וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמו תקליט שרוט

טלי הארדבל

12.12.2007 / 15:40

היא חוזרת על עצמה, היא חוזרת על עצמה, היא חוזרת על עצמה, ועדיין לא משעממת - דוגמת ה-pattern על הקיר, בצלחת, במצעים

שבלונה, דפוס, דוגמה או תבנית, ובגרסתם הלועזית, פאטרן (pattern), מתהווים כאשר צורה אחת חוזרת על עצמה שוב ושוב, ומהווה מוטיב דקורטיבי, המודפס או מוטבע על פריט כלשהו. חזרתיות זו יוצרת מקצב. חזרתיות זו, היא המבדילה בין ציור יחידני, התלוי על הקיר, לבין פאטרן. גם מ"גרניקה" של פיקאסו אפשר ליצור פאטרן, אם תודפס ברצף על טפט קיר, למשל.

לאחר שעבר עיבוד גרפי, הופך הפאטרן לחלק בלתי נפרד מהפריט עליו הוא מודפס. תבניות כאלה קיימות על מוצרי טקסטיל, אופנה, ריהוט, קרמיקה, אריחים, טפטים וכלי בית. טכנולוגיות שונות ומתפתחות מאפשרות יצירת מבחר שבלונות אינסופי בשלל דרכים: איור, ציור, צביעה, קולאז', אפליקציה, רקמה, הדפסה, גרפיקה ממוחשבת, והיום באמצעות טכנולוגיות מתקדמות קיים הפאטרן גם בתלת מימד .

השימוש בפאטרן היה נפוץ ביותר בשנות החמישים והשישים, והיווה חלק בלתי נפרד מתרבות הפופ, כפי שייצג אותה אנדי וורהול, אמן השכפולים, שהיה המראה האירונית של תרבות ההמונים במערב. עידן ההיי-טק והעיצוב המינימליסטי והניאו-מודרניסטי, מחקו את הפאטרנים, אבל הפתיחות העכשווית והחזרה לעיצובי עבר מאפשרים לפטרנים לשוב, והם מופיעים לאחרונה בצורה מאסיבית.

פאטרנים משלבים בתוכם ססגוניות, עיטוריות והרמוניות, ותורמים עניין גם למוצר סטנדרטי ובנאלי. מבט חטוף מחוץ לחלונכם יחשוף בפניכם פאטרנים טבעיים לצורותיהם השונות, המופיעים כחלק אינטגרלי מהחיים הטבעיים סביבנו, דוגמת החזרתיות הצורנית, שמשאירים גלי הים על החול, אלפי עלים, שנשרו על המדרכה ושוזרים אותה במרבד חום-כתום, ופאזל של חלוקי נחל, על גדות לאורך הזרם.

ספר חדש בשם "Patterns", מאת דרוסילה קול Drusilla Cole)) בהוצאת Laurence King, מתחקה אחר המגמה, ומחזק את ההשתלטות הנוכחית של פאטרנים על זירת העיצוב הסטרילית. על פי דרוסילה קול, אנו משתמשים בפאטרנים על מנת לתרגם את העולם שסביבנו. יתרה מזאת, פאטרנים מסייעים בקישוט הבגדים, בתים, סביבות העבודה ומתחמי פנאי. בהיצע הנוכחי ניתן להבחין בפאטרנים עכשוויים פרי יצירת מעצבים, העובדים עבור חברות מסחריות, ומולם, יצירות של מעצבים עצמאיים, שמציגים פאטרנים לא קונבנציונאלים. לפיכך, ניתן להבחין בערב רב של פאטרנים על גבי אביזרים חדישים בני תקופתנו, המשתייכים לסגנונות שונים, בהם אורבני, פיגורטיבי, פאנקי, אקראי, מפוקסל, גרפי או ברוח רטרו. כולם מצליחים ליצור כבר ממבט ראשון, ובודאי שלאחר שילובם בחלל, חוויה ויזואלית מעוררת השראה.

בתוך שפע הפאטרנים, מציעה קול בספרה מיון ברור, ומבדילה אותם זה מזה. על בסיס מיון זה, תוך התאמה להיצע העדכני ביותר, מוצגת לפניכם חלוקה נושאית מובהקת, המסייעת להתאים פאטרן לקונספט עיצוב בחלל נתון:

מילוליים

פאטרנים פיגורטיביים ומזוהים, המציגים אובייקט ספציפי ונהיר. תחת כותרת זו ניתן לראות מגוון פטרנים, שמבוססים על ספרים, סרטים, נופים, חתולים, ציפורים וגם סירות מפרש, עצים, טרקטורים, ספלי קפה, דמויות ופרצופים, ואפילו פאטרן שמתבסס על מילות שיר של אדית פיאף. מובן, שהפריטים מופיעים תמיד בצורה רפטטיבית. ישנם פאטרנים מילוליים, שמקדמים רעיון או דעה, ואחרים, הנוצרים בהשראת אירוע או סמלי עיר. סינור המטבח האישי שלי עשוי בד ועליו סמלי העיר שטוקהולם (מוזיאון ואסה, גלובן, בתי העיר העתיקה), ובכך מייצג מקום מוכר ומהווה מזכרת בעלת נופך אישי-סמלי.

היסטוריים

זוהי מגמה בולטת של פאטרנים בעיצובים, המושפעים ישירות מתקופות קודמות, שמופיעה בגרסאות שונות בכל תחומי העיצוב העכשווי. דוגמאות רטרו נפוצות באות לידי ביטוי בשימוש עשיר בצבע, במוטיבים כצורות פייזלי, המזוהות עם הסיקסטיז', אזכורים כסלסולים אורנמנטליים בהשראת הארט נובו והדפסות של כותרות עמודים רומיים, המהווים הומאז' לקלאסיקה.

פאטרנים, המייצגים סגנון עבר, מצליחים, לעיתים, להמחיש הלך רוח של תקופה בעזרת צבע, טכניקה או סגנון, ובכך גדולתם וכוחם כמשני חלל וכמשפיעים על הסגנון. לדוגמא, עיגולים וטבעות, שחוזרים על עצמם בצבעים חזקים (פופ), פאטרן של כיסאות מעצבים מוכרים, המצוירים בקווים עדינים (מודרניזם) ופאטרן של מיקרופונים בגרסת וינטאג', המורכב מחזרתיות של צילומי מיקרופונים ישנים (שנות ה-20).

מופשטים

פאטרנים בעיצובים, שאינם מייצגים דבר קונקרטי, נטולי אלמנטים פיגורטיביים מזוהים. במקומם, מוצגת גישה חופשית של מוטיבים וצורות, רישומים אבסטרקטיים בהשפעות שונות כאמנות פרימיטיבית או אתנית, לצד סגנונות, המכונים לרוב פסיכדליים. לפעמים, אלו פאטרנים, הנוצרים משילוב אלמנטים תלת ממדיים דוגמת חרוזים או חוטים רקומים, שמעניקים עומק ועניין. האפשרויות בהקשרים המופשטים כמעט בלתי מוגבלות, למעט העובדה שפאטרן מופשט מופיע על שטח מוגבל, המשתכפל שוב ושוב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

הנדסיים

פאטרנים הנדסיים, בדומה למופשטים, אינם מייצגים דבר מוגדר, אבל בשונה מהם, יש בהם ארגון תימטי שיוצר חזרתיות תבניתית. חלקם בעלי בסיס מתמטי לכל דבר; גריד גיאומטרי בלתי נראה, שעליו נבנה הפאטרן. התוצאה היא מראה סימטרי ומאוזן. לא מעט פאטרנים כאלה נוצרים בעזרת שימוש בטכנולוגיות דיגיטליות, שמפליאות ליצור תבניות בעלות מבניות ברורה. לפעמים נוצרים פאטרנים נוקשים וקרים, אך ניתן לרכך אותם בעזרת הדפסתם דווקא על מצעים רכים, כמו בד לבד, שעליו יודפס פאטרן ריבועי. דוגמאות נוספות הן פאטרנים שופעי זוויות חדות, ריבועים, מלבנים, משולשים ועיגולים, שהם נפלאים לחלל אנדרלמוסי מטבעו.

טבעיים

הצצה בפאטרנים, העוטפים את חפצי תקופתנו, מגלה מיד, כי הנפוצים ביותר הם הפאטרנים הטבעיים, אשר הולמים היטב את המגמה האורגאנית, הירוקה, הפופולארית בעולם כיום. פאטרנים אלה שואבים את השראתם מצורות הטבע, ומציגים צמחים, בעלי חיים ונופים.

ניתן להבחין בשני סגנונות, האחד ריאליסטי המחקה פירות, פרחים, עלים וחיות בדומה למקור, האחר פונה למימד הפנטסטי, ובו פאטרנים של דובים, שפיריות, ברווזים, תותים ופילים, שלא בהכרח בסביבתם הטבעית. כך מופיעים סוסוני ים כאשר הם שוחים בשדה של עלים, ועגלים צהובים רועים בים כחול.
פאטרן יכול להיות דרמטי, אינטנסיבי, מעודן או מרוסן ולהשפיע על החלל בו הוא נמצא. מידת ההשפעה תלויה בכמות. ברור שעוצמתו של פאטרן, המופיע על ספלים, שונה לחלוטין מזו של פאטרן המופיע על טפט קיר. המגוון של אינספור הפאטרנים הקיימים, לצד אלו, השרויים עדיין במוחם הקודח של מעצבים, היא סוד כוחם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully