וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יס סר

רוני מולה

16.9.2008 / 22:55

סר טרנס קונרן, "ה"גורו" העיצובי הוותיק של לונדון, משיק עוד ספר בעברית, עם הדרכה איך לגור בבית שהייתם יוצאים אליו לחופש

את סר טרנס קונרן פגשתי בפעם הראשונה כשהייתי בת עשר. יצאתי אז מאחת החנויות העיצוב האירופאיות שלו, מחוייכת מאוזן לאוזן, עם ארבעה ערסלים מעוצבים בידי, שחלקם ממשיכים ללוות אותי גם בעשור השלישי לחיי.

סר קונרן, אוטוטו בן 77, התמחה בלימודי טקסטיל בסנטרל סט. מרטין קולג' לאמנות ובהמשך ייסד את רשתות העיצוב הביטאט ו'קונרן' באירופה. היום תוכלו למצוא אותו תחת הטייטל של מעצב, סוחר ובעיקר מסעדן מהבולטים בעולם, שדאג להביא לתודעת האנשים הקטנים עיצוב מודרני, איכותי ולא תמיד יקר בהכרח.

הוא עושה את זה בהצלחה בספרי העיצוב שהוא משיק. בימים אלה משיקה הוצאת כנרת את ספרו של קונרן "מרגיש בבית – סוד העיצוב הנקי, הפשוט והאיכותי", שאמנם הודפס במקור בלונדון ב-1999, אבל מכיוון שזהו אינו ספר עיצוב קונבציונלי, הוא מחזיק גם 10 שנים, למרות ש-10 שנים הם הרבה זמן בקנה מידה עיצובי. בספריו מקפיד קונרן לא לשים דגש על אופנתיות ועכשוויות, אלא להתרכז בפרטים הכוללים. קונרן מעדיף שתבינו איך לסדר נכון את הפריטים בבית, ולא להגיד לכם איזו ספה היא הנכונה בשבילכם.

חיים נינוחים

הספר נפל לידיי ברגע מדויק בחיים. רגע שבו קניתי בית והוא לא מושלם. עכשיו צריך לשפץ אותו ואין לי מושג מאיפה להתחיל.

לשמחתי, קונרן מציע לי להתחיל דווקא במנוחה. לאורך כל הספר הוא מתייחס לחיים בבית כמקבילים לחופשה. הוא ממליץ בחום להפוך את הבית שלנו למשהו שהיינו רוצים לצאת אליו לנופש. ואיך אנחנו אוהבים את הנופש שלנו? לפי קונרן אנחנו אוהבים אותו מואר, מאוורר ובעל ריחות טבעיים.

כמו הוצאותיו הקודמות גם הספר החדש אינו ספר עיצוב נורמטיבי, מהסוג שיגרום לראשכם להסתובב מרוב בתים מדהימים ועוצרי נשימה, אלא דווקא מתייחס לצורת המחשבה של העיצוב. אחד המשפטים המשמעותיים בספר, ואולי זה שמסביר את כל הלך רוחו של קונרן הוא זה: "אחת המחמאות הגדולות ביותר שיכול אדם שמבקר בביתך לחלוק לך, היא להתיישב, לפשוט את מעילו - בלי שהתבקש - ולהרגיש בבית".

מגע, ריח וטעם הם המרכיבים העיקריים בעיניי קונרן שמרכיבים את הבסיס להרגשה הטובה והנעימה שלנו בבית. כך שלא משנה אם יש לכם ספה מרופדת פשתן עדין, שמתבלה עם הזמן או דווקא ספת עור מתוח - העיקר שכשתשבו עליה תרגישו בחופש.

יוצאים לחופשה

בהתאם לאג'נדה הזו, גם מבנה הספר שונה משאר ספרי העיצוב. הוא מחולק לשלושה פרקים: אלמנטים, נוחות ותפקוד, ולא מתחלק באופן המתבקש לאזורים או חדרים בבית. כך שאם חיפשתם ספר עיצוב רק כדי לעלעל בו ולהתרשם מתמונות בתים שבחיים לא יהיו לכם, זה לא המקום. כדי להעביר את הרעיונות העיצוביים של קונרן, צריך גם לקרוא אותו.

פרק האלמנטים מחולק לתתי פרקים: חלל, אור, צבע, טקסטורה.
פרק הנוחות מחולק לתתי פרקים: התרגעות, מגע, שינה, רחצה.
פרק התפקוד מחולק לתתי פרקים: סדר, בישול, אכילה, עבודה.

בעזרת תתי הפרקים המציינים פעילויות שונות בבית, כמו אכילה, התרגעות ושינה, גורם קונרן לקורא לחשוב על הפריטים בבית שיגרמו לכם לעשות את פעילויות היומיום בשמחה, ונבהל מהאפשרות שתשקיעו הון עתק במיטת אפיריון, אבל במקביל תישארו לישון על מזרון ישן ומרוט שלכם, שיביא איתו שינה בלתי נינוחה.

בפרק ה'אור' למשל, מציע קונרן להתבונן בבית כשהוא ריק, לעקוב לאורך כל שעות היום, באיזו צורה נופל האור במקומות שונים, ולהיעזר בכך כדי לתכנן את הצבת החפצים. הוא לא יגיד לכם איפה להעמיד את שולחן האוכל, אלא רומז שאת המיקום שלו, יכתיב האור שנופל עליו בשעות הארוחות.

בפרק 'חלל', דן קונרן באיכות המרחבית של הבית, בחסרונות של דירות לופט וביתרונות של חללים מחלוקים. קונרן גם מתייחס לצד הפנג שואי של העיצוב, למרות שהוא טוען ש"מטבעי אינני נוטה להאמין בבסיס המיסטי שמאחורי הפנג שואי – פיוס רוחות, אנרגיות טובות או הרחקת עין הרע... אני לא בטוח, למשל, שהייתי מוכן לחיות עם צלצולם התמידי של פעמוני רוח, אבל אני מכיר בעובדה שכדי שפעמון רוח יצלצל, צריכה להיות זרימת אוויר, וזרימת אוויר דרך חדר, בניגוד לאווירה הסטטית החתומה של משרד סגור, בהחלט מועילה ומהנה" (עמ' 30).

בעניין צבע, למשל, מדגיש קונרן כי הנושא מושפע מאוד מההתנהלות התרבותית שלנו, כמו גם מהאופנה החולפת ומציע את השימוש בצבע כמסיר דכדוך. על טעם ועל ריח אמנם אין להתווכח וייתכן שהצבעים שבחרתם לבית יעלו באורחים שלכם רגשות שונים משלכם, אבל בכל זאת יש כמה נטיות "צבעוניות", המשותפות לרוב האנשים. באור יום למשל, עינינו נמשכות באופן טבעי לצבעים הנעים מצהוב לירוק ואילו לקראת הערב, אנחנו נמשכים יותר לכחול. לכן כדאי להכניס צבעים מתאימים לנקודות בבית, שיכולות לתפוס את עינינו ברגעים הללו.

הוא אחר - קונרן, ספרי עיצוב הם דומים לרוב, נותנים מבטים אופנתיים על מקומות שונים ונקודות אחרות בבית. אחרי 'מרגיש בבית' תרגישו שלא משנה אם אתם גרים בעיר או בכפר, בבית גדול או בדירת חדר של סטודנט - מקונרן תקבלו כלים להסתכל על הבית בזוית שונה ופתוחה יותר.

"מרגיש בבית – סוד העיצוב הנקי, הפשוט והאיכותי" מאת טרנס קונרן. הוצאת כנרת 2008. 192 עמ'. מחיר: 128 ש'

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully