וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלום של אוסאמה

חדווה אלמוז

1.9.2008 / 17:36

באחד מהרחובות הראשיים בטירה, עומד בית, שנבנה בתקציב בלתי מוגבל. יש בו הכל חוץ מרשת תקשורת קבועה (כי אין תשתית)

טירה, עיר מוסלמית באזור השרון, רחוקה מלהיות עיר מפותחת, שמושקעים בה משאבים בפיתוח עירוני. לכן, הבית שניצב באחד מרחובותיה הראשים, נראה כמנותק מסביבתו, ולא רק במראהו. בניגוד למקובל היום בעיצוב המערבי, אין חיבור בין הפנים לחוץ, וההפרדה ביניהם מובהקת. דלתות עץ מלא אדירות מידה ותריסים מוגפים שומרים בקנאות על הפרטיות של משפחה בת חמש נפשות, הורים שני בנים ובת. הבית, שנבנה בתקציב בלתי מוגבל, עדיין לא מחובר לרשת תקשורת קבועה, כי אין תשתית, אבל, הדבר הבולט ביותר ניכר בתפישה של היחס בין הפנים לחוץ.

אוסאמה מסארווה, מעצב מקומי, קיבל לידיו שלד של בניין, תקציב בלתי מוגבל, אמון מלא מצד הלקוחות, והתערבות מיזערית בקבלת החלטות, עיצב בית, שמתאים לאופים של הדיירים, ועונה לצרכיהם, וגם מהווה במה ליכולתו המקצועית ולטעמו האישי.

גוף תאורה מפוסל, היורד מהתקרה בגובה 6.40 מטר, הוא האלמנט הבולט ביותר בבית, וממחיש, על פי הסברו של אוסאמה, את מקומה של האם בתפישה הערבית. "האם היא הדמות המרכזית במשפחה, שתפקידה לגונן, לשמור ולדאוג לכל בני המשפחה", מסביר אוסאמה ומוסיף, "הגבר נמצא יותר מחוץ לבית, אבל הבית, בסופו של דבר, שייך לאישה. היא דואגת לבית ולדייריו, שהם המשפחה". החרוט במרכז עשוי פלדה מכופפת וצבוע בצבעי מכוניות, ומסמל את הבן. המעגל סביב, שהוא פחות בולט בצבעיו וצורתו, אינו סגור, ומרמז על הפתיחות הנדרשת מהאם, המאפשרת לילדיה חופש פעולה, כשהיא תמיד מאחור שומרת ותומכת.

הקשר של אוסאמה

הרבה עוצמה, נוכחות חזקה וחזרה על פרטים ניכרים בעיצובו של אוסאמה. החומרים, המשמשים בעיצוב הבית, הם ברזל, עץ מלא ואבן, המתחילה בקיר הכניסה לבית וממשיכה פנימה.
פינת ישיבה לאורחים ממוקמת מול פינת אוכל עם כסאות גבוהים ונוחים, המיועדת למספר רב של סועדים. בכל מקום בבית, שבו יתכן מגע עם אוכל, ממוקמים כיורים לנטילת ידיים - ליד השולחן, המיועד לסעודות, ובפינת המשפחה בקומה השנייה, המשקיפה על אזור האירוח.

המטבח, הפתוח לעבר הכניסה, מרוחק מעט מפינת האוכל, ובמעבר אליו נגלית מראה ענקית, המוסיפה ממדי עומק לחלל, המצטיין בגובהו. גם נתון מפריע בשטח - עמוד במרכזו של אזור האירוח - נוצל לאותה מטרה, והפך לאלמנט דקורטיבי. אוסאמה חיפה אותו בפסיפס זוהר, המוסיף למקום עוצמה, ומגביר את תחושת הגובה והעושר.

גרם מדרגות משיש, מעוטר במעקה ברזל, מוביל לקומת חדרי השינה, שבה חדר ההורים מרוחק מחדרי הילדים. לבת חדר נפרד, ושני הבנים מחלקים ביניהם חדר שינה. הפעילות המגוונת של משחקים, מחשב ואירוח חברים מתרחשת בחדר שנועד לכך באזור האירוח בקומה התחתונה בסמוך למטבח.

אוסאמה היה מעורב רגשית בעיצוב הבית. הוא תכנן את הרהיטים, תוך התאמה לחלל ולדרישות הפונקציונאליות של הדיירים. פרטים, שלא תוכננו על ידו, נבחרו בקפידה רבה, כמו השטיחים המיוחדים בצורתם העגולה, כיסאות מלכותיים, פינת תפנוקים נוחה לאורחים, או הספה האדומה, המעניקה צבע לגוון השמנת בו בחר לקירות הבית. ללא קשר עם תורת הפאנג שוואי, בחר אוסאמה לשלב את אלמנט המים בעיצוב הבית, מתוך אמונה, שהמים מקנים למקום אנרגיות חיוביות. בכניסה לבית זורמים המים באפיק צר, הנשפך לבריכה קטנה, ובתוך הבית תלויה מעל דלת עץ גבוהה תמונה ענקית של מים הזורמים לאופק. אוסאמה מצא את התמונה במגזין טבע וראה בה עומק והמשכיות. הוא הביא אותה לצייר מקומי, שיגדיל את מימדיה, ויתאים אותה למקום שיועד לה בבית.

אוסאמה הגיע לתחום עיצוב הפנים בגיל מבוגר יחסית, למרות שתמיד חיפש את האפשרות להעניק יופי לסביבה. לאחר שהיה נהג סמיטרלייר, וסיים את לימודיו כטכנאי בניין, החליט לממש את אהבתו האמיתית. הוא למד עיצוב פנים, ואחרי שהתנסה בעיצוב חללים מסחריים של מכוני יופי בתל-אביב ובמספר דירות בפתח-תקווה וברמת-גן, קרא דרור לרעיונותיו בטירה שבטירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully