וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פלזה ניו יורק בן 100

חדווה אלמוז

10.12.2007 / 15:38

איך נראית דירה בבניין שהוא סלב, מרגיש זקן, אבל נוצץ כאילו עוצב ב-2008

סיפורים, אגדות, סרטים ומחזות כרוכים בפלזה. אפילו הגיית השם נוטפת יוקרה. גדולי עולם שהו בו, המחזאי ניל סיימון העניק לאחד ממחזותיו את השם "סוויטת פלזה" (הועלה בעברית כ -"מלון פלזה"). הבניין נחשב ליצירת מופת, שמעורבים בה אלמנטים רגשיים, הנקשרים אל יופיו ואל ההילה סביבו.

נראה שאלה גרמו לאילי הון לרכוש את הנכס הנדלני, מהמפורסמים בעולם, לאו דווקא בגלל חישובים רציונליים כלכלים: דולנד טראמפ רכש את המלון בזמנו, בסכום אגדי הרבה מעל ערכו, ממניעים אמוציונליים בלבד. גם יצחק תשובה, שרכש את המלון בשנת 2004 מידי הנסיך הסעודי אלאוויד בן טלאל, לא מיהר לשפצו, אלא, לאחר שהתקבלה ההחלטה הסופית לגבי ייעודו ואופי השיפוץ בו, שעליו מנצחת בכישרון רב האדריכלית, גל נאור.

הכוונה המקורית הייתה, להפוך את כל המלון לבית דירות, אולם מתוך התחשבות במספר העובדים העצום, שהיה צורך לפטרם, החליט תשובה להשאיר 282 חדרים כמלון אורחים, ולהפוך רק כ- 180 יחידות לדירות מגורים אקסלוסיביות, שגם בהן יוכלו הדיירים ליהנות משירותי המלון. עם תחילת השיפוצים נכנסה גל נאור למירוץ נגד הזמן.

ההחלטה הייתה להשאיר את הסגנון המקורי, שאינו יוצר ניגוד לחיצוניות הרנסנסית, ועם זאת להקנות לדירות מראה מודרני יותר, ולהתאימן לסגנון החיים העכשווי. "זה לא קל", אומרת גל, "אני הולכת על חבל דק, כי אי אפשר להתגרש מהבניין הקלאסי, לכן, אני מקפידה על כל העקרונות, ששומרים על צביון הבניין. אני משתמשת בפרופורציות של גדלים וגובה ליצירת יוקרתיות. אך גם יוצרת חללים, המתאימים לסגנון החיים העכשווי, במיוחד כשמדובר בהרגלי אירוח".

בדירה 1201 הנמצאת בקומה ה-12, מתקיים דיאלוג מעניין בין הכיוונים אליהם היא פונה. בצפון מערב, שם נמצאים הסלון וחדר הספריה, פרוש הסנטרל פארק במלוא גודלו והדרו. מנגד, בצד הדרומי נשקפת צמחייה עשירת גוונים, הגדלה בפאטיו הפנימי, הפתוח לשמים.

מבואת הכניסה לדירה היא מסדרון ארוך, רחב וגבוה, שעל קירותיו תלויות תמונות, כמו בגלריה לאמנות מודרנית. במעבר אל קצהו המרוחק של המסדרון יש שתי כניסות, האחת לסלון ומולה כניסה לחדר העבודה-ספריה. סמוך לדלת הכניסה, מימין, יש כניסה למטבח, ומשמאל, כניסה למסדרון, המוביל לחדרי השינה.

חלון גדול תוחם את קצהו של המסדרון, דרכו חודר אור יום, וממנו ניתן להשקיף אל הפארק. כורסת קטיפה לבנה מרשימה עם הטבעת פרחים שחורים ליד החלון, מסמנת את הפינה כנקודת הסתעפות בין חדרי האירוח, שבתחום הציבורי.

בשונה מעיצוב הדירות הקודם, שהיה עמוס פרטים והותיר מרחב תנועה מועט, הקדישה גל חשיבה רבה לאמצעים בהם יוגדרו האזורים בדירה, יוסיפו לעושרה ויקנו לחללים תחושת מרחב. אחד הסממנים היותר מרשימים בדירה, אחרי הריהוט העשיר בעיצוב קלאסי מודרני של ורסצ'ה, הוא רצפת הפרקט, העשויה אלון צרפתי טבעי ובורדר מאגוז. "לא ניסינו להמציא מחדש את הגלגל, דוגמאות פרקט קלאסיות קיבלו אינטרפטציה לשפה קיימת, והותאמו למאה הבאה בחללים עכשווים", כך מגדירה גל נאור את הבחירה של דוגמת פרקט דה ורסי לאורך המסדרון, שמופרדת בקווים ישרים מאדרת הדג - רצפת הפרקט בסלון.

גובה התקרה, המסומנת בפנל עליון, חלונות גבוהים ודלתות גדולות ומרשימות מוסיפות נופך מלכותי למראה הדירה. צבעי הלבן ושחור מודגשים בקווים נקיים, הנותנים מענה מרגיע לשנדלירים המוזהבים, היורדים מהתקרה ברוב פאר. בסלון מודגש הדיאלוג בין קלאסיות לבין מודרניזם במיוחד, ובא לידי ביטוי במרחב החדר.

המעבר מהסלון, דרך הפואיה, לחדר העבודה/ספריה מתבצע דרך דלתות כפול, שעצם פתיחתן כזוג כנפיים, מוסיף אלמנט דרמטי אלגנטי. לחדר הספריה צמוד חדר שינה ללינת אורחים.
אל חדר השינה הראשי מגיעים מהפואיה דרך מסדרון קטן, שבתחילתו ממוקמים שירותי האורחים. חלון חדר השינה פונה לפאטיו של הבניין.

תשומת לב מיוחדת העניקה גל נאור לפרטים הקטנים שיוצרים יחד שלמות, המחברת את המבנה החדש למעמד, שצבר הבניין במשך 100 שנות קיומו. דוגמא לכך הן הידיות והפרזול בדלתות, שעל כולן מופיעה החריטה של האות P ו-P הפוכה סימן ההיכר של הפלזה. גם רצפת האמבטיה, שניתן היה להניח בה פלטת שיש יוקרתית, אך זה נראה קל מדי, ולא מאתגר. גל בחרה בריצפת פסיפס, שהותקנה במקום לפי תיכנונה.

הכבילות לערכי העיצוב שהיו, מנעו מגל להמציא סיפור חדש לחלוטין. הצורך לשמור על הרוח שהייתה, ובכל זאת להעניק לדירה מראה עכשווי ועדכני, אילץ אותה "להפעיל את כל החושים, כמו לפתור חידה קשה של חמיצר".

הדירה, המתופעלת כולה על ידי מערכת "בית חכם", מוצגת לקונים פוטנציאלים, כשהיא מצוחצחת ומוכנה לקליטת דיירים. האסלות סגורות בסרט, המטבח מאובזר בכל המכשירים, וההסבר ניתן על ידי מהנדס מעונב והדור בלבושו.

לדיירים יש אפשרות להשתמש בכל השירותים של בית המלון, כולל שירות חדרים, כביסה, למרות שיש בדירה חדרון למכונת כביסה ומייבש. המטבח, שהותאם לחתך הלקוחות הפוטנציאלים, פונקציונאלי מאד. בכניסה אליו מהפואיה יש דלת כיס, המסתירה את הנעשה בו, והאוכל מוגש מדלת בקצהו השני של המטבח, הנפתחת לעבר פינת האוכל והסלון.

גל נאור הצליחה להעניק לדירה חוויה רב חושית; מראה עשיר ורגוע, מגע מלטף של חומרים משובחים, המעובדים בגימורים מושלמים, ומדיפים ריח של עושר והנאה.

  • עוד באותו נושא:
  • פלזה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully