וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפך גרוטאות לזהב

לרה רוטר

31.12.2007 / 8:44

סצנת הלילה של לונדון ששאבה אותו השאירה לו זמן בבקרים להתנסויות בחומרים. כך הפך טום דיקסון, מעצב אוטודידקט לבכיר בהביטאט ולמוביל בתחומו

הצבע האהוב ביותר על המעצב הבריטי טום דיקסון הוא זהב, הוא היה רוצה לגור בקהיר, במגדל גבוה שממנו נשקף נוף רחב, הוא מפחד משעמום וזמינות היא התכונה שהוא מעריך ביותר אצל חברים.

דיקסון בן ה-48 מתמחה בעיצוב גופי תאורה, עיצוב פנים ועיצוב מוצר. הוא נולד בתוניסיה לאם ממוצא לטבי-צרפתי ולאב אנגלי ועבר עם משפחתו לאנגליה בגיל ארבע. הוא התחיל ללמוד בבית הספר לאמנות - צ'לסי, אך לאחר חצי שנה היה מעורב בתאונת אופנוע שקטעה את לימודיו. הוא הפך לנגן באס בלהקות דיסקו עד לתאונת האופנוע הבאה. אחרי שהתאושש הפך פעיל בסצנת הלילה של לונדון מה שהשאיר את הבקרים שלו פנויים להתנסויות בחומר.

פרופילי ברזל, סורגי בטון, מחבתות וחלקי כלי רכב הם אלו שפיתו אותו לייצר. "בלונדון של שנות השמונים" הוא מספר "היו מגרשים רבים של גרוטאות ברזל, שבעיני ניראו כגב פוטנציאלי של כיסא או כרגליים של שולחן. מכיוון שלא הייתי מונע מהשכלה פורמאלית או משיקולים מסחריים, עשיתי דברים רק בשביל הכיף. רק כשיותר ויותר אנשים החלו להביע עניין בעבודות שלי, הבנתי שעליתי על זה, שהצלחתי להפוך ערימות של גרוטאות ברזל לזהב".

פרס המילניום

תחילתה של ההכרה הבינלאומית בדיקסון היתה הגיעה תודות לחברת cappellini האיטלקית שנדלקה על כיסא נטול רגלים בצורת האות S שדיקסון עיצב. הכיסא שעשוי מפנימיות של שפורפרות פלסטיק ממוחזרות, גרם לחברת הרהיטים האיטלקית להזמין את דיקסון אליהם לפגישה שהובילה, בסופו של דבר, לייצור הכיסא בכמויות שדיקסון לא הכיר עד אז. "אנגליה של תאצ'ר" מסביר דיקסון "היתה כמדבר צחיח מבחינת כל הקשור לגילוי הרעיונות העיצוביים המבריקים. התעשייה בכללה היתה בהתמוטטות ובלתי פנויה לגילוי הרעיון הטוב הבא".

בשנת 1994 הפלסטיק היה החומר שתפס את תשומת ליבו של דיקסון. מתוך אמונה שעדיין אפשרי ייצור תעשייתי לונדוני, הקים דיקסון את חברת eurolounge שייעודה היה לייצר ולשווק ליין של גופי תאורה מקוריים מפלסטיק. המוצר הראשון שייצרה החברה היה מנורה-כיסא בשם jacklight שזכתה בפרס המילניום מרק בשנת 1997 וזמן קצר אחר כך גם הפכה לחלק מאוסף ויקטוריה ואלברט בלונדון.

בשנת 1999 כיהן דיקסון כראש המחלקה לעיצוב בינלאומי ב- HABITAT ובשנת 2000 כבר היה המנהל הקריאטיבי של החברה. "חברי היו מופתעים" הוא מודה "הם חשבו שאצטרך להתפשר מבחינת היצירתיות שלי, הם חששו מזה שאכנס לתוך העולם הפוליטי הקשוח של התאגידים. אבל בשבילי, להיכנס ל-habitat, היה כמו להיכנס לתיבת צעצועים ענקית. כל טכניקות הייצור עמדו בפניי, עולם שלם חיכה שיעצבו אותו ב-40 מדינות, ב-85 חנויות והכול במחירים נגישים ויומיומיים. לא היתה עבודה טובה מזו בכל רחבי אירופה".

ב-2002, דיקסון והמעצב David Begg, הקימו את Tom Dixon - חברה לעיצוב וייצור רהיטים וגופי תאורה. זו המסגרת בה מייצר ומשווק דיקסון כיום את עבודותיו שכוללות בין השאר את אוסף מנורות כדורי המראה ואת אהילי הנחושת.
ב- 2007, בנוסף להשתתפותו כיוצר, נבחר דיקסון לכהן כמנהל האומנותי של 100% דיזיין - תערוכת העיצוב הגדולה ביותר בבריטניה. במסגרת הפרויקט אותו הציג דיקסון בתערוכה הוצגו פריטים העשויים מחומרים המתכתבים עם החומרים ששימשו אותו בתחילת דרכו. הנושא של הקולקציה שהוצגה היה כמובן "מתכתיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully