וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכמעט כחול-לבן

דקל גודוביץ

22.7.2007 / 13:31

האדריכל חורחה פנסי עיצב ליין למטבחי פוגנפול. הוא מסביר מה האוכל שמצטלם הכי טוב ומהי תאורת המטבח שמתאימה לסקס

הישראלי המצוי יודע לגבי המטבח החדש שלו בעיקר דבר אחד: הוא חייב "אי". כל היבשה שמסביב זה בשבילו רק עניין של קצת נוחות, קצת צבע, קצת חומרים ובעיקר - הרבה כסף ומ"ר. ובשביל זה הוא הרי לקח מעצבת פנים. אבל ה"אי", הוי ה"אי", חלום כחול ומתוק, של חופשה חלומית עם בטן-גב. לכן כל מי שבדק אופציה לחופשה באי באחד מאולמות תצוגת המטבחים בהרצליה-פיתוח, מרגיש כאילו הוא משייט בארכיפלג עצום ורב שבו פזורים איים קטנים וגדולים בצבעים מרהיבים בין מפרצי חניה קסומים לכלי שיט אמפיבים בהנעה קידמית ורב גלגלית.

בין המפרצים הללו, הושק בימים אלו בהרצליה-פיתוח המטבח החדש של חברת פוגנפול poggenpohl הגרמנית, שעוצב ע"י המעצב והאדריכל הארגנטיני שחי כיום בברצלונה, חורחה פנסי. המטבח, שנקרא 'פלוסמודו' plusmodo, הוצג לראשונה ב-2005 וזכה בכתבות אוהדות רבות ובפרסים רבים, ביניהם הפרס הראשון בתחרות העיצוב היוקרתית של המוזיאון לעיצוב וארכיטקטורה בשיקגו.

עיקר החידוש במטבח, שמגיע אלינו באיחור של שנתיים, שסחף את מירב תשומת הלב היה הקו הפתוח, המואר, המרחף והאופקי ששולט בו ומתבטא בעיקר במגוון הקומפוזיציות האפשריות, בחיזוקו של הקו האופקי ע"י הגדלת עובי משטח העבודה ל-15 ס"מ(!), בריחוף האי ללא רגליים, בקופסאות האור הפלורוסנטי לאורך הקירות, בדלתות ההזזה במדפים העליונים ובמגירות הפתוחות בארונות התחתונים מעץ בוקיצה.

למעשה, נדמה שהקו הזה הוא קו האופי של המעצב עצמו, חורחה פנסי, שבניגוד לאדריכלים רבים מתגלה דווקא כאדם פתוח, לבבי, נינוח ולא אדריכל-דיקטטור. שיחה עם פנסי על כוס סנגרייה לרגל ההשקה המעט מאוחרת של המטבח בישראל (למה הישראלים תמיד בסוף?), גילתה לי אדם מלא שמחת חיים דרום אמריקאית מהולה בים תיכוניות ספרדית כששוחח עימי

גווני לבן מינרלי וטיטאניום אפור שולטים במטבח. עניין של מודרניזם או עניין של גלובליזם ורצון שלא להסתכן בצבעים שלא יתאימו לכל מדינה, לכל אחד ולכל בית?

"נמנענו מצבעים כדי לא להיות פרובוקטיביים מדי."

אבל אחד העקרונות הוא שהלקוח יכול לשנות נתונים לפי טעמו האישי. תסכים שלקוח ירצה מטבח באדום פרובוקטיבי?

"זה נכון שלמשל המגירות הפתוחות מבוקיצה הן באמת חובה, אבל אם יבוא לקוח שרוצה לסגר אותן ולעשות אותן באדום, אני לא יכול למנע ממנו. אלא שכנראה זה לא הטעם שלו, ואם הייתי המוכר, הייתי ממליץ לו בעדינות לראות מטבח אחר מהתצוגה. בכלל צבע אדום לא יפה לריהוט, אבל מטבח שחור-אפור עם עגבניה או פלפל אדום מצטלם מצוין. דרך אגב, האוכל שמצטלם הכי טוב במטבח הזה הוא אוכל יפני-סושי או גיוזה."

ויש איזה התאמות מקומיות לסגנון הישראלי?

"עיצוב הוא אוניברסלי ומתאים לכל המדינות, אולי למעט יפן. ידעת ששם אנחנו מייצרים את המטבחים נמוכים יותר, בגלל שהיפנים הם עם נמוך?."

לא ידעתי, אבל מה שפנסי גם לא יודע, הוא שבארץ נערכו מספר התאמות מקומיות, כשהבולטות שבהן היו החלפת הצוקל (מסד המטבח) שמגיע בגימור עץ למינציה, לפרופיל אלומיניום הבטוח יותר (ולו רק פסיכולוגית) אל מול שיטת השטיפה או ההצפה של הרצפה במים בארץ (ספונג'ה), לעומת שיטת הסמרטוט האירופאית.

בנוסף גם משטח העבודה העשוי במקור גם מעץ בגמר למינציה, מוצג באולם התצוגה מאבן קיסר בגוון וטקסטורה דומים, כדי שהישראלי לא ירגיש שמוכרים לו דיקט עלוב במקום אבן חזקה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

אצלך בבית כבר רכשת את המטבח החדש?

"תראה אל תגלה ל- poggenpohl, אבל אצלי בבית יש מטבח של חברת bulthaup איתה עבדתי לפני 17 שנה. זה מטבח מנירוסטה ועם עץ בצבע לבן."

ובאמת, איפה נעלמה הנירוסטה?

"רצינו להגיע לקוים ישרים וסגנון נקי ואחיד. איכות כזאת אי אפשר להשיג בנירוסטה אלא באלומיניום.

מטבח כמו זה האיכותי והיוקרתי של plusmodo שמתחיל במחיר של 100,000 ש', הוא כבר מזמן אינו רק המקום להכין בו אוכל אלא מרכז הבית: רואים בו טלוויזיה, עובדים על המחשב, יושבים לאכול, ויש גם בינינו כאלה שעושים בו סקס. לצערי לאלו שבוחרים בפעילות האחרונה, קופסאות האור הלבנות של plusmodo לא ישנו את גוונם לאדום סקסי. וחורחה פנסי לחש על אוזני, ש"בסקס - צריך לכבות את האור."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully