וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך עושה "בלוטר"?

דקל גודוביץ

6.2.2008 / 17:14

240 עבודות מוצגות בתערוכת ’עוצב בישראל 08’ שנפתחה היום. דקל גודוביץ בדק אם יש לכם מה לחפש שם

תערוכת "עוצב בישראל 08", של קהילת המעצבים הישראלית, נפתחה היום במרכז הירידים בת"א, במטרה לחשוף מגוון עבודות עיצוב חדשניות מתחומים שונים. בתערוכה מוצגות 240 עבודות של מעצבים שונים, כשאת התצוגה מלווה גם כנס "הכח הכלכלי של העיצוב", עם דגש על סוגיות כסף, מיתוג ומה שביניהם, שנערך תחת חסותו של מהגזין העסקי-כלכלי TheMarker, ולא מגזין עיצוב. "היעד העיקרי הוא לשנות את השיח הציבורי על עיצוב, ולהעבירו מדפי העיתון האווריריים העוסקים בסגנון חיים, אל המציאות של המדורים הכלכליים", מצהיר דוד גרוסמן, נשיא קהילת המעצבים הישראלית.

לכל אלו שעדיין קוראים מדורי אינטרנט אווריריים, שמתעסקים לפעמים גם בלייף סטייל, מוקדשות 400 המילים הבאות.

קשה, קשה מאוד למצוא בתערוכה עבודות שידברו אל הציבור הרחב, שאינו סוחר באופן יומי באופציות מעו"ף בבורסה. מי שמגיע ומצפה לשאוב רעיונות והשראה לעיצוב הבית או המשרד - צפוי להתאכזב. נראה שהפתרונות הטכנולוגיים והעיצובים היצירתיים שמציגות העבודות בתערוכה, מיועדים בעיקר לרשימת התפוצה הפנימית של קהילת המעצבים והתעשיינים. מתוך 240 העבודות, רק 9 מהן קשורות לתחום הריהוט, ו-22 קשורות לתחום עיצוב המוצר. כל השאר הם מוצרים מגוונים ביותר, כמו למשל מוצר לזיהוי תיעוד ומחקר של פרות (מיועד לרפתן כפי שמצוין, למי שחשב לרגע אחרת), בעיצוב אלון רזגור בע"מ, ממטיר חקלאי בעיצוב אלון אבן פז או מושבים לאוטובוס בעיצוב שחר קליין).

בתערוכה אפשר להתרשם גם מפרסי משרד התמ"ת לשנת 2007, אבל אם ביקשתם למצוא מבין הזוכים את ה-iphone הישראלי המעוצב הבא, תאלצו להסתפק במקומו ב"בלוטר", שמשמש לזיהוי מולקולות (מעצב רביב ליפשיץ, פרס ראשון בקטגוריית ציוד ומיכשור לביו טכנולוגיה), או מכשיר לתקשורת דיגיטלית אלחוטית תת-מימית בין צוללנים (מעצב דב אופנהיים, פרס שני בקטגורית מוצרי צריכה).

בין העבודות הבולטות שכן ידברו אל העם הגולש, יש את השולחן המעניין של אלון רזגור, העשוי מפרופילי אלומיניום, המייצרים דימוי תחרה לשולי השולחן, כיסא של עזרי טרזי, העשוי רק מפרופילי אלומיניום המחוברים זה לזה ומאפשרים גמישות והתאמה, פקק אמבטיה של אסנת אלון, שהופך פלסטיק קטן שאף אחד לא שם לב אליו לפרח לוטוס מלבב, והתנור השטוח של תגה. הו, לו רק היה לי תנור חורפי שכזה: גם עושה שימוש בטכנולוגיה חדשה, גם חסכוני ואינו מזיק למשתמש ולסביבה וגם מקנה מראה חדשני למוצר כל כך ותיק ומשעמם. שילוב מנצח של טכנולוגיה- אידיאולוגיה ואסתטיקה שיוצרים אייקון חדש לתנורי החימום. וזו באמת המצאה ישראלית. גם מעיל ההצלה הדו-צדדי של המעצב אלון רזגור, המשמש את אנשי זק"א החרדים, הוא הברקה מאוד ישראלית. פעיל זק"א בתורנות יכול להתנהל כאחד האדם עם מעיל שחור בסגנון חרדי אופייני, ולהפוך בשניה אחת בעת קריאת מצוקה למעיל הצלה בצבעי כתום וצהוב זוהר ע"י הפיכת הבטנה החוצה.

עיצוב תעשייתי או צימר בגושרים?

על קירות ביתן התצוגה תלויות עבודות עיצוב גרפי רבות, אך חלל התצוגה עצמו הוא פשוט דוגמא גרועה לאיך צריך להיראות ביתן של תערוכת עיצוב. מקהילת המעצבים הייתי מצפה לקצת יותר. אולי מישהו שם בקהילה יכול להסביר לי למה תערוכת העיצוב הזו המוצגת בביתן 10 בגני התערוכה בת"א, נראית כמעט כמו תערוכת התיירות המתקיימת בביתן 8 ממול? לא יודע מי עיצב את החלל של תערוכת התיירות הכולל ביתנים של חברת התעופה האוזבקית וצימרים בגושרים, אבל את החלל כאן עיצבו סטודיו "טוקן". ממי שעיצב תערוכה, כמו "שמים וארץ" במוזיאון א"י אפשר ורצוי לצפות ליותר ממחיצות גבס לבן, סטנדים שקופים, כמה כרזות תלויות, ואיזה בד ויסקוזה לבן שמתוח בין העמוד לתקרה. תערוכת neo שאצרו רק לפני כחצי שנה מיה דבש ומירי אלזון ועיצבו סטודיו "טחנה לעיצוב", באותם גני התערוכה, היתה דוגמה לאיך הופכים ביתן קטן לחגיגה של עיצוב ולא ביתן של תערוכת התיירות ורשות העתיקות.

את החגיגה שהציבור הרחב מחפש הוא ימצא כמובן בפינה של חברת apple - המלכים של העיצוב. שמציגים מוצרים שמיועדים לקהל הפשוט בחלל בעל לוק עתידני. זה גם המקום היחיד בתערוכה שאין בו שלט שמכריז "נא לא לגעת". מה לא לגעת? כל המהות של עיצוב מוצר זה לגעת, להשתמש לבדוק, לסקור בידיים. תנו לאנשים לגעת בעיצוב ומשם הוא כבר יחדור לבד לתעשייה. הרי המלה תעשייה מורכבת מאנשים שיושבים בכיסאות של מנהלים. לא רובוטים או מכונות. וגם הם תאמינו או לא רוצים iphone ומחשב נייד. את זה הם מבינים. "בלוטר" הם אפילו לא יודעים איך מאייתים נכון.

איפה ומתי

תערוכת "עוצב בישראל 08", מרכז הירידים, ביתן 11 א', ת"א.
6-16 בפברואר
א'-ה': 22:00- 16:00
ו': 16:00- 10:00
שבת: 18:00- 12:00

הכניסה חופשית

  • עוד באותו נושא:
  • עיצוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully