וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 המכות - מים עומדים

לרה רוטר

22.4.2008 / 16:19

שמושכים אליהם חרקים בלתי רצויים, הם סוג של מכת מצרים. לרה רוטר ביררה את הקסם שבנמלים ואת האמת על בקבוקי מים שמבריחים זבובים

שבת בבוקר, אני פוקחת עין ורואה שכבר תשע בבוקר. מעניין, אני חושבת לעצמי, הילד שלי לא העיר אותי. שנייה אחרי תחושת הסיפוק של שינה שקטה ומתוקה, אני קופצת מהמיטה בבהלה. בעצם איפה הוא? אולי קרה לו משהו? אני קוראת בשמו בקול רם והוא מגיע אלי לחדר עם חיוך ואומר: "אמא מצאתי נמלים. יש לי הרבה נמלים, סידרתי אותן בשורה". לרגע לא היה ברור אם ההכרזה הזו היא עוד סוג של פנטזיה ודמיון יצירתי שבו ניחנים בני אנוש קטנים, אבל אז מצאתי עצמי מובלת למרפסת הסלון בצעדים קטנים ומהירים , כדי לגלות מיד שאכן יצר הטבע לבני, בית נמלים משלו.

הוא מתכופף ומסתכל בהן מרותק ואז יורה לעברי שלל שאלות כמו לאן הן הולכות, איפה הבית שלהן, מה הן עושות, האם הן משפחה. נו, ממש נשיונל גאוגרפיק בזעיר אנפין. בראשי, לעומת זאת, מתחילות מיד לחלוף שאלות קיומיות ומעשיות. אם בעבר מראה כזה היה מוביל אותי מיד לספריי הריסוס שמוחבא בארון, כעת, לאור סקרנותו של הילד, לבצע פעולה כזו תהיה בגדר רצח עם.

ואולי לא חייבים להשמיד נמלים? למה בעצם אנחנו מדבירים אותן? החלטתי לפנות לחברי יזהר קוק, מדביר מדופלם שיעשה לי קצת סדר בעולם החרקים. "נמלים", אומר לי יזהר, "אין בהן סכנה בריאותית. הן אינן מעבירות מחלות ונחשבות ליצורים נקיים בהחלט. הבעיה היא שחלקן עוקצות ושדי מהר הן מגלות את מקורות המזון שלנו וחודרות אליו. ההשמדה של נמלים נעשית בעיקר משיקולים אסתטיים ומתחושה שאורחים לא קרויים חדרו אליך לבית".

בשלב הזה החלטתי לארח את המשפחה החדשה וכמובן לא ויתרתי על סיפור דידקטי בנוסח "לך אל הנמלה עצל למד דרכיה וחכם". אך אז, הו אז, התחלתי לגלגל בראשי מיני מזיקים כמו עכבישים, זבובים, יתושים, תיקנים וגם פרעושים. האם גם איתם אוכל לנהוג בסבר פנים יפות, אם רק אשכח מדעותיי הקדומות, או שמא כאן יש כבר סיבה אמיתית להסביר לילד שאלה, לצערנו, אינם החברים שלנו.

קוק ממהר להסביר "תיקנים, חולדות, עכברים וזבובים בהחלט מעבירים מחלות. לא כדאי לארח אותם. לגבי עכבישים, חלקם ארסיים ויש גם את עניין הקורים שהוא לא הכי אסטתי. אבל עכבישים, לדוגמה, יכולים להוות מעין הדברה ביולוגית בכך שהם טורפים יתושים ומעופפים שונים". "הדברה ביוליוגית”, אני אומרת ליזהר, "איזה רעיון גאוני" והוא ממהר להשיב: "גאוני, אך לא מאד יעיל. קשה לבקר על התהליך. עכביש קטן בבית ממש לא יכול להבטיח לך שקט זמזומי. וגם בשטחים חקלאיים, נמצא שקשה לבקר על אוכלוסיית הטורפים שאחראים על סילוק המזיקים. מה גם שהבאת מקהלת תנשמות, לדוגמה, שיטרפו עכברים באזור חקלאי מסוים, פוגע באיזון הנורמלי של הטבע". "אז אני אתלה שקיות מים נגד הזבובים", אני יורה מיד אמצעי לוחמה מוסרי, "הם יראו את עצמם בגודל כפול, ייבהלו וינוסו". "לא ולא", אומר יזהר, "חוששני שכאן אכן מדובר באגדה. זה לא יעיל".

מי אמר פרטרואידים?

השיחה מתפתחת ואני לומדת לדעת שנגד יתושים וזבובים על האזרח הקטן להתגונן על ביתו בעזרת רשתות, תרסיסים ומכשירים חשמליים למיניהם, בעלי ספוגיות הטבולות בפרטרואידים - הבסיס של כל חומרי ההדברה הביתיים והחיצוניים. מעבר לזה, אחראית העירייה על סילוק מקומות דגירה פוטנציאליים. במקרה של הזבובים יהיו אלה מצבורי זבל ובמקרה של היתושים מצבורי מים עומדים.

"במישור הפרטי", מוסיף יזהר, "רצוי שלא יהיו דליים עם מים בחצר או צמיגים שהצטברו בתכם מי גשם. לגבי הזבובים צריך לדאוג לפנות את האשפה באופן קבוע וכך גם לגביי שאריות מזון".

מזג האוויר באותו יום שבת היה חמים ונעים. הגיע האביב חשבתי לעצמי ואיתו יגיעו יומולדתו של בני והתיקנים. איך שחשבתי על תיקנים עלה באפי ריח ההדברה המזעזע, האיסור לשהות בבית 8 שעות לאחר ההדברה והמערכון מ"ארץ נהדרת" שבו דובה מתמסטל קשות מאדי הרעל.

יזהר נחלץ להרגעתי "החל משנת 2000 נאסר בעולם השימוש בחומר ההדברה, הזכור לך שהתבסס על זרחנים אורגאניים שהם נגזרת של חומצה זרחתית. החומרים האלו אכן התגלו כמזיקים ביותר במיוחד למערכת העצבים של עוברים ותינוקות ולכן היוו סכנה לנשים הרות ופעוטות. אלינו הגיע האיסור באיחור, אבל החל מינואר 2008 גם בארץ נאסר השימוש בחומרים אלה בתוך בתים פרטיים.

החומרים שמחליפים את הזרחנים האורגאניים הם הפרטרואידים המופקים מצמח ה'בן חרצית' והם הרבה פחות רעילים. בריכוז נמוך ביותר החומר נמצא רעיל לחרקים, אך בלתי רעיל לבני אדם".

קוק מוסיף שלמרות שיש היתר בארץ להשתמש בזרחנים האורגאניים בשטחים חיצוניים, הוא עצמו משתמש בפרטרואידים בלבד, שכן אלו נמצאו יעילים באותה המידה. לגבי טרמיטים הסיפור הוא שונה מכיוון שהם עמידים לפרטרואידים ואין ברירה אלא להדביר אותם באמצעות הזרחנים.

המשכנו להביט על שורת הנמלים החרוצות ואני גמרתי בדעתי שלעת עתה יהיו אלה בנות בית. חסר להן שאמצא אחת מהן בכלי הסוכר!

תודה ליזהר קוק מ“איזי הדברות". טל': 052-8817222

  • עוד באותו נושא:
  • חרקים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully