וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדבר הגדול הבא

דקל גודוביץ

1.10.2007 / 14:24

דקל גודוביץ קפץ לביתן neo ב'ריהוטים 2008', כדי למצוא את העתיד העיצובי. הנביא כריס סנדרסון ניסה לעזור לו

תערוכת ריהוטים 2008, היתה הזדמנות מצוינת לפגוש בנביא כריס סנדרסון, ואם לדייק, מייסד-שותף בחברה לנבואות קוסמיות, המספקת תחזיות וניתוחים אסטרטגיים, לחברות מובילות בתחומי העיצוב כמו למבורגיני, נוקיה, Nike ועוד, שנקראת “The Future Laboratory”.

לדעת שעדיין יש נביאים באלף השלישי, ועוד כאלה שיש להם מעבדה ליצירת נבואות, ושבנוסף לכל זה, אחד מהם עומד מולך במכנסי ג'ינס כחולים וז'קט קרם של מאבטחים בתערוכת ריהוטים 2008 - אפילו בשבילי זאת התגלות קצת יותר מדי בוהקת.

כדרכם של נביאים, מתחיל סנדרסון בהפחדה וציטוט מדברי קדמונים, במקרה הזה וויליאם גיבסון, אבי הסייבר-פאנק: "העתיד כבר קרה, הוא רק לא הופץ כהלכה". זה השלב שבו מבהיר סנדרסון לקהל שומעיו, שהם ככל הנראה חבורה של סומים אם לא סתומים, ואילו הוא רואה את האור כל יום בין שתיים לארבע. "שלושה גורמים עוזרים לנו לחשוף את העתיד: חקירה, צפייה ואינטואיציה, אבל בסופו של דבר (פאוזה ארוכה, מבט חודר לקהל) זה רק ניחוש". סנדרסון גורם לך להבין שהניסיון לנחש את המגמות הבאות בעיצוב, זהה לניסיון להבין איך אנשים עושים שופינג. שום היגיון לא עומד מאחורי זה, רק דחפים אימפולסיביים לקנות מגפיים, I-phone או גג רעפים.

ובזה בדיוק מתעסק סנדרסון. הוא מנסה להבין מה תרצו לקנות בעוד שנתיים-שלוש. כי מי שיודע היום מה יהיה הטרנד הבא, יוכל כבר עכשיו לפתח את המוצר של המחר ולהיות שם בשבילכם בדיוק בזמן. יש מי שיעתיק את זה בסין טיפה מאוחר מדי ויחיה באיחור מגוחך את ההווה, ויש כאלה שעצם המלה "טרנד" והרדיפה אחריו גורמים להם לעוויתות. אלה, ירחם השם, חיים ממש בעבר - בתקופה הפרה-אינטרנטית-סלולארית. תקופה שבה מעצבים חיפשו סגנון ארוך וצודק יותר, ולא טרנדים אופנתיים לקנייה חפוזה ברשת.

אבל העתיד למי שלא שם לב, הוא טרנדי, יצירתי, אקולוגי, נועז ומלא הומור. אז הנה חשיפה ראשונה של הטרנדים הבאים, לפי סנדרסון עד למצגת הבאה:

Natural nuclear - טבע גרעיני

שילוב של סינתטיות וטבעיות, בה המעצב הופך לקוסם, כימאי, מדען ומייצר אשליות. חומרים חדשים מומצאים בעיקר מתעשיית החלל של נאסא, כמו Aerogel, ספריי שהופך לבגד בהתזה על העור, בטון עם דוגמאות בלתי נראות שנחשפות רק בגשם, מגירות מרחפות בחלל ועוד.

Neo- nonsense - ניאו-שטות

מין פארודיה סוריאליסטית הכוללת חפצים במידות מוגזמות כמו אהילי ענק, כיסאות ענקיים, סוסים בגודל טבעי שהם בסיס למנורה קטנטנה, ובעיקר הרבה הומור בריא על החיים בכלל ועל עיצוב בפרט.

Tribal - tech - שבטיות עתירת ידע

אתניות ושבטיות שמתבטאת בדוגמאות, חומרים, מוטיבים וצבעים עזים הלקוחים מתרבות הילידים בעולם השלישי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

ג'ונגל ראשוני

כאן הכל צומח ומהר כמו בג'ונגל - רענן, משתנה כל הזמן, ומנסה להגיע לאור לפני כולם. הצורות אורגניות והצבע השולט הוא כמובן ירוק, בניגוד לכחול ששלט במילניום.

מתכתי

עבודות ביד גסה, חומרים כבדים, דחוסים, בורקים ומתכתיים שמייצגים עושר, כמו זהב וברונזה ועשויים בעבודה יחידאית. המעצב מקס לאמב Max lamb מציג למשל יציקות מתכת העשויות בתבנית שנוצרה באופן ידני בחול הים ולא במפעל.

אור עתידני

שימוש באור כחומר, למשל בבטון המעביר אור, או בתדרי אור הנקראים רק על ידי מכשירים דיגיטליים ולא על ידי העין האנושית, כמו עבודות של osman khan אותן רואים רק דרך מצלמת הטלפון הנייד.

העתיד כבר כאן?

מה מכל הטרנדים העתידנים האלה תוכלו למצא בתערוכת ריהוטים 2008? טוב לא הרבה, בכל זאת בל נשכח שעדיין מדובר במדינת ישראל - זאת הקטנה שעדיין מחפשת איך לפתור את בעיות הקיום בהווה ופחות מתעניינת בטרנדים עתידיים.

אבל בביתן neo שאצרו מיה דבש ומירי אלזון (עיצוב: "טחנה לעיצוב") אפשר לראות מספר עבודות עיצוב עם חזון, מהארץ ומהעולם, חלקן של בוגרים טריים מבתי הספר לעיצוב שהציגו רק הקיץ. יש בהן כמה עבודות טובות אבל כל נסיון לקטלג אותן תחת טרנדים וניאו-פסבדו סגנונות (ניאו-סוריאליזם, ניאו-נטורליזם, ניאו-גותיקה) נדון לכשלון, כמו שהכתבה הזו מחר כבר תהיה בארכיון. הרי ברגע שסנדרסון, שהתארח בביתן neo, הציג עבודות עיצוב של "הטרנדים" הבאים, הוא מיד גם זרק אותם לבור האינטרנט העמוק. בשביל לגלות באמת את הדבר הבא, צריך יהיה להמשיך לחקור, ולהתבונן ולקוות למזל ולאינטואיציה טובה. כמו שהיה תמיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully