וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השלווה האדריכלית הגיעה לקיצה

גלית פנינה אבינועם

10.7.2007 / 12:50

צמד האדריכלים קופ-הימלב(ל)או קוראים תיגר על עולם האדריכלות. כהכרזת המלחמה רשמית הם הבעירו מגדל וינאי בן 15 מ'

קופ-הימלב(ל)או צמד האדריכלים וולף.ד.פריקס והלמוט סביצנקי שיחד נקראים קופ-הימלב(ל)או Helmut Swiczinsky (wolf.D.prix and) החלו את עבודתם המשותפת באדריכלות, עיצוב אורבני ואמנות, בשנת 1968 בווינה, אוסטריה. בשנת 1988 הם פתחו את המשרד בלוס אנג'לס, ארה"ב. צמד אדריכלים זה הוא בין היוצרים המקוריים, הנועזים והחשובים של זמננו.

בעבודתם הלא שיגרתית הם פתחו צוהר, והראו את הדרך ליצירת חללים הזויים, מתפרקים ומתפרצים בעת ובעונה אחת, והיו בין ראשוני זרם ה"דהקונסטרוקטיביזם". תקופת לימודיו המקצועיים של וולף ד. פריקס הייתה ארוכה במיוחד. הוא למד באוניברסיטה הטכנולוגית של וינה, בבית הספר היוקרתי הגבוה לאדריכלות של לונדון ובמכון לאדריכלות בלוס אנג'לס. הקריירה האקדמית הענפה והעשירה שלו מעוררת התפעלות. הוא מרצה בתשע אוניברסיטאות שונות לאדריכלות ברחבי העולם, הוא פרופסור במכון לאדריכלות בלונדון, בהווארד קמברידג' ובלוס אנג'לס, חבר הפקולטה באוניברסיטת קולומביה בניו יורק (ALCU), בבואנוס איירס ארגנטינה, בגרמניה, אוסטריה ועוד ידו נטויה.

רשימת הפרסים שקיבל הצמד ארוכה עד מאוד (כ-83 פרסים שונים) וביניהם הפרסים היוקרתיים ביותר בעיצוב ואדריכלות מכל רחבי העולם. "גילויו של בניין בתבניתו החדשה אירע בעת שמצב העיר המערבית השתנה, והשינוי גרר הגדרות חדשות לאדריכלות העכשווית", הם מצהירים, "החסר העצום בשטחים ציבוריים שינה את היחס בין בנייה ציבורית ובנייה פרטית".

"לרשויות המוניציפליות יש פחות השפעה על האדריכלות בעיר. יזמים, הרוכשים לעצמם מגרשים מועדפים, אינם כבולים בתכתיבי אדריכלות כפי שהיה נהוג במאה ה-19 ובתחילת ה-20. כך הגיעה האדריכלות למצב שבו היא ממקסמת את יתרונות הכלכלה הגלובלית, ותו לא. אך אדריכלות אינה רק באת כוחה של היזמות העסקית. האדריכלות היא סוכנת חיונית של הפילוסופיה החדשה בתכנון האורבני".

התפוצצות אנרגטית

הצמד בודק בעבודותיו את כל האספקטים הקונובנציונאלים של אדריכלות, ואת מערכת היחסים בין צורה לפונקציה אותה היא ממלאת. וולף פריקס והלמוט סביצנקי מציעים אלטרנטיבה אגרסיבית, ההופכת צורות לכלי נשק, וכאשר נתבקשו להסביר את זווית הראייה שלהם טענו כי "אנו הווינאים, יש לנו קשר קרוב לפרויד, אשר לימד אותנו, שלדיכוי נחוצות מידות עצומות של אנרגיה. אנו מעוניינים להוציא אנרגיה זו בפרויקטים שלנו. העולם הבטוח והשקט של האדריכלות נגוז".

הצהרת המלחמה הרשמית שלהם על עולם האדריכלות הוכרזה כאשר הבעירו אש במגדל בן 15 מ' אותו בנו במרכז וינה בשם "the blazing wing". באחת העבודות המפורסמות שלהם - "עליית הגג", וינה 1984 (התערבות במבנה קיים), הפכה עבודת האדריכלות לפירוטכניקה מורכבת בזכוכית ופלדה, הנראית כמו תוספת קריסטלית, ונראית כחרק ענק שיצא מתוך סיפור של פרנץ קפקא.

בעבודה נוספת (וילה ,מליבו קליפורניה) הם יצרו חלל, שמתפוצץ לחלקי קורות, גשרים ועמודים, כאשר הקונסטרוקטיביות במלואה מופיעה בדמות זכוכית שקופה, שספק מחברת ספק נעלמת בין האלמנטים השונים. האור משחק תפקיד ראשי בעבודה, צורות הצללים והנפילה השונה של האור בכל שעות היממה, יוצרות קומפוזיציות מורכבות על גבי הקירות והרצפה.

דוגמאות ליצירתיות המוטרפת שלהם אפשר לראות במגוון פרויקטים, חלקם קיימים וחלקם בשלבי בנייה: במוזיאון בליון שבצרפת 1002 יצרו חלל בצורת "ענן קריסטלי של ידע". הענן של
קופ-הימלב(ל)או אינו רך ונעים, אלא קוצני, נוקשה, יוצר רעש ויזואלי, ובהחלט יכול להיות חלק מתפאורת הסרט "בלייד-ראנר" או סרט עתידני אחר.

ל"אקספו", 2002 בשוויץ הם יצרו מקבץ מבנים גליליים א-סימטרים, שיצרו תחושה של דמויות רוקדות טראנס על הדשא, שבמרכזו חלל פתוח המקורה במבנה אלומיניום וזכוכית. מבנה משרדים ומרכז פיתוח באוסטריה (1993) הפך את עורו השמרני והמחויט לטובת מבנה, העומד על עקבי סיכה דקיקים מפלדה, ומחופה בשכבות של חומרים שקופים ואטומים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully