וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בענף הרכב סופרים את הכסף, אך ממתינים להאטה

מאת דניאל שמיל

8.7.2008 / 10:44

למרות עלייה של 25% במכירות מתחילת השנה, בענף מודאגים: "זו התחושה הכי רעה שהייתה לי אי פעם", אומר בכיר בשוק הרכב

המחצית הראשונה של 2008 מאחורינו, וזה הזמן לסיכום ביניים ולניתוח מעמיק יותר של שוק הרכב, שנראה סוער מתמיד. השוק כולו גדל ב-25% לעומת החציון הראשון של 2007. בששת החודשים הראשונים נמכרו בישראל 116,313 מכוניות, לעומת 92,492 בתקופה המקבילה ב-2007. עם זאת, ביוני חלה ירידה של 4% לעומת השנה שעברה.

המכוניות הנמכרות ביותר בישראל הן עדיין משפחתיות-קומפקטיות, הנמכרות בעיקר לציי רכב. הנמכרת בהן היא מאזדה 3 - 11,833 יחידות מן המכונית היפאנית נמכרו בחציון הראשון, לעומת 18,014 מכוניות כאלה במשך כל 2007. במקום השני בקבוצה זו נמצאת טויוטה קורולה, ממנה נמכרו 7,106 מכוניות. במקום השלישי, והמפתיע, הונדה סיוויק (5,217 מכירות). הסיוויק מתומחרת גבוה מכדי להיכנס לקבוצת הרישוי השנייה, הפופולרית בקרב ציי הרכב ונמכרת בעיקר לשוק הפרטי, שרווחי יותר ליבואנים. מכירות הסיוויק במחצית הראשונה עולות על אלה של 2007 כולה. האירופאית הנמכרת ביותר בקבוצה היא פורד פוקוס.

סובארו B3 ויונדאי i30, שתי משפחתיות המוצעות בצורת האצ'בק (חמש דלתות) בלבד, משלמות את מחיר שמרנות הקהל הישראלי ומדורגות במקום השמיני והתשיעי בטבלה, עם 2,510 ו-2,181 יחידות בהתאמה.

מאזדה מולכת גם בשוק מכוניות המנהלים עם הדור החדש של ה-6 - 3,482 יחידות של המכונית החדשה נמכרו בחציון הראשון, והיא מובילה על פני הונדה אקורד היוצאת (1,356 מכוניות) וסובארו B4 שמכרה 1,142 יחידות. בשני המקרים מדובר במספרים נמוכים יחסית לחציון המקביל בשנה שעברה. מתמודדת מפתיעה בקבוצה זו היא טויוטה פריוס ההברידית, שמחיריה הופכים אותה למתמודדת על הקטגוריה. הפריוס מכרה 1,125 יחידות והגיעה למקום הרביעי בקבוצה כולה.

לא חוסכים בדלק

בשל מחירי הדלק הגואים, אפשר היה לצפות כי קבוצת המכוניות הקטנות והחסכוניות תזכה לביקוש גובר, אך נתוני המכירות מצביעים על ביקוש יציב. יונדאי גטס הוותיקה חזרה לראשות הטבלה בקבוצה זו עם מכירות של 3,358 מכוניות במחצית הראשונה. היא מקדימה את דייהטסו סיריון (3,165 מכירות), מאזדה 2 (3,124 מכירות) ושברולט אוויאו (3,105 מכירות). להישג של יונדאי מצטרפות גם מכירותיה של הסדאן הקטנה אקסנט, ממנה נמכרו 3,963 יחידות בחציון הראשון. גורם בשוק הרכב אמר כי אפילו בשוק המכוניות הקטנות, הלקוחות מעדיפים מנועים גדולים ככל האפשר.

בשוק מכוניות היוקרה מצליחה מרצדס לגרוף את הבכורה במרבית הקטגוריות, אם כי בפערים של מכוניות בודדות. מרצדס C-קלאס היא המשפחתית-יוקרתית הנמכרת ביותר, ביתרון של שתי מכוניות על אאודי A4. מרצדס S-קלאס היא מכונית הפאר הנמכרת ביותר (47 מכוניות) ובקטגוריות מכוניות הסלון מובילה ה-E-קלאס עם 120 מכירות בחצי השנה האחרונה. המספרים הנמוכים מבהירים מדוע יבואני מכוניות היוקרה כה מוטרדים מן היבוא האישי, הפוגע במישרין במכירות שלהם.

רכב השטח-יוקרה הנמכר ביותר הוא עדיין הטוארג של פולקסווגן, ממנו נמכרו 235 יחידות. הוא מוביל בפער גדול על מרצדס ML-קלאס (67 יחידות) וב.מ.וו X5 (66 יחידות). שני פלחי שוק קטנים יחסית, שהמחירים בהם קרובים ל-200 אלף שקל זכו להתעניינות בשנה האחרונה בזכות כניסתן של מתחרות חדשות. וולוו הורידה את מחיר הגרסה הבסיסית של ה-S60 ל-191 אלף שקל וכך הציבה אותה כמתחרה מול פולקסווגן פאסאט וטויוטה קאמרי בקבוצה שניתן אולי לכנותה "מכוניות סדאן יוקרתיות". ה-S60 אמנם סייעה להכפיל את מכירות וולוו, אך לא הצליחה לכבוש את ראשות הקבוצה - עם 340 מכירות, היא ממוקמת שלישית אחרי הפאסאט (704 מכירות) והקאמרי (504 מכירות).

התחרות התחזקה גם בשוק רכבי השטח "הרכים" בסביבת המחיר של 200 אלף שקל, עם כניסתם של פולקסווגן טיגואן ופורד אדג'. שתי המכוניות משווקות זמן קצר יחסית ולכן מותירות את ההובלה לטויוטה ראב-4, עם 570 מכירות בחציון הראשון. בתחום רכבי השטח הזולים יותר מוסיף להוביל יונדאי טוסון עם 1,633 מכירות. הטוסון זכה לאחרונה לגרסה מוזלת, המאפשרת לו להיכנס לקבוצת הרישוי 4 הפופולרית בציי רכב.

תחזיות מדאיגות

שוק הרכב גדל מאוד בחציון הראשון, אבל יבואני הרכב צופים כי המכירות בחציון השני יהיו קטנות מאלה של החציון השני ב-2007. ההערכה היא כי בחישוב שנתי יצמחו המכירות רק באחוזים בודדים. בעת תכנון המלאי לחודשים הקרובים, מתקשים היבואנים לשער כיצד יתנהג שוק הרכב, לאור העלייה במחירי הדלק, הוזלה בסף העליון של קבוצות הרישוי (וביטולן הקרב) והמיסוי הירוק שתחילת תוקפו לא ידועה.

מקור בכיר בענף הרכב: "יש נתונים אבל יש גם תחושות בטן. לי יש היום את התחושה הכי רעה שהייתה לי אי פעם. אתה רואה את ההאטה במכירות המשומשות, אתה רואה שחברות הליסינג תקועות וזה יהיה חייב להתגלגל לשוק הפרטי. עונת התיירות יוצרת אשלייה של מכירות ערות, אבל תוך פחות מחודש היא מסתיימת ואז נתחיל להרגיש האטה בציי הרכב. הביקוש ייעצר לקראת 2009 והשינוי בקבוצות הרישוי".

  • עוד באותו נושא:
  • יבוא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully