקום שייתן תחושה חמה, נעימה וביתית", אומרת מור-אבי ומזכירה את הגבול המטשטש בין הבית והמשרד. זו אולי הסיבה שחלק מהריהוט המשרדי מתאים גם לבית.

מתג את עצמך באמצעות הקירות והריהוט

בלכמן אומרת שיותר ויותר בעלי עסק מבינים שהמשרד הוא כרטיס הביקור שלהם והריהוט, פינות ההמתנה והצבעוניות, הם כלי למיתוג. "כל תוספת לחלל העבודה אומרת משהו על בעל המשרד והמסר שהוא מעביר. אם אתה אוסף אמנות ותולה יצירה על הקיר, או אפילו מניח ספר אמנות על השולחן, זה אומר עלייך משהו", היא מסבירה.

בר-אור מציינת שבמקרה של ספות וכורסאות, הנוחות יוצבו בחדר המנהל וחדר הישיבות, ובכניסה למשרד יוצבו ספות בעלות אמירה עיצובית שהן לא בהכרח נוחות, אך מטרתן לגרום לכך שהלקוח יזהה את החברה אתן. "הכניסה למשרד חייבת לשדר את מסר המותג", אומרת מור-אבי ומציינת שחשוב לקשור בין הפונקציה של המשרד והשירות שהוא מציע לבין עיצוב החלל.

צעצועי משרד המנטרלים את עמדת העבודה מסטריליות ומכניסים חיים. אופי והומור הם כבר לא נחלתם של משרדי היי-טק ופרסום בלבד. בובות צבעוניות מעיסת נייר, שיכולות לשמש לאיחסון עטים למשל, יכולות להפוך את המשרד לעליז ושמח יותר ולשמש גם כ-ice breakers בתחילתה של פגישה מתוחה. להשיג באיידי דיזיין, מחיר: החל מ-189 שקל.

במשרדים קטנים וצעירים ניכרת פעמים רבות העזה ואקלקטיות. לעתים אפשר לשאוב מכך השראה לשבירת המראה הרציני. מעצבת האקססוריז שרי אסף מלמוד, למשל, הניחה על הרצפה במשרדה משטח דשא סינטטי שנועד בעיקר לחוץ, במקום לשים פרקט או שטיח. החלל מקבל כך טוויסט מקורי ומעניין. להשיג דרך חברת סער פתרונות בירוק. מחיר: 200-70 שקל למ"ר. הנועזים יכולים ללכת צעד אחד קדימה ולהשתמש בדשא סינטטי בגווני כחול, לבן, צהוב ואדום. להשיג בחברת פשוט ירוק. מחיר: החל מ-20 שקל למ"ר.

בדומה להכנסת הדשא מהגינה למשרד ניתן להשתמש בשיש למטבח כמשטח עבודה. משטחי הקוורץ של SILESTONE נפוצים בפרויקטים רבים בעולם. המשטחים הם אנטי בקטריאליים, עמידים בפני כתמים ושריטות. המשטחים מגיעים במגוון צבעים, בגימור מבריק, עור או בשילוב אבנים חצי יקרות ויכולים לשמש גם לחיפוי קירות, רצפות, מדרגות ומשטחי בר. להשיג בתעשיות שמעוני-סיילסטון. מחיר: 700-1,900 ש' למטר.

  • עוד באותו נושא:
  • משרד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully