וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על השבר הסורי האפריקאי

האדריכלים ז'אן קלוד ואודרי מתמחים בעיצוב לקהל הבלגי/ צרפתי שמגיע לארץ ומשלבים את אופי האירופאי עם התל אביבי

הרומן של האדריכלים ז'אן קלוד בק ואודרי אלוק – בק (שאינם קרובי משפחה), עם הלקוחה שלהם, התחיל לפני שנים רבות. בבית הספר היהודי, "תחכמוני", שבאנטוורפן, בלגיה. חברות יציבה, שנמשכה גם לאחר עלייתם ארצה. תכנון הדירה התבסס על שפה משותפת, תרתי משמע, סגנון אירופאי, מודרני ובקשות הלקוחה שהתאימו לרוחם של האדריכלים. המתמחים בעיצוב לקהל בלגי / צרפתי, שהחל ברכישות נדל"ן בארץ. הדירה ממוקמת באזור "הצפון הישן" של תל אביב, בבניין משנת 1959.

הדירה עברה שיפוץ יסודי, למעט מאפייני בנייה חיצוניים, עליהם הלקוחה לא הסכימה לוותר. הם נשמרו והשתלבו עם העיצוב הכולל. המובהק שבהם, מעיין משרבייה. אלמנט בנייה שמקורו אוריינטלי, שנועד להצללה במרפסות, במתכונתה הישנה של הדירה. צורתה עיגולים בינוניים, סימטריים ואווריריים, שלא כמו המשרביות הסבוכות והצפופות. מלבד שימור האלמנט משנות ה-50, ביקשה הלקוחה להתאים את הדירה לאופייה וסגנונה האישי.

שימוש בחומרים טבעיים, עור, שיש ועץ, עם אלמנטים עיצוביים, המשדרים מוטיבים מן התרבות האפריקאית. הרעיון המנחה, להתאים את הדירה למיקומה הגיאוגרפי. "אי אפשר להתעלם מהעובדה שישראל" היא אומרת ובצדק, "נמצאת במזרח התיכון, על שבר הסורי האפריקאי".


.

אגרטל מהזירה השבטית

דלת הכניסה, כוסתה עץ בגוון וונגה, ממוצא אפריקני. לעמוד הבטון הפונקציונאלי, שניצב סמוך, נוסף בן זוג ממולו, ושניהם הפכו לאלמנט דקורטיבי, על ידי עטיפתם בלבנים אפורות, העמודים מדגישים את הכניסה כשער.

פינת אוכל בעיצובו של אריק בן שמחון, מקבלת את פני באי הדירה. השולחן עשוי עץ מאסיבי בגוון בהיר, סביבו כיסאות בד לבנים. ממעל מנורה בעיצוב כדור גדול של קונכיות צדפים קטנות. על השולחן נפרשה מפה בעיטור תבניות למיניהן (patterns), בדומה לטקסטיל האפריקני, שמושתת על דוגמאות חוזרות על עצמן. חלל הכניסה, פתוח למטבח והסלון, שממנו יציאה למרפסת. במטבח, המוטיב האפריקני בא לידי ביטוי בעיצוב ארונות לאורך הקיר, עץ זברנו (Zebrano), שנצבע בלכה עם 100% ברק.

השתקפות המטבח, שהוא קטן יחסית, בדלתות הארונות, הצבועים 100% לקה מבריקה, תורמת לתחושת גודל .
מהחלון שמעל הכיור, נחשפים עיגולי ה"משרבייה" הלבנה שמשתקפת בקוריאן הלבן. הסלון מושתת על פסיפס עשיר, של חומרים בצבעי אדמה עם נגיעות לבנות. שתי כורסאות זו לצד זו עם ידיות בגבן, בצבע חמרה בהיר, פונות למרפסת, הדום מורכב צדפים וחרוזים, מזנון שידה אופקית, מורכב סרגלי עץ שונים ומעוגלים, מדפי עור כהה תלויים על הקיר, שולחן עץ ועליו כלי נוי שונים.

פריטים אותנטיים מהזירה השבטית. כדוגמת אמפורה קטנה, עטופה צדפים, שישמשה בעבר לשימור חלב עיזים והיום מתפקדת כאגרטל. ספת טריו, ועליה מונחת שמיכת פרווה לבנה, נעימה ומפנקת. על הקיר מעליה, יצירה של הצייר הישראלי, אורי ליפשיץ. מנורת הסלון, עשויה מכד חרס גדול ממדים, ומונחת על כלי קיבול, נחושת גבוה. בקצה השני של הסלון מנורה נוספת, בעיצובו של אינגו מאוור, עשויה נייר לבן בדוגמת פליסה.

אבזור הבית נעשה בשיתוף פעולה מלא של ז'אן קלוד, האדריכל שהולך פיסית לחנויות השונות, עם הלקוח, ובוחר איתו את הריהוט המתאים. "אני מקפיד לשלב רהיטים" אומר ז'אן קלוד, "מכמה חנויות, לגוון חומרים, ובלבד שיהיה במינון הנכון".

וילון אמבטיה חשמלי

ענפיו ועליו הירוקים של עץ הגדל סמוך לבניין, סוככים על המרפסת, שמעוצבת במתכונת טבעית ומרגיעה. זוג כורסאות עשויות סנאדות עם כריות לבנות עבות, שולחן קש, ונישה אבן שנבנתה בקצה המרפסת, עליה כריות שונות. עוד מקום נעים ומפנק לשבת בו.

חלוקת החללים בעלת חשיבות רבה. למתחם הפרטי, נכנסים דרך דלת הממוקמת סמוך לפינת האוכל. מאחוריה שלוש דלתות זו לצד זו, כולן עטופות בעץ וונגה. שירותים ומקלחת, חדר אורחים וחדר שינה, שמעוצב בצורה פרקטית, יצירתית וניכר עליו שתוכנן עם המון מחשבה על ידי ה"בקים" (ז'אן קלוד ואודרי).

הרצפה שעשויה קורות עץ שנצבעו בלבן, תורמת בזוהרה לאור הטבעי שחודר בעד החלונות. גבה של המיטה משמש כרהיט בפני עצמו, ומכיל ארון בגדים. הדלתות שלו מעוצבות בצורה מקורית כמגרות, עם ידיות פרווה חומה. מולם, ממוקמים ארונות קיר נוספים, וכך יוצרים חדר ארונות לכל דבר, עם מעבר באמצע. מגן הראש במיטה, עשוי קפיטונאז' בגוון יין, נוכחותו מוסיפה הדר וארומה נוסטלגית, לחדר כולו. ואם כבר עסקינן בנוסטלגיה, בחדר מכתבה משנת 1700, עשויה עץ ועליה ציורי אידיליה. נרכשה במכירה פומבית בבלגיה, לפני כ- 25 שנה לערך, וליוותה את הדיירת עוד מילדותה. מעליה נישה עם מסך פלסמה, שמתכווננת לכיוונים השונים, באמצעות מערכת חשמל חכם. חדר הרחצה נמצא בתוך החלל, הוא נסגר בוילון לבן, במנגנון חשמלי. הקיר החזיתי, שיש ירקרק. צד אחד מקלחת, דלתות זכוכית שקופות, צד שני אמבטיה - freestanding, אגן רחצה לבן, שסמוך לחלון ה"משרבייה". אלמנט קישוטי זה, מתאים בדיוק לאזור הרחצה שכן, נע בין הגלוי לנסתר.

ז'אן קלוד ואודרי, יצרו באמצעות שילוב מושלם של משולש תרבויות שונות לחלוטין זו מזו, דירה אנינת טעם ומלאת שיק, שתואמת את אופייה של הדיירת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully