וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוף הים הנעלם

ליאת מיטשל

13.5.2008 / 17:00

בנעוריו שבסבנטיז הוא תפקד בעיקר בסופ"ש. ניתוח פלסטי תחת סכין האדריכל הפך אותו למשכן קבוע ועכשווי - בית בקיסריה

כשבעלי הבית פנו אל האדריכל סקיפ טרייסמן, הם תיארו לו את ביתם בקיסריה כ"ברווזון מכוער משנות השבעים". היה זה בית אופייני לתקופה; מבנה בן קומה אחת, עטוי שפריץ, שחלליו הפנימיים מחולקים על ידי קירות מחופי עץ וקשתות דקורטיביות. במקור, נרכש הבית לטובת סופי שבוע ליד מגרש הגולף בקיסריה, החביב על בעל הבית, אלא שלאחר שהחל השיפוץ גילו בעלי הבית את הפוטנציאל הטמון ב"ברווזון המכוער" שלהם, והחליטו להופכו לבית הקבע. "רצינו שיהיה בית פשוט ונעים" מספרת בעלת הבית, "בהתחלה נעזרתי בשתי חברות בעלות עבר בעיצוב. אחת למדה אדריכלות באיטליה והשנייה - עיצוב פנים". לבסוף נשכר טרייסמן, כיום שותף במשרד האדריכלים 'טרייסמן חטיבה'.

התכנון התמקד בביטול החלוקה המקורית ובפתיחת חלונות גדולים ודלתות זכוכית, שיכניסו אור ואוויר אל החללים האפלוליים, שאפיינו את הבית טרום השיפוץ. התוכניות השתנו, כאשר במהלך העבודה עלו האדריכל ובעל הבית אל הגג, והופתעו לגלות פיסת ים נשקפת אליהם. בעקבות התגלית המרגשת הוחלט להרחיב את התכנון, ולבנות קומה שנייה, בה ישכון חדר השינה של הזוג. חדר השינה תוכנן תוך שאיפה למצות את נוף הים, ונתחם בשני קירות זכוכית חד כיוונית. אלו הם, למעשה, חלונות קבועים ללא משקופים, המאפשרים מקסימום נוף ללא מסגרות. קירות הזכוכית מחולקים באמצעות מחיצות גבס, שמסתירות את צירי החיבור ומנגנוני ההפעלה של התריסים החיצוניים. בתוך החדר משמשות המחיצות כנישות להסתרת הטלוויזיה והמערכת, ולאחסון ספרי הקריאה הרבים של בעלת הבית.

פתח מאחורי חלל השינה מוביל לאזור, המחולק לחדר רחצה ולחלל הלבשה מרשים בגודלו ובנוחותו. השטח הנותר בקומה זו הוקדש לאזור עבודה ולמרפסת ענקית.
"בקומה השנייה הנחתה אותנו מסגרת הקירות החיצוניים של הקומה הראשונה, ומינימום חלוקות" מסביר טרייסמן, "בחירה זו, שנבעה משיקולים קונסטרוקטיביים – ניצול מסגרת הקומה הראשונה, אפשרה ליצור חללים גדולים".
בחלוף כמה שנים זכתה הקומה השנייה לעיצוב מחודש. עצי השכנים, שגדלו עם הזמן, הסתירו את הנוף, ומיקום חדר השינה, הפונה אל הרחוב, הפך לפחות אטרקטיבי. גם המרפסת הגדולה, הצופה אל החצר, נותרה מיותמת. בני הזוג החליטו לזמן את טרייסמן לבצע שינויים והתאמות. "החלטנו שהשיפוץ לא תם, עד שלא נתכנן מחדש את הקומה השנייה", אומרת בעלת הבית. הוסכם לסגור את המרפסת, ולהופכה לחדר נוסף "התלבטנו מה יהיה בחדר החדש. בעלי הציע חדר כושר, אחר כך חדר קולנוע. בסופו של דבר, החלטנו להפוך את החלל לחדר השינה המרכזי".

במקום נוף הים הנעלם צופה חדר השינה החדש אל הגינה היפה, שבמרכזה בריכה. החדר מצויד בארון קיר גדול, אם כי דייריו מעדיפים עדיין להשתמש בחדר הארונות הנוח, שבחדר המקורי. גם בחדר זה, בדומה לחדר השינה הקודם, אין דלתות כלל. זהו חלל פתוח, שבו אזור שינה ואזור רחצה, המופרדים זה מזה בקיר, שאינו נוגע בתקרה. למעשה, אזור הרחצה תחום בשני קירות מקבילים בלבד, ומשקיף דרך דלתות הזכוכית, אל הבריכה.

גם בקומה הראשונה מכוון המבט אל הבריכה היפה. בקומה זו מצויים מטבח, חדר עבודה, חדר אורחים וסלון התחום לכל רוחבו בדלתות זכוכית, הפונות אל הבריכה המלבנית. ניצול חכם של הפרשי גובה בשטח, שבין המגרש לשטח הציבורי הסמוך לו, אפשר יצירת קיר שפה מיוחד לבריכה, המכונה בפי טרייסמן – "קיר האינסוף". מדובר בקיר סמוי, הנמוך מגובה מי הבריכה, כך שהם גולשים מעליו. בשל שיפוע השטח נוצרת אשליה של מים הגולשים אל מחוץ לבריכה, בעוד שלמעשה, הם זורמים לתעלה, המצויה מעבר לקיר האינסוף, וחוזרים דרך חדר המכונות אל הבריכה. כדי להשלים את האשליה האופטית, בחר טרייסמן, שלא לגדר את הבית בחומה גבוהה, כמנהג השכנים, אלא בחומה נמוכה, שאינה נראית לעין מגובה הבריכה, כך הופך האזור הציבורי, שמאחורי הבית, להמשך ויזואלי של שטח החצר.

הבריכה היפה, הנשקפת מרוב חלקי הבית, משתלבת היטב בקוויו הנקיים והשקטים, ותורמת רבות לתחושת השלווה והרוגע. "הבית משקף את בעליו" מסכם טרייסמן "וזהו הישג חשוב עבור אדריכל". ואכן נראה שהדיירים זכו באווירה הנינוחה והנעימה שביקשו לעצמם, וביתם השלים סופית את גלגולו מברווזון מכוער לברבור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully