וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנן על הגג

נעמה צור

19.6.2007 / 13:48

צמחיית גן יכולה להיות אטרקטיבית אפילו עוד יותר מגינת קרקע, אם רק תקפידו לא לצאת למשתלה ברישול

אקולוגי? מצנן את אוויר העיר? נו באמת... תראו לי אדם שקנה פנטהאוז בתל אביב כדי לשפר את איכות האוויר בעיר. גינון הוא אחת ההנאות המתאפשרות למי שהתמזל מזלו ובורך בגג או במרפסת עירונית.

גינה שכזו, שמוסיפה צבע רענן לנוף העירוני האפור, תסייע גם נגד מפגעים עירוניים. היא יכולה להפחית רעש סביבתי מבניינים סמוכים, כבישים ורחובות, היא שומרת על פרטיות הדיירים, ויוצרת מחסום לסקרנים, ובחיקה ניתן להסתיר אלמנטים חיוניים לתפקוד הבית. וכמובן, יש לה גם היבט אקולוגי סביבתי: גינות גג מסייעות בצינון האוויר העירוני ובטיהורו - עלי הצמחים קולטים גזים, חלקיקים רעילים ואבק, ומפחיתים את זיהום האוויר.

תחום גינות הגג עבר כברת דרך ושינויים. פעם הסתפקו בכמה אדניות ועציצים מושקים במשפך, והיום ניתן להגשים על הגג את חלום הגינה הפרטית - דקים, שבילים, פרגולות, עצים בוגרים, ואפילו בריכות ודשא. היום, יש חברות המתמחות בתחום זה של גינון, ויוצרות גנים בסגנונות שונים, כאשר לרשותם עומד מבחר אדיר של מכלים, חומרי ריצוף ומערכות נסתרות של השקיה, דישון וניקוז, שיבטיחו מראה טבעי וגינה משגשגת כל ימות השנה.

מומלץ מאוד להקפיד על כללי הבסיס ועל תכנון מוקדם, כדי למנוע בעיות עתידיות, שבגינות גג עלולות להיות חמורות פי כמה מבגינות הקרקע. הדברים אמורים במיוחד לגבי בדיקה והכנת תשתיות נכונות, שימנעו נזילות, מים עומדים בקצה המרזב או עומס שגג הבניין אינו יכול לשאת.

להלן כמה נקודות מרכזיות שיש לחשוב עליהן לפני שרצים למשתלה:

תכנון מוקדם

קונספט כללי: האם רצויה גינה של ממש או שעדיף להסתפק בשניים-שלושה מכלים, האם מעונינים להסתיר את הנעשה סביב וליצור מסתור מעיני סקרנים, או שמעדיפים להשאיר את גבולות הגג/מרפסת לנוף.

עיצוב -סגנון: חישבו איזו גינה תתאים באופייה לבית, שהרי גינת גג היא חלק בלתי נפרד מפנים הבית, לעיתים אף יותר מאשר גינת קרקע. לכן, כדאי ליצור התאמה בצבעים, בחומרים ובסגנון. לבית בעיצוב מודרני, נקי, כדאי לבחור במכלים או באדניות בנויות בקווים ישרים וברורים, בחומרים הממשיכים או תואמים את חומרי הבית, בצמחייה בעלת מרקם "אדריכלי" ובצבעים שידגישו את העיצוב. בבית שאופיו מובהק פחות, או בסגנון כפרי, ניתן ליצור מראה גינה רך, חופשי יותר, באמצעות שילוב חומרים, צמחייה מעורבת ופריחות מגוונות.

התאמה לכיווני אוויר: לימדו את תנאי מזג האוויר השוררים בגג שלכם: כיווני האור, עוצמת הרוחות וקרינת השמש, (ואת המרחק מהחוף - אם העניין רלוונטי), כדי לפתור מראש בעיות שיפריעו לגינה לשגשג, כגון: מחסומים מפני רוחות, התאמת סוגי צמחים נכונים על פי הנתונים הקיימים, הצללה כנדרש וכדומה.

תשתיות בדירות קיימות: העברת המים והדשן למיכלים וניקוזם היא המקור העיקרי לבעיות. כל איש מקצוע העוסק בגינון גגות או בשרברבות יגיד שזה הנושא החשוב ביותר בהקמת גינת גג, ולרוב גם היקר ביותר.

אם מדובר בדירה קיימת, צריך לבדוק באמצעות המהנדס או הקבלן את השיפועים, האיטום, אפשרויות הניקוז והעומס המותר על הגג או המרפסת.

הכנת הגג בדירות חדשות: קל יותר לתכנן מראש ולדאוג להסתרת קווי ההשקיה והניקוז עם שכבת איטום. במידת הצורך בונים מיכלים או אמצעי הצללה. מובן, שאם בוחרים בדק מעץ, האופנתי כל כך היום, ניתן להוליך תחתיו את המערכות השונות. בהכנת התשתית מומלץ כמובן להסתייע באנשי מקצוע.

מיכלים: מיכלים בנויים או ניידים, בגובה הריצוף או מעליו. בארץ קיים, היום, מגוון אדיר של חומרים ומיכלים, המאפשרים ליצור את המראה הרצוי לגינת הגג הפרטית. אם בעבר הסתפקנו במיכלי החרס הפשוטים, היום מקובל מאוד לבנות אדניות מעץ בהתאם לגודל הצמחייה שתהיה בתוכם. בין אם מדובר במיכלים מחומרים טבעיים או סינתטייים, יש לבדוק את אטימות המיכל למים, ולבחור בגודל שיתאים לצמח שאמור להישתל בו.

מצעים: בגינון גגות ניתן להשתמש במצעים שונים. ישנן חברות המעדיפות להשתמש במצע פרלייט מעורב בטוף, שיתרונו במשקלו הקל, ואילו אחרות בוחרות בתערובת עציצים בינונית, הכוללת כבול, טוף וחומרים אורגניים, שהיא כבדה יחסית לפרלייט, אך מחזיקה יותר את המים, ומונעת התפשטות מהירה מדי של מערכת השורשים.

תאורה: בדרך כלל נהנים מגינת הגג בשעות הערב, ולכן חשוב ביותר להאיר אותה בצורה נכונה, ובכך להרוויח גינת לילה. כדאי לבחור תאורה במתח נמוך כמו ספוטים הלוגניים שיאירו פרטים ממוקדים, וימוקמו תחת צמחים, שלא יכסו אותם כעבור זמן קצר.

צמחייה: מצע מנותק אינו סביבה טבעית של צמחים, לכן הם חשופים יותר למזיקים ולמחלות. בגינות גג קיימת חשיפה לתנאי סביבה של קרינה ממוקדת ורוחות עזות, לכן חשוב לבחור צמחים עמידים לתנאים אלה, ולהעניק להם הקלות על ידי השקייה מסודרת, דישון והדברה. יחד עם זאת יש לזכור, שאורך חייהם של הצמחים מתקצר כאשר השורשים ממלאים את המיכלים.

צמחים שעשויים להתאים לגגות

רשימת הצמחים הזו היא בגדר המלצה בלבד, משום הצמחים צריכים להתאים לתנאים הקיימים בכל גג בנפרד:
* עצים: זית, פלומריה (פיטנה), לגרסטרמיה הודית, עצי פרי: תאנה, פג'ויה, שסק, גואיבה. מובן שניתן לגדל גם הדרים ועצי פרי נוספים בתנאי שדואגים להגנות מתאימות.

* שיחים: ברזילי (מטרוסידרוס), עץ השמן, קריסה, פיטוספורום, בן-עוזרר, חבושית, מללויקה, אלת המסטיק.

* רב שנתיים: שבטבט, אזוביון (לבנדר), פלרגון (גרניום), רוזמרין, זיפנוצה, אגפנתוס, דיאטס, ליריופה, סטרליציית המלכה.

* יש להיזהר מצמחי המאכל והתבלין, בגלל מנות הדישון והריסוסים הרבים יחסית הנדרשים בגינת גג!

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully