וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסבה מקצועית

לירז פאנק

6.5.2007 / 12:29

שיפוץ האסם בחצר האחורית נערך מלמעלה למטה, ובסופו התקבל חלל מגורים עם פאסון. הבית של בס בנורדוויק, הולנד

ברחובה הראשי של העיירה נורדוויק שבהולנד, השוכנת במרחק 10 דקות נסיעה מהעיר ליידן, ניתן לראות בתים בני 400 ,200 ואפילו 600 שנה. כדי לשמור על פסאדת רחוב מכובדת בנו התושבים את אסמיהם מאחורי הבתים, ויצרו רחוב מקביל פחות מהודר.

כאן מצא בס ונדרפול(58), צייר, מוזיקאי ואספן, בניין שנבנה ב1931 בחצר אחורית של בית בן 200 שנה, ושימש אסם לפקעות הפרחים שגידלו תושבי האזור, ומידי שנה איפסנו אותן בשלושת קומות המבנה לייבוש.

את הבית מצא בס לפני 8 שנים. במשך חצי שנה הרס את כל פנים הבית, והותיר רק שכבה אחת של רצפת עץ, תקרה חשופה וחלל ללא קירות, ואז התפנה לתכנן את הבית לפרטי פרטים, כולל שרטוטים מדויקים, כשהוא נוסע מדי יום מביתו הקודם, לבית החדש, חוזר וממשיך לשרטט בלילות. בניית הבית הפכה למרכז חייו. הוא הפסיק לצייר, ללמד ציור ולנגן; הבנייה סיפקה לו פעילות פיזית וגם יצירה מתמדת של משהו חדש.

לגור בקומת המוסך

הבנייה החלה מהקומה העליונה ונמשכה כלפי מטה. הוא עבר לגור בקומת המוסך, בה התקין מטבח ארעי, וחי, למעשה, באתר הבנייה. לאחר כשנה וחצי הושלמה בניית הקומה העליונה, ובס וחברתו מוניק, בעלת משרד הפקות, עברו להתגורר בה, והמשיכו את הבנייה כלפי מטה.

הרבה דברים בבית הם בעלי אופי הולנדי כמו האח, רצפת העץ והבנייה בלבנים האדומות. תכנון החללים נעשה בהתאם לשלוש הקורות שמחזיקות את הבניין. הקומה העליונה כוללת חדר שינה, חדר אורחים, שירותים, אמבטיה, שמעניקה תחושה של חלל פרטי נעים, ומקלחת גדולה מרווחת ללא מחיצות בדומה למקלחות המשותפות בסאונות. חדר מיוחד, בקומה העליונה, מוקדש לאוסף הכינורות של בס, והוא מתכנן להפוך אותו בעתיד לסדנה לשיפוץ כינורות (בינתיים פעילה שם יותר מכונת התפירה של מוניק). כל החדרים בנויים מחיצות גבס בלבד, כדי שניתן יהיה לערוך בהם שינויים בקלות, והחלונות הקטנים שמרו על גודלם המקורי.

הקומה שמתחתיה, היא חלל פתוח מחולק לפינות רבות: פינת האוכל והמטבח במרכז, שירותים נוספים, היוצאים מתוך המטבח, ומחסן היוצא מפינת האוכל. בצדו האחד של החלל יש פינת פסנתר, מולה - פינת טלוויזיה, ולצידן דלתות זכוכית גדולות המובילות אל המרפסת. בצידו השני של החלל, יש פינת קריאה נזירית ופינת מחשב, הפונות אל הרחוב. בקומה זו נפתחו החלונות המקוריים הקטנים לגודל של דלתות.

בס, שהוא אספן אלגנטי ומסודר, הקדיש חלק חשוב בתכנון הבית ליצירת מחסנים בלתי נראים, קירות כפולים וארונות נסתרים לאיחסון חפצים ואוספים רבים. כך, למשל, הוסיף למטבח קיר גבס, שמסתיר את המכשיר לחימום המים, מאחורי דלתות ארון תמימות, כאשר בחלל שנוצר בתוך הקיר נבנה ארון נוסף ובו רמקולים ומערכת סטריאו. כמו כן, סגר את החלל שליד האח במקביל לקיר המטבח, ויצר מחסן מוסתר לכלי מטבח וארון דו צדדי, שנפתח הן לכיוון המטבח והן לכיוון פינת הישיבה שם ממוקמת הטלוויזיה של מוניק (הוא צופה בחדשות בלבד, ומסתפק בטלוויזיה הקטנה שבפינת המחשב האהובה עליו).

כל בית היה יכול להיות האחרון

קומת הכניסה מחולקת לשטחים פונקציונליים רבים: חדרון כניסה ובו ארונות לתליית מעילים, מוסך ונגרייה המכילה ארונות כלי עבודה, סטודיו לציור עם סדנת תחריט, וחדר מוזיקה וכלי נגינה עם יציאה לגינה קטנה.

מאחר שהקומות התחתונות של הבניין המקורי בלטו כלפי חוץ, מעבר לקומה העליונה, שבר בס חלק מהקירות החיצוניים ואת החלק הבולט של התקרה, ויצר מרפסת בקומה הראשונה וגינה קטנה בקומת הכניסה, שדרכה חודר האור לחדר הציור ולחדר המוסיקה. שתי דלתות לקומת הכניסה: דלת צדדית, שנפרצה במיוחד, מיועדת לכניסת אנשים, והדלת המקורית שהורחבה כדי להכניס דרכה את המכונית.

8 שנים נמשכה הבנייה, אבל לפני תשעה חודשים החליט בס לסיים אותה, למרות שעוד רבה המלאכה, אחרת לעולם לא יחזור לצייר ולנגן. עכשיו, הוא מכין תערוכה בקומת הכניסה, ואף חזר לנגן עם הלהקה שלו, הכוללת: אקורדיון קטן, 2 גיטרות, שירה וכינור, ומתאמנת בחדר המוזיקה שבביתו החדש.

עבור בס וונדרפול, בית אינו רק המקום בו הוא נמצא באותו רגע, אלא המקום בו הדברים שלו נמצאים. הוא אינו אוהב להחליף את מקום מגוריו. מבחינתו, כל בית שבו חי היה יכול להיות האחרון, אם לא היו מעיפים אותו ממנו. בבית הקודם גר 20 שנה. מהבית הזה, כבר לא יכולים להעיף אותו. הוא שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully