וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללא הפרדה

ימית שחף

3.7.2007 / 13:34

105 מ"ר של חלל אחד, שמרו על תחושה של זרימה חופשית, למרות הגדרת פינות ומחיצות - לופט שהוא פנטזיה של רווק צעיר

כשקיבל משרד "גל נאור אדריכלים" את תכנון הדירה, בת ה-105 מ"ר (+ 25 מ"ר מרפסת), היו בה שני חדרי שינה, והיא לא התאימה לפנטזיה של הלקוח - רווק צעיר, שביקש להרגיש ניו-יורק בתל-אביב.

לפני הכל היה צורך לשנות את תפיסת החלל של הדירה, ולהפוך אותה ללופט ללא הפרדה בין החללים. על פניו זה נשמע פשוט יותר מאשר תכנון דירה עם מחיצות פנים, אבל דווקא חלל מחיה אחד דורש פתרונות יצירתיים יותר, כדי להשיג גם תחושת פרטיות. בעיצוב לופט מצטלבים מספר רעיונות מעניינים: השילוב בין זרימה ללא מעצורים בחלל פתוח לבין הפרדה מוכתבת על פי הצרכים, אווירה רצינית, ביתית ורכה מול ניקיון ומינימליזם, ואינטימיות מול פתיחות לתוך הדירה ולחוץ.

התכנון החדש, בהשראת לופט ניו-יורקי, הצליח על ידי הצבת הגבול בין החלל הפתוח לפינות מוסתרות. כשנכנסים לדירה, נחשפים מיד לנוף שמקיף אותה מכל הכיוונים. המרפסת ממוקמת מול הכניסה, ולצידה חלונות גדולים וצמחייה שכמעט משכנעת שמדובר בבית פרטי. המראה הפתוח מאפשר התרשמות מכל החללים בו זמנית.

העין מובילה את המבקר בטבעיות לטיול בין האלמנטים בחלל, ופריסת הפונקציות מובנת במבט ראשון. כל הפונקציות מוקמו במרכז, כדי לאפשר את מראה הנוף הפתוח, והם נגישים מכל כוון, ומאפשרים תנועה חופשית בחלל. האזור היחיד, שמופרד במחיצה כמעט בלתי נראית, הוא חדר השינה. המחיצה תוכננה כדלת הזזה מזכוכית, שיוצרת חלל מנותק מהמרחב הציבורי, ומאפשרת סוג של אינטימיות. חציה הנמוך של המחיצה צבוע באדום וחציה הגבוה נשאר שקוף, וממשיך את הקשר הוויזואלי בין החללים.

ארון הבגדים קיבל פרשנות מעניינת ושונה. מצד אחד אין חלל הרמטי של חדר ארונות, ומצד שני נדרש יותר מארון קיר אחד לאחסון הבגדים. לכן, אחד הארונות ממוקם כאי במרכז חדר השינה, ומעבר להיותו מקום אחסון נוסף, הוא תוחם חלל אינטימי יותר לפעולת הלבישה.

בעידן של היום ההגדרות השכיחות, כמו, למשל, סלון כחלל אירוח ומטבח כחלל בישול, מתמוססות אט אט, והגדרת גבולותיהם, הופכת להיות אינדיבידואלית. גל נאור, תומכת בתפיסה של חלל משתנה, ומאמינה שתכנון צריך להיות גמיש, לספק שימושים שונים בשעות היום, ולא בהכרח צריך להפריד בין החללים. דווקא היום, כשהקרקעות יקרות, צריך למקסם את השימוש בחלל. הפינות בבית צריכות לספק חווית שהות, ולא רק למלא את הפונקציה שלהן.

העובדה, שהדירה תוכננה כלופט ומתפקדת כחלל מחיה אחד, עולה בקנה אחד עם תפיסת האדריכלית. החלל מתוכנן ונתפס כאחד, ותחושת הזרימה מתבטאת לא רק בתנועה החופשית בין החללים, אלא בחוויית השהות בכל אחד מהם. השימושים השונים במרחב במשך שעות היממה מתנהלים ללא הגדרה של גבולות בין הפונקציות, כך שההנאה מהדירה היא טוטאלית ובו זמנית.

מקסום החלל מתממש באופן הכי ברור באזור המטבח, שמוגדר גם כחדר העבודה של הדייר. מתוך הרגלי השנים ונוחות אישית הוא משתמש באי שבמטבח כחדר העבודה שלו. לכן, על העמוד המרכזי תוכנן לוח שקעים גדול, שיאפשר את ריבוי השימושים, שהוגדר על פי הדייר. בכל אזור בדירה מרגישים את המתח הנפלא של כבדות החומר אל מול המינימליזם.

כחלק מהרצון של הדייר ללופט ניו-יורקי, היה חשוב לגל להשתמש בתחושת המאסיביות, שמאפיינת דירות הטיפוסיות בבניינים הישנים של ניו-יורק. המאסיביות מתקיימת בעיקר בשני חומרים, שיוצרים את מעטפת הדירה: רצפת העץ וקיר הלבנים. משטחי עץ האלון הובאו לדירה מפירוקים שנעשו באתר אחר, והורכבו בדירה מבלי לעבור עיבוד שעלול לחדש אותם.

קיר הלבנים המאסיבי מרשים מאוד בנוכחותו, ועומד בקצה הדירה כעוגן חזק לתחושת הקלילות בחלל. האקווריום הגדול ששקוע בקיר הלבנים מעדן את המאסיביות שלו. ריצוף עץ האלון וקיר הלבנים הם בעלי אופי ומהות, לעומת האבזור בדירה, שנבחר בקו נקי, קר ומינימליסטי, שבו ניכרת המודרניות. גם בחדר הרחצה, שהוא החלל היחיד שסגור בקירות פנים, קיים החיבור בין ישן לחדש.

ריצוף הגרניט פורצלן בגוון אפור, שמכסה גם את הקירות, מזכיר באריחיו המלבניים את פלטות עץ האלון של רצפת הדירה. האיבזור המינימליסטי ניכר בגוף התאורה הליניארי, שחוצה את המראה, ובשיש אבן קיסר, שמוסיף כתם צבע לגוון האפור שעוטף את החלל. התאורה, שמופיעה באלמנטים שונים בדירה, מאפיינת כל מקום באופי אחר. בפינת הישיבה נבחר השנדליר העתיק אל מול גופי התאורה החדשניים, כדי להעצים את הניגוד שבין ישן וחדש.

במטבח נשתלו גופי התאורה בתחתית האי, כדי שייראה כמרחף מעל הרצפה, ויוסיף לתחושת הזרימה האופקית. יש דירות ובתים שניתן לשייך את סגנונם בבירור לאסכולה מסוימת. בלופט הניו- יורקי הזה, חולל שילוב הפנטזיה של הלקוח עם ההיבט הפונקציונאלי סגנון קריאטיבי ומעניין, שמקיים שפה הרמונית מרמת התוכנית ועד רמת הביצוע. הלופט משרה אווירה ייחודית, שבין ישן לחדש בניחוח ניו-יורקי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully