וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החור השחור

לרה רוטר

21.7.2008 / 18:10

תולעת-תפוח בצבע ירוק אופנתי, עוד יכולה להיות אטרקטיבית. תולעי עץ שמתנחלות בסדקים קטנים וזוללות את המשקוף, זה כבר פחות נעים

הן קטנות וערמומיות, והעובדה שהן קרובות משפחתו של עש הלילה, כבר יכולה לרמוז לכם מה כוללים התכנונים שלהן לגבי המין האנושי. תולעי העץ עלולות לגרום לנזק גדול כל כך בבית, עד שזה די מפליא שכשאלוהים חשב על עשר מכות מצרים, לא עלה בדעתו ללהק לתפקיד גם אותן.

תולעים הניזונות מעץ, חובבות בעיקר עצים יבשים ועוד יותר את הסדקים שבתוכם. חורים קטנים ברהיטי עץ, ארונות או משקופים, המלווים ברעשים, רשרושים או אבקה עדינה על הרצפה (דמויית נסורת פלאפית), הם הסימנים המעידים שלצערכם אתם חולקים את חלל הבית עם תולעת שמנה ומכרסמת, שעלולה בסופו של תהליך למוטט לכם את הרהיט.

תולעת העץ נחלקת לשלושה סוגים: יקרונית הרהיטים שנראית כחיפושית, הליקטום שנראית כנמלה עם כנפיים (והיא אכן בעלת יכולת תעופה) וטרמיט. גודלן של התולעים הוא 2 ס"מ אורך וחצי ס"מ רוחב, צבען חום בהיר ואורך חייהן נע בין 2-7 שנים. לאחר עיבורה, מחפשת נקבת תולעי העץ סדק נוח בתוך עץ יבש, שם היא דוגרת ומטילה זחלים שמתחילים לכרסם עץ ללא הפסקה.

הטיפול בבעיה כולל, כמו כל דבר, קודם כל צעדים מניעתיים, שכוללים טיפוח פטיש חדש לסתימת סדקים בפריטי עץ בבית, ולא לשכח את המשקופים, מסגרות התמונות, מסגרת העץ של הרמקולים ודלתות. אם קניתם רהיט עץ חדש, כדאי לוודא שהוא עבר את הטיפול הנכון למניעת תולעים, בעיקר אם מדובר בייבוא פיראטי ומפוקפק למראה של רהיטים מהמזרח הרחוק. קובי בן סימון, מנהל התפעול ב"שמרת הזורע", מספר כי בחברות גדולות הרהיטים מגיעים מעושנים, ועוברים הדברה טרם כניסתם למפעל ולבתי המלאכה. מעבר לכך, העץ עובר בדיקות מנע בכל שלבי הייצור. דרך מניעה נוספת היא לשמור על אחוזי לחות גבוהים בעץ. תולעי העץ מעדיפות עץ יבש המלא בעמילן ונרתעות מעץ לח.

רונן לוי, נגר במקצועו, מוסיף: "אם רואים חורים בעץ, הרהיט צריך לעבור תהליך הדברה כימי. בנגריה, מדובר בסכנה של ממש היות והטרמיטים משכפלים את עצמם ומתרבים וכך יכולים לחלוש במהרה על כל העצים בנגריה ואז מדובר כבר במגפה. לכן אם מתגלה עץ מחורר מעיפים אותו מיד מהנגריה”.

במידה והתגלו עקבות תולעים בפריטי עץ שאינם חדשים בבית, יש לבודד את הרהיט מיד, לפני שידביק את כל הבית, ולהזמין מדביר מקצועי המתמחה בהדברת רהיטי עץ. הניקוי, שנעשה על ידי איוד או חיטוי במתיל ברומיד או בפוספין, יכול להיעשות בתוך הבית או במחסן של חברת ההדברה. המדבירים אוטמים הרמטית את הרהיטים בניילון, מחדירים את החומר המחסל כגז פנימה ומשאירים את הרהיט בהסגר למספר ימים.

הרהיטים הבלתי מחוררים שניצבים בבית, אינם מעידים בהכרח שהמכה הזו לא תפגע גם בהם. תולעת העץ יכולה בקלות להגיע מן החוץ ולהשתכן אצלכם בסלון או בחדר השינה בתוך סדק חביב ונעים. העירנות היא כלי ההתמודדות החשוב ביותר עם העניין הזה.

  • עוד באותו נושא:
  • תולעי עץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully