וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיצוב מקדים

עירית תאומים

1.1.2008 / 14:30

חלונות הענק המכתרים את דירתו של האדריכל שלמה פרנקל מהווים חלק בלתי נפרד מעיצוב הפנים

השאיפה לעיצוב טוטלי מקדמת את פני הבאים לדירת האדריכל שלמה פרנקל כבר בשטח הציבורי שבקומת בית מגוריו. החומרים, בהם השתמש פרנקל בעיצוב פנים דירתו, מופיעים כבר במבואה שבחוץ: ארון החשמל הקומתי צופה על ידו בעץ אלון מוברש לבן, וקירות המסדרון חופו בזכוכית חלבית ובעץ.

נגיעות הצבע הכחול בתוך הדירה נרמזות בלוח עץ גדול, על הקיר מחוץ לדלת הכניסה, שנצבע כולו בכחול מבריק, ומשמש רקע לפסל העופרת שבחזיתו. הדירה המשתרעת על פני 225 מ"ר (כולל מרפסת הדק סביב), מתאפיינת בעיצוב מינימליסטי ואוורירי ובצבעוניות בהירה. גם הנוף, הניבט מבעד לחלונות הזכוכית, המקיפים אותה סביב, הוא שחקן לא מבוטל בעיצוב. בכל שטח הדירה, פרט לחדר הרחצה ומרפסת הדק, השתמש פרנקל בפרקט עץ אלון מוברש לבן, עם נגיעה קלה של אפור. יחד עם הקירות הלבנים, העשויים בצביעת טיח דקורטיבי עדין ביותר, מתקבלת תחושה של חלל מרווח, נקי ואחיד בעיצובו. כשני שליש מחלל הדירה הוקדשו למטבח, פינת האוכל, סלון ושרותי אורחים, ויתרת השטח הוקצתה לחדר השינה ולחדר הרחצה. חלון זכוכית ענק במטבח צופה מערבה עד קצה האופק. בחזיתו, פינה נהדרת לתצפית על הנוף ולארוחת בוקר קלילה - שולחן עגול מפלסטיק לבן על רגל ניקל, ושני כסאות שקופים בצדיו. עיצובם המודרני אינו מסגיר את העובדה, שנרכשו לפני למעלה מעשרים שנה במילאנו, והם משתלבים היטב בארונות המטבח, העשויים עץ צבוע לכה לבנה.

"על מנת להימנע ממראה עמוס, נמנעתי מארונות עליונים", אומר פרנקל, "כדי ליהנות ממקום אחסון מקסימאלי, תכננתי את המסד של הארונות התחתונים כך, שיהווה בעצמו מגרת אחסון, שרצה לכל אורכו של הארון התחתון". מעל הכיור והכיריים, העשויים נירוסטה, תיכנן פרנקל נישה עשויה זכוכית חלבית, המוארת מאחור בתאורה בלתי ישירה, ומאפשרת הנחת כלים לשימוש ולנוי.

הקיר המרחף

קיר עץ אלון, ש'זכה' בהברשה ובטיפול בצבע לבן ואפור, משמש, למעשה, לאחסון ומקום מסתור למכשירי החשמל הביתיים. מאחורי דלתותיו מסתתרים המקרר, התנור, המיקרו ושאר מכשירי החשמל. מהסלון הוא נראה כקיר לכל דבר, שתורם למראה האחיד, הנקי והמינימליסטי. בין המטבח לחדר האוכל מפריד קיר לבן בעל שתי פונקציות: הסתרה חלקית של פנים המטבח וגם הוספת שטח, המאפשרת תלית עבודת אמנות. כך בחר האדריכל 'להתגבר' על העובדה, שכל חלל המגורים מוקף בחלונות זכוכית ענקים, עם יציאות למרפסת הדק.

הקיר, שאינו נוגע בתקרה, ומחובר לפרקט בשתי רגליות נירוסטה בלבד, נראה כמרחף, ותורם לתחושה האוורירית של החלל. במקביל לו, מצדו הפנימי של המטבח, ניצבת שידה לאחסון יינות, שכל חלקה העליון הוא מגרה נשלפת, המכוסה בזכוכית עבה. במגרה סדורים זה בצד זה, כלי העזר לטיפול במשקאות ולשימוש במטבח. כלים אלה מהווים אלמנט עיצובי בפני עצמו, ומצטיינים גם בנוחות השימוש. הקץ לחיפושים", אומר פרנקל, "רואים הכל מבעד לזכוכית עוד בטרם פותחים את המגרה". מצדו השני של 'הקיר המרחף' פינת אוכל, הכוללת שולחן וכסאות בעיצובו של פרנקל. לשולחן משטח עליון מרובע עשוי זכוכית, הניצב על גוש אבן לבנה ומעובדת.

שמונה כסאות הסובבים אותו הם בעלי קוים ישרים, והריפוד מאלקנטרה בצבע קרם בהיר. מנורת arco קלאסית ומוכרת מבית flos מאירה את שולחן האוכל. בסיסה – שיש, וזרועה והאהיל שבקצה עשויים נירוסטה וכרום ניקל. שתי פינות האירוח שבסלון עוצבו ע"י פרנקל, תוך שימוש בחומרים כגון זכוכית, אבן וניקל. בפינה, הסמוכה לחדר האוכל, שתי ספות בד לבנות קלאסיות, ולפניהן שולחן קפה עשוי מארבעה משטחי זכוכית מרובעים נפרדים, סמוכים זה לזה. לכל שולחן - בסיס אבן לבנה מעובדת, המחובר לזכוכית בעזרת דיסקית ניקל אחת על כל משטח. בפינת הישיבה, שבקצהו האחר של הסלון, שתי ספות שרופדו בעור בצבע תכלכל בהיר, ולפניהן שולחן מרובע בצבע שחור, עשוי כולו עץ, ומצופה בעור מודפס דמוי קרוקודיל. רהיט מלבני בצבע שחור, העשוי אף הוא מעץ מצופה בעור מודפס דמוי קרוקודיל, יוצר חיץ בין שתי הפינות הסלוניות, ובהוראת השלט נשלפת ממנו הטלוויזיה.

בהיר ומינימליסטי

חלונות הדירה, כמו כל חלונות הבניין, הם בעלי זגוגית כפולה, הן להבטחת בידוד אקוסטי והן למיקום תריס חשמלי בין שכבות הזכוכית. פרנקל נמנע מוילונות לחלונות,המקיפים את הסלון. במקומם העדיף לתלות מספר כפלי בד בצידי החלונות, מהתקרה עד המסד, עשויים כותנה ארוגה בצבעי לבן אפרפר עם שילוב של יחידת אריג אחת בצבע כחול, "כדי לתת מסגרת עיצובית לחלונות החדר", הוא אומר. הצבע הכחול חוזר על עצמו גם בשרותי האורחים. הן בתקרת הפלסטיק הכחולה והמבריקה והן במדף הכחול הרץ לכל אורך החלל.

במדף זה משולבות שתי מנורות לד סמוכות זו לזו לתאורת אווירה. במקביל למדף הכחול, במרחק מה מעל, מונח מדף זכוכית עבה, עליו ניצב כיור זכוכית ייחודי, בעיצובו של פרנקל (יצור - א.א. מראות) דלת הזזה חוצצת בין אזור המגורים לאזור השינה והרחצה. גם שם פעורים החלונות עד התקרה. חלון חדר השינה הוא היחיד בבית, שזכה לוילון של ממש. הבד הלבן והשקוף, שנבחר לחדר זה, מאפשר צפייה אל הנוף האורבני, הניבט ממנו גם מבעד לוילון. גם כאן לא נפקד מקומו של הצבע הכחול. השידות משני צדי המיטה והשידה שמולה עשויות עץ צבוע בלכה כחולה, וניצבות על מעין פלטפורמה, המקיפה את החדר, ומעניקה לו מראה קליל ומרחף.

הקיר,שמאחורי המיטה, רופד בבד אריג בהיר, שמתחתיו ספוג. שני הקירות הנותרים בחדר מהווים ארונות אחסון: מצידה האחד של המיטה קיר - ארון, שחזיתו מראות , והקיר, הניצב מול המיטה, צופה בעץ אלון עם הברשה אפרפרה. בקיר זה, בנוסף לשפע מקום אחסון, המסתתר מאחוריו, תוכננו נישה, המיועדת לטלוויזיה, ודלת, דרכה ניתן להיכנס לחדר הרחצה המרווח. גם כאן המראה בהיר ומינימליסטי, אך בשונה מכל הדירה, השתמש האדריכל בחדר זה בשיש מסוג קררה, הן בריצוף והן בחלק מחיפוי הקירות.

פרנקל מאמין, שכאדריכל, עליו להיות קשוב לצרכי לקוחותיו ולבקשותיהם. כך גם כאשר הוא הלקוח של עצמו. אולי זו הסיבה, שמבין עשרות הדירות, שזכו לתכנונו בבית הדירות בו הוא מתגורר ובשני רבי הקומות, הסמוכים לו באותו קומפלקס, אין, ולו דירה אחת, הדומה במראה המינימליסטי והנקי לדירתו שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully