וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טפטים במבטא אנגלוסקסי ובריח בננות

לרה רוטר

15.7.2007 / 13:02

איך השפיעה פרישתו של המלך הנרי ה-8 מן הכנסייה הקתולית על הדפסי הטפטים בעולם ואיך הם נראים ומריחים היום

עוד בימי הביניים העתיקים, נהגו העשירים מבני מעמד האצולה, לקשט את קירות חדריהם בשטיחי קיר מצוירים. המנהג בא לשרת שתי מטרות: להוסיף צבע ועניין לחדרים וליצור שכבת בידוד שתגן על החדרים ותשמר בהם טמפרטורה קבועה. בימי הרנסנס המשיכו האליטות במנהג, אך בני מעמד האצולה העשירים פחות, כאלו שלא היה בידם להשיג את שטיחי הקיר היקרים, ניצלו את אופציית הטפטים.

ראשוני הטפטים יוצרו בטכניקת הדפס מגילופי עץ וכללו הדפסים זהים לציורים שקישטו את שטיחי הקיר. תליית הטפטים נעשתה אז בשני אופנים, היו שתלו את גיליונות הנייר כשם שתולים שטיח או פוסטר בימינו, והיו כאלו שכבר אז השתמשו בטכניקת ההדבקה.

מכל מדינות אירופה, אנגליה היא שהובילה בדרך כלל את ייצור, עיצוב ופיתוח הטפטים. עובדת היותה מובילה בתחום, נובעת דווקא משינויים פוליטיים: כאשר מלך אנגליה, הנרי השמיני, החליט לפרוש מהכנסייה הקתולית במאה ה-16ולייסד את הכנסייה האנגליקנית, הוכרז חרם מסחר על אנגליה אשר ניתק אותה, בין השאר, מיצרני שטיחי הקיר שהתרכזו בעיקר במדינות כמו צרפת ובלגיה. העם האנגלי מחוסר הברירה, פנה אז לייצור ופיתוח הטפטים.

מאז ועד היום נוצרו ברחבי העולם עוד מיליוני גלילים של טפטים בצבעים, הדפסים וטכניקות שונות. כיום שוק הטפטים מציע מגוון עצום מן הנייר הדביק והמקסים הזה אשר ניתן בעזרתו לצפות קירות שלמים, ליצור נקודת מיקוד מעוצבת על חלק מהקיר, לצפות בעזרתו רהיטים שונים ורשימת השימושים עוד רחבה וגדולה.

Interactive Wallpaper של רחל קלי

רחל קלי (Rachel Kelly), מעצבת אנגליה, ייסדה ב-2002 את "Interactive Wallpaper". איורים של נעלי עקב מצוירים ביד משולבים ברקע של פרחי אירוס מצוייירים גם כן, מעטרים את גיליונות הטפטים בעיצובה.

מטרתה של קלי היתה ליצור ליין תואם של מוצרים דביקים כמו טפטים ומדבקות אשר יאפשרו לצרכן להמשיך ולעצב את ביתו בעזרתם. כך היא ממליצה לשלב בין טפטים המוצמדים לקיר לבין המדבקות שיוצמדו למשקוף הדלת או החלון, לרהיטים, או אפילו יודבקו על גבי הטפט עצמו.

דבורה בוונאס

מעצבת בריטית נוספת העוסקת בעיצוב טפטים, היא דבורה בוונאס (Deborah Bowness). מזה 7 שנים שהיא מדפיסה ומעצבת טפטים בעבודת יד. הקולקציות שלה מורכבות מתצלומים של כיסאות בסגנונות שונים, כלובי ציפורים, שעונים וטלפונים עתיקים, ספריות עמוסות ספרים, נעליים, תיקי יד ועוד ועוד. תצלומי שחור-לבן מודפסים על גבי הטפטים ונצבעים על ידה בצבעים המזכירים אפקט של צבעי מים ומעניקים צבעוניות בעלת מראה עדין ועתיק.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

טפטים בריח בננות

בניו אורלינס אשר בלואיזיאנה ארה"ב, נמצאת המעבדה של "Flavor Paper". מדובר בצוות מעצבים אשר מוציאים תחת ידיהם טפטים הזויים לחלוטין. גולת הכותרת שלהם היא טפטים בהדפסי פירות בסגנון הפופארט, נוסח אנדי וורהול שכאשר מגרדים את הפרי המודפס מתקבל ריחו, ממש טפטים בנוסח ה- scratch & sniff. את הטפטים ניתן להדפיס גם ללא תוספת הריח.

עוד טפטים הזויים פרי יצירתם הם טפט ה- fish net, אשר עשוי מהדפס חוזר של איקסים העשויים מרגלי נשים לבושות ביריות ובמרכזו של כל X מופיע תחתון נשי או מחוך וטפט נוסף הנקרא nouveau riche המציג הדפסים של תכשיטים וגורמטים מצולמים הפזורים על גבי הנייר בערבוביה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully