וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לגור בבית מטטריס

שרון לאור, טוקיו

30.10.2007 / 10:38

קופסאות מתכת, המחוברות זו לזו, מרכיבות את הקירות של 'בית תיבות לבנים' בטוקיו, הבנוי על שטח של 33 מ"ר

האדמה בטוקיו היא מהיקרות ביותר בעולם ושטחי המגרשים קטנים באופן שלא יאמן. לכן, חללים גמישים וחדרים רב שימושיים הם לא רק העדפה עיצובית, אלא גם טכניקת הישרדות .
האדריכל Yasuhiro Yamashita העלה את רעיון ניצול המקום לקיצוניות חדשה בעיצוב הבית שנקרא: CELL BRICK HOUSE (בית תיבות הלבנים) . הבית תוכנן בעבור מעצבת בשנות החמישים לחייה, ולילדיה בשנות העשרים. הלקוחה הגיעה לאדריכל עם מספר רעיונות מקוריים, והם הצליחו, בעבודה משותפת, להגשים רעיונות אלה, וליצור בית יוצא דופן.

הבית, בשכונת מגורים שקטה בלב טוקיו, ממוקם על שטח פינתי. שלוש קומות, מרתף ושתי קומות עליונות. השטח הבנוי נפרס על 33 מ"ר, כאשר סך כל שטח הקומות הוא 85 מ"ר, והוא מגיע לגובה של 7 מטר. בעלת הבית הגדירה שפע של מקומות איחסון כצורך מרכזי, אך בו זמנית גם ביקשה להשאיר את החלל פתוח ופנוי. השטח הקטן דרש פיתרון יצירתי. ואכן, הבית המיוחד מיישם צורה חדשה של בנייה, שהיא שילוב מעניין בין מעטפת, מבנה ואחסון במערכת אחת.

בנייה תוך 3 ימים

במבט ראשון נראה הבית כערמה מגובבת של לבני בטון, אך בדיקה נוספת מגלה שבלוקים אלה הם קופסאות מתכת, המחוברות זו לזו, ובונות את שכבות המעטפת. קופסאות המתכת מתוות את המבנה החיצוני, וגם הופכות ליחידות אחסון בחלל הפנימי של הבית. הן גם משמשות Brise Soleil לויסות האור בתוך הבית, ומאפשרות לבניין להגיב לחום הסביבה. הקופסאות מחוברות בהברגה, וביניהן משובצת זכוכית, כאשר חלק מחלונות הזכוכית ניתנים להזזה.

קופסאות המתכת הן במידות 90X45X30 ס"מ, עובי הדופן החיצונית הוא 9 מ"מ, ועובי הדפנות הפנימיות הן 6 מ"מ . הן בנויות מראש כיחידות לא אחידות, המורכבות מקבוצות של חמש או שש קופסאות מחוברות יחד, וכך הגיעו אל אתר הבנייה, שם חוברו בהברגה בלחץ גבוה. האדריכל מספר, שהבנייה עצמה הייתה ההפתעה הגדולה ביותר עבורו. היא ארכה כשלושה ימים, בהם שובצו יחדיו מקבצי הקופסאות, והוא חש כאילו הוא משחק בחיילי טטריס, רק בקנה מידה אחר. הבחירה לערום את הקופסאות בקבוצות נבעה הן משיקולים פונקציונאלים - יצירת קיר חזק יותר, והן משיקולים אסטטיים - כאשר עורמים אותן כקבוצות הן מצליחות ליצור עיצוב מודרני, השובר מעט את הנוקשות השבלונית.

ותודה לנאס"א

תהליך הרכבת הקופסאות לא שמר על התאמה מושלמת ביניהן, וכך נוצרו פתחים רבים, דרכם יכול האור לחדור לחלל הפנימי. Yasuhiro Yamashita מדמה את האפקט הנוצר של האור המרצד לקרני שמש, החודרות מבעד לעלי העצים ביער.

קופסאות המתכת מיועדות לאחסון כלי אוכל, חפצי נוי, תבלינים, וכן ספרים, שעונים ומגרות פלאסטיק לאחסון חפצים קטנים. זהו פיתרון לחיסכון משמעותי בניצול חלל הבית, המבטל לחלוטין כל צורך ברהיטים חופשיים, וממלא את הבית במעשה טלאים של חפצים יומיומיים.

המבנה, העשוי מתכת, צופה בשכבה נוספת של חומר מונע חום, שאותו פיתחה סוכנות החלל האמריקאית נאס"א. כאשר שמש ישירה פוגעת במתכת היא מגיעה לטמפרטורות גבוהות, אך הציפוי מונע לחלוטין את התחממות הקיר. פתרון נוסף ולא שיגרתי למחסור במקום הוא מיזוג בין חדר השינה והמטבח: דלפק ארוך בצורת טרפז מחלק את החלל. מצידו האחד כסאות אוכל עשויים מתכת, ומשטח בישול , שני כיורים ומקרר בצידו השני. החדר המרכזי משמש גם לאכילה וגם לשינה, כאשר המיטה מופרדת על ידי שינוי עדין של מדרגה אחת במפלס הרצפה.
Yasuhiro Yamashita הוא אחד החלוצים של מבנים בעלי צורה ייחודית וחדשה, השונה ממסורת הקורות והעמודים. הוא נולד ב 1960 באיים בדרום יפן (דרומית לקיושו) . לדבריו, צורת המחשבה החופשית והגמישה שלו מקורה בההתנסויות אותן חווה בילדותו שם. בשנת 1986 סיים את לימודיו, ובשנת 1991 הקים את משרדו בטוקיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully