וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זהירות, רעל!

שלי איבגי-תבק

28.3.2007 / 11:33

מה מסתתר מאחורי השפריצר החינני והאקונומיקה המלבינה, ולמה כדאי לכם (מאוד) להשתמש במוצרי ניקוי אורגניים

הצפת התודעה בעודף אינפורמציה, הקשורה לנושאי אקולוגיה והצלת הפלנטה, יכולה לפעמים להיות טרחנית ולפספס את המטרה. ובכל זאת, לרגל טירוף האקונומיקה של חודש פסח, המעלה את מפלס מוצרי ניקוי בני התעשייה הפטרוכימית, נזכיר: זה רעל וזה פוגע גם בכם ולא רק באוקיינוסים ובמי התהום.

מוצרי הניקיון הכימיים, נועדו לתת מענה לבני העולם המודרני, הרגילים לקיצורי דרך ולחומרים מהירי פעילות, שנותנים תוצאה מיידית ונוחה. "חולה ניקיון" ממוצע לא ירגיש שהבית נקי, מבלי שהציף אותו בניחוחות מלאכותיים וארומה של אקונומיקה.

רוב חומרי הניקוי הכימיים הקונבנציונליים, הם תוצרים של תעשיית הנפט, שהשימוש בו כמקור לחומרים סינתטיים, החל רק לפני כחמישים שנה, אז גם יוצרו החומרים הפלסטיים הראשונים. לפני כן, כמעט כל חומרי הניקוי היו טבעיים ולא סינתטיים. עיון בפינה המוצנעת בתווית האריזה של חומרי הניקוי הכימיים, מגלה באותיות קטנטנות, רשימה ארוכה של אזהרות המלווות בסמלים של גולגולות או איקסים, המתריעים מפני מגע עם העור, העיניים ועד אזהרות בדבר שימוש במקומות סגורים.

כיום מקובל להפריד בין חומרי ניקוי ממקור טבעי (שומן מהחי או הצומח כגון שמן זית), השייכים לקבוצת הסבונים, לבין חומרי הניקוי סינתטיים ממקור פטרוכימי, השייכים לקבוצת הדטרגנטים. הדטרגנטים מכילים לפחות רכיב אחד שמקורו בתעשיית הנפט או רכיב הנגזר מחומר שהוכן בדרך סינתטית. קבוצה זו כוללת גם חומרים אלקליים, ממיסים אורגניים, מרככים, מייצבים, מקציפים וחומרי צבע וריח סינתטים.

בקבוצת הדטרגנטים, ניתן אף למצוא תכשירים המכילים חומרים כימיים מסוכנים רעילים כגון: היפוכלוריטים (בחומרי חיטוי), חומצות (בתכשירים לניקוי כיורים, אסלות ובחומרים להסרת אבנית), סודה קאוסטית או סולבנטים שונים (בתכשירים להסרת שומן).

שרידים פטרוכימיקלים המצויים בחומרי הניקוי הרגילים, נצמדים לבגדים ולמצעים איתם בא גופנו במגע. אדי הכימיקלים ממשיכים לרחף מעל משטחים ורצפות, גם אחרי ששוטפים אותם, בדיוק במקום בו תינוקות וילדים אוהבים לזחול ואנו נושמים אותם מבלי לשים לב, גם במהלך השינה. וכל זה, בנוסף לנשימת אדי כלור, תוך שפשוף הג'יפה בשרותים. המצאות בסביבה כזאת מעלה את הסיכון לתופעות אלרגיה, גירויי עור ונזקים בריאותיים מצטברים.

חלק מאבקות הכביסה "הרגילות" מכילות מבהירים אופטיים - אלה חומרים סינתטיים הנצמדים לבד ותפקידם ליצור אשליה אופטית של לובן באמצעות הסטת קרני האור. הוכח כי חומרים אלה נקשרים כימית לעור, עלולים לגרום לגירויים, מעכבים ריפוי פצעים ומפריעים למנגנון קרישת הדם. גם הריחות הסינתטיים הם חומרים מלאכותיים, המיוצרים בעיקר מנגזרות של נפט, וחלקם ידועים כאלרגנים חריפים.

חומצות לימון טבעיות

החלופה למתקפת האב"כ האינטנסיבית הזו, היא מוצרים ידידותיים, העשויים מחומרים טבעיים לחלוטין כחומצות טבעייות כמו לימון, מינרלים ותמציות שמנים מרוכזות. בין המוצרים ניתן למצוא חלופות אפקטיביות למדי לשטיפת רצפות, ניקוי חלונות, נוזל כלים, נוזל לניקוי כללי, מלבין כביסה ואפילו טבליות למדיח.

החומרים הטבעיים אינם מעוררים אקזמות, המוכרות מהשימוש בנוזלי הכלים הסטנדרטיים הטוענים שהם "עדינים לידיים", חוסכים את תופעות האלרגיות מהחשיפה לאבקות הכביסה האגרסיביות (בעיקר לתינוקות) ומתפרקים בטבע במהירות מבלי להותיר חותם.

ברמת המקרו - אנחנו חוסכים מהנהרות, הימים האדמה ומי התהום את אותה הצטברות פסולת כימית שמתפרקת לאט (אם בכלל), גורמת נזק לטווח הרחוק, מפרה את האיזון הטיבעי ותורמת להמשך הזיהום שאנו חשופים לו בסביבה המורחבת המסב אף הוא נזקים בגופנו.

"זה עניין של תפיסה" אומרת, אורית יחזקאל, מנהלת החנות 101 טעמים בת"א, בה ניתן למצוא מחלקה שלמה המוקדשת לנושא, "החברות המייצרות את החומרים האלטרנטיביים מתייחסות לנושא בכל היבטיו. החל מהאריזה הניתנת למחזור והעשויה מחומרים שאינם מזיקים לאדם ולסביבה, דרך הימנעות מניסויים על בעלי חיים וכלה בחומרים הטבעיים מהם עשויים המוצרים".

לדברי יחזקאל, אין חתך אחיד של לקוחות המשתמשים במוצרים, והרכישה שלהם מתבצעת גם על ידי אלו שאינם חסידי אוכל אורגני ומודעות למיחזור כאורח חיים: "ניתן להשיג את המוצרים לא רק בחנויות טבע ואנשים חשופים ומודעים לנושא", היא מוסיפה.

המחירים המעט גבוהים מהרגיל, הם העקב אכילס של מוצרי הניקיון הטבעיים ומרתיעים את הצרכן הממוצע, אך, לטענת היצרנים, הכמות הנדרשת לכל שימוש היא קטנה, בשל הריכוז של החומרים.

מחירים לדוגמה:
ECOVER, נוזל לשטיפת רצפות: 38.50 ש"ח ל-1 ליטר
נוזל לניקוי רב-תכליתי של סאנריידר: 306.23 ש"ח ל-1890 מ"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully