וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנורה מאטריות וטלוויזיית עץ

טלי הרדאבל

27.5.2008 / 17:30

מעצבים חוקרים, ממציאים, יוצרים ומגלים חומרים חדשים, במטרה לאתגר את חוקי הטבע וחוש המישוש

צורה וחומר. לאחר שנדמה, כי הצורות כולן כבר קורצו באמצעות שלל פתרונות טכנולוגיים ופונקציות ממוחשבות מתוחכמות, הגיע תור החומרים להימתח מקצה לקצה.

התפיסה הכלל-עולמית העדכנית בתחום החומרים גורסת, כי יש עוד הרבה פוטנציאל למיצוי חומרים. אפשר להוסיף ולחקור, להמציא חומרים חדשים יש מאין, וגם ליצור חומרים חדשים מתוך חומרים קיימים, תחת הכותרת: מיחזור.

גם ישראל מצטרפת למגמה הגורפת, ועוסקת בפיתוח ובהכרה של חומרים חדשים, מתקדמים ומפתיעים. החומר הוא, אכן, שיחת היום, שנכרכים בה מושגים כמו, ננו-טכנולוגיה, ביו-טכנולוגיה והנדסה גנטית. מרבית האנשים עומדים נבוכים מול הביטויים הללו.

ספרית החומרים החדשה ב"מדיאטק" בחולון, שמאחוריה עומדת אפרת פרידלנד, קיימה יום עיון, תחת כותרת "עידן החומר", שעסק בחומרים עדכניים וביטוים בעיצוב, ובמעמדו של המעצב כישות מתווכת בין היכולות הטכנולוגיות לבין המשתמש; בין החומרים והצרכן הסופי.

"אנחנו מוקפים באינספור חומרים, טבעיים ומרוכבים, כמו שטיח, בגד, סבון ושמפו. האדם מסוגל, בין היתר, להפיק, לסנתז ולעבד חומרים מחוץ לגופו, ובכך הוא נבדל, ככל הנראה, מאורגניזמים אחרים", אמר בהרצאתו דר' אריה רודר, מהנדס חומרים ומפתח טכנולוגיות של חומרים. "הרומאים הבינו, שעל ידי פירוק והרכבה של חומרים, הגמישות ההנדסית עולה, ומושגות תכונות טובות יותר מבחינת החומר והעמידות. יש בטון רומי, ששרד מאז ועד היום. ברונזה היא פי 20 עדיפה וחזקה מנחושת, ויש בה רק 5% יותר בדיל, לכן היא סגסוגת. זו מניפולציה כימית על החומר, בה משתנים צבעו, איכותו ותכונותיו", הוסיף רודר.

המעצב אילן ליאור עוסק בתחום חדשני ומרתק בשם ביו-מימטיקה (ביו = חיים, מימזיס = חיקוי): זוהי מגמה שחוקרת מודלים בטבע, ומתייחסת לטבע כאל ספריה של רעיונות, ולא כאל מחסן של חומרים (ביומימטיקה היא ענף של הביוניקה, תחום המשמש בעיקר ברפואה, ומתייחס להחלפת איברים בעזרים מלאכותיים). על פי גישה זו, אפשר, בצורה בסיסית וישירה, לומר, כי מכיוון שבטבע אין זוויות ישרות, הרי שמבנה הקשת יעיל יותר מאשר משקוף מלבני, למשל.

ליאור תרם היבט אולטרה-עדכני לתחום החומרים: אין המצאות, יש רק גילויים. "בעיצוב זה בא לידי ביטוי באימוץ תופעות ביומימטיות כמו עור הכריש, שהוא מחוספס בכיוון אחד", מסביר ליאור, "חברת "ספידו" השתמשה בעיקרון זה לייצור בגדי שחייה, המשפרים את המהירות, בזכות התנגדות למערבולות מים שיוצרת השחייה. הומצא גם טקסטיל "נושם" על פי עיקרון תגובת האצטרובל ללחות. כשקר, סיבי האצטרובל, הארוגים זה מעל זה, נסגרים, וכשחם הם נפתחים. הבד הספציפי הזה פותח עבור מדי הצבא הבריטי.

זהו אימוץ הטבע לתוך ההוויה שלנו." לצד חומרים מתוחכמים, המפותחים במעבדות מתקדמות, יש ההתייחסות חשובה לסביבה, ובתוכה נתפסת גם האשפה כחומר גלם. התוצר צריך להיות מותאם לעקרונות בני-קיימא, הווה אומר, להתבסס על חומרים ידידותיים לסביבה, משמרי אנרגיה ובלתי מזהמים, אשר עוצבו מתוך מחשבה על החיים שאחרי השימוש, כלומר, על היכולת להפריד בין החומרים, למחזר ולכלות.

"בטבע אין אשפה. האדם הוא היצור היחידי בעולם, שמייצר אשפה", אמר המעצב ארז שטיינברג ביום העיון, "האחריות לאשפה מוטלת, במידה רבה, על המעצבים התעשייתיים. טלפון סלולרי,למשל, מכיל בממוצע כ-800 חומרים שונים. הוא ומוצרים אחרים מתרבים בקצב גבוה, נפלטים לאשפה, ולא ניתנים כמעט למיחזור. ההנחיה הקיימת, לפי האו"ם, היא פיתוח צרכי ההווה מבלי להקריב את צרכי העתיד. לכן אני מתייחס לאשפה כאל חומר גלם." שטיינברג התייחס לארבעה סוגי אשפה – צמיגים (בארצות הברית לבדה נפלטים מדי שנה 300,000,000 צמיגים), עיתונים, קופסאות קרטון ופסולת חקלאית, כמו גידולי החיטה שרק 5% מהתוצרת הם בשימוש, בעוד 95% הנותרים נשארים בשדה. שטיינברג ושותפיו יצרו גלילי גומי מצמיגים מקולפים וגרוסים; לוחות אקוסטיים קשיחים ומחיצות מנייר עיתון דחוס; מקרטון הם יצרו גלילים חזקים המהווים אלמנט קונסטרוקטיבי; מהחיטה הגרוסה הפיקו לוח אותו כינו Weatboard, שמזכיר MDF , ובמקביל לשימושו החדש, מהווה הכנסה נוספת לחקלאים.

"מארבעת החומרים הללו יחד יצרנו מערכת ריהוט מודולרית", סיפר שטיינברג, "תכננו תחנות עבודה בקווים אורגניים, והתמקדנו בצורה הביצה. איחוד החלקים ביחד יוצר מראה דינמי, שמחקה סביבה חיצונית. הטבע הוא המעצב הנפלא ביותר, והוא הייצור ההמוני האולטימטיבי, שכן בכל מוצר יש זרעים למוצר הבא."
בפריס נערכה לא מכבר תערוכה עדכנית בנושא בשם Growing Materials, אותה יזם המכון הצרפתי לעיצוב, VIA. התערוכה, שננעלה ב-30 באפריל 2008, התמקדה במוצרים, המבוססים על חומרים טבעיים וממוחזרים. מרבית המוצגים עשויים מעץ לסוגיו ומחומרים בני-קיימא, וחושפים את הפוטנציאל הטמון בהם.

בתערוכה הוצגו מוצרים מעוצבים למשעי, עשויים מטווח חומרים רחב ומפתיע ביישומו, כמו אופניים, שמסגרתם עשויה מבמבוק, שובך לציפורים, העשוי מזרעונים להאכלת הציפורים, אריחים משעם, מנורה מאטריות אורז וטלפון נייד מפלסטיק, שיוצר מקומפוסט ומזרעי חמניות. ללמדנו, שבכל הנוגע לחומרים, דמיון הוא הדרך הטובה ביותר להגיע לשימושים חדשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully