וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקשות מהאגו לנוח

טלי הרדאבל

24.3.2008 / 7:00

4 נשים שבדיות (אבל רק אחת בלונדינית) מעצבות תחת קואופרטיב Front פטפטים עם רגישות לקרינת השמש וכיסאות עץ חובבי ישבנים

מדי שנה מצטרפים המוני מעצבים חדשים לים האנשים הצעירים, שרוצים לשנות את הדרך בה נראה ומתנהג העולם. רק מעטים מהם מצליחים באמת להשמיע את קולם, ולפרוש את משנתם הקונספטואלית והויזואלית בעולם כולו. נראה, שכאשר מצמצמים את האגו, וחוברים ליצירה משותפת, הופכים 1+1 ליותר משתיים, ועל אחת כמה וכמה, כאשר מדובר בארבע.

קואופרטיב המעצבות השבדיות Front, מורכב מארבע נשים חדורות חזון שבחרו לשים בחזית את העיצוב, ולא את שמן הפרטי: Sofia Lagerkvist, Charlotte von der Lancken, Anna Lindgren ו-Katja Sävström. הן נפגשו כשלמדו לתואר בעיצוב תעשייתי בפקולטה בשטוקהולם, חברו יחד בשנת 2003 ומאז הן עובדות כקבוצה הומוגנית. הן מעורבות יחד בכל תהליכי העיצוב, החל מהדיבור הראשוני על המוצר, עבור לרעיונות הפיתוח, ועד למוצר המוגמר.

שיטת עבודתן הייחודית בעולם רווי האגו של העיצוב מבוססת על שיחות משותפות, מחקר ובדיקה של נושאים שונים. לרוב משלב המוצר המוגמר סיפור שניכר בקלות, ומעיד על תהליך העיצוב, ועל השיחות בעזרתן נוצר ועל החומר ממנו הוא עשוי. בדרך זו הן מצליחות ליצור פריטים מפתיעים, שמצליחים לדגדג גם את קצוות העיצוב העכשווי, הנחשב לפתוח רעיונית.

"עיצוב עם בעלי חיים" הוא מן הפרויקטים המסקרנים, שהביאו להן חלק נכבד מההכרה והתהילה. מדובר בסדרת מוצרים, שעוצבה עבור חברת Moooi. במהלך המחקר בדקו המעצבות האם היחס למוצר יהיה שונה, כאשר חיה מגלמת את צורתו, גם בזמן שהפונקציה היא זהה. בדרך זו, חולדות הפכו לטפט קיר, נחשים - למתלה בגדים, סוס וארנב - למנורה, כלבים, שכמו נלכדו בשלג, הפכו לאגרטל, זבוב הפך לנורה, וחזיר - למגש יעיל. כל החיות הפכו לחפצים, המשמשים ביומיום, אך באופן מקורי ביותר של שילוב בין חפץ לחיה, ניתנה לגיטימציה לתוכן היצירתי של מוצר.

בפרויקט, שבחן טכנולוגיה כחלק מצורה, הועלו שאלות רעיוניות, כמו מדוע קשה להבחין צורנית בין נגן תקליטורים לבין מכשיר וידאו. בתגובה, הן רצו ליצור עיצוב בלתי רגיל לחפצים סטנדרטיים.

תחת ידיהן יצאו רמקולים, שנראים כאגרטל קריסטל; נגן 3MP, המגולף בעץ; משיבון, הטמון בסיליקון, ונראה כמנורת תלייה מהתקרה; נגן תקליטורים מפתיע ואסתטי להפליא מזכוכית; שעון דיגיטלי, שמשולב בטפט. מסקנותיהן היו שלפעמים, מוצר, שמיוצר מחומר אחר ובצורה חדשה, אף גורם לנו להשתמש בו בצורה אחרת.

סדרת Found מצביעה על התעניינות המעצבות במערכת היחסים בין חפצים חדשים ומעוצבים לבין פריטים קיימים. כאן, העמידו יחד פריטים מוכרים, ושינו בהם מספר פרטים. בדרך זו הבדילו את המוצר החדש מן המוכר. התוצאות הן ארון אחסון, שייחודו בהשתקפות חזיתית של החדר, הניצב מולו; נורת ליבון סטנדרטית עם חפצים, שמסתתרים בתוכה, ויוצרים צלליות דקורטיביות; מערכת מגירות מחולקת, אך מאורגנת בצורה ורטיקלית, ויוצרת מראה שכמו קורא תיגר על כוח הכבידה; כדורי מראה בנברשת, שיוצרים הארה של "קונפטי" חגיגי ועליז.

פרויקט, הבוחן את סיפורם של חפצים היווה חלק ממחקר שלם בקונספט אנושי: מה גורם לאנשים לאהוב, או לשנוא חפץ. מכיוון, שלפעמים הסיפור מאחורי חפץ חשוב יותר מהחפץ עצמו, אספו המעצבות מאנשים שונים סיפורים על החפצים האישיים שלהם, ושכפלו אותם. הסיפורים הודפסו על העתק של המוצר, ונמכרו לאנשים בכל העולם.

הבעלים החדשים המשיכו את הפרויקט דרך סיפורים על החפצים שלהם. במסגרת פרויקט זה יצרו קופסא, שהיא כמו קפסולה של זמן, כלב דקורטיבי מפורצלן וקערה אדומה ולוהטת, עם הדפס מילולי, שהופך אותה לפריט אישי-ייחודי, שבייצור המוני מופקע מהפרט לטובת הנאה אסתטית קולקטיבית, שתלווה ביצירת חיבורים חדשים בין אדם לחפץ.

דוגמא נוספת לתהליך השינוי של מוצר מוכר באה לידי ביטוי בפרויקט "שינוי אגרטל", שמושפע מצורות פיגורטיביות כמו שוקולד עטוף בנייר אלומיניום, כאשר השוקולד מקבל צורה דקורטיבית. הפעם יצרו סדרת אגרטלים משתנה, העשויה מזכוכית בגוון חום-שוקולד, ומכוסה בחמש שכבות של נייר אלומיניום. כשקורעים שכבה, מיד מופיעה מתחתיה עוד אחת, ומשנה את מראה האגרטל.

פרויקט מסקרן אחר נקרא "עיצוב בעזרת", ובו סדרת חפצים, שהיוו חלק מעיצוב "מקרי": המעצבות נתנו לגורמים חיצוניים להפוך לחלק מהתהליך העיצוב. במקרה אחת הפכה השמש לגורם משפיע, כאשר יצרו טפט רגיש לקרינת השמש, ובהתאם לאורה משתנה הדוגמא שעליו. במקרה אחר עשתה תוכנת מחשב כבתוך שלה בכיסאות קלאסיים, והם שינו צורתם וזכו לצורות חדשות, למשל כיסא Panton המשולב בכיסא Tom Vac שעיצב במקור רון ארד.

גרסאות אחרות לשימוש בחומר מופגנות ב"כיסא מסור"- כסא, שנוסר מתוך פיסת עץ שלמה בעזרת מסור חשמלי. כרית מוגדלת בהגזמה הפכה למושב זוגי, ומזכירה עבודת יד עדינה, שממדיה תפחו ויצאו מפרופורציה.

עיבוד מיוחד והתייחסות שונה לחומר בולטים ב"כיסא עץ רך" - פריט מקסים, שבו קונסטרוקציה מעץ הינה רכה וגמישה, בזכות דרך הבנייה, ומשלבת את מאפייני הבד הרך בחומר הנוקשה. מלבני עץ דקים מאפשרים תזוזה, עלייה וירידה, בהתאם למשקל של היושב, ומתאימים את עצמם אליו. מי שיושב על הכיסא, משאיר עליו חותם, כשם שארבע המעצבות המקוריות רוצות להשאיר חותם בסביבתן.

רק ארבע שנים מיום שהחלה לפעול, וקבוצת Front כבר הספיקה להציג בתערוכות ובירידים ברחבי העולם, כמו יריד שטוקהולם לעיצוב, יריד האמנות במיאמי ותערוכת מילנו, ולעצב לחברות מובילות ומשפיעות, בהן קבוצת דרוך ההולנדית וחברת Moooi.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully