וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לגור ב-30 מ"ר

זהר וידן

14.3.2007 / 10:00

האדריכל דרור בניוש תכנן מרחב מחיה מרווח בשתי דירות קטנות, ששטח שתיהן יחד הוא 90 מ"ר

נדמה לכם שאי אפשר לעשות הרבה בדירה של 38 מ"ר? טעות. האתגר העיקרי שעומד בפני אדריכל בדירה קטנה הוא איך להתייחס לחלל הנתון, ולעצב אותו בצורה מעניינת לפי דרישות הלקוח, כמובן. האדריכל דרור בניוש אינו מפחד מחללים קטנים, ומצליח ליצור תחושת מרחב גם במקום קטן, יחסית. "ישראלים אוהבים מאוד גודל", אומר בניוש, "אבל זה עניין של יחס ומידה. ביפן,למשל, דירה בגודל הזה נחשבת ענקית". הכל עניין של גישה. בשתי דירות קטנות (שטח שתיהן יחד הוא 90 מ"ר), שתכנן בניוש, קיימים שני אלמנטים מרכזיים של נוחות ומרחב.

זאת הקטנה יותר

לא מעט כסף ומחשבה הושקעו בשיפוץ ובעיצוב הדירה בת 38 מ"ר. החלל הגדול של הסלון והמטבח אינו תחום, והוא ממשיך לחדר שינה מוגבה מעט, שנמצא מעבר לקיר לבנים. הספות בסלון הן בעיצוב האדריכל, וניתן להזיזן כך שיצרו ספות יחיד, מיטה זוגית או מיטה אחת גדולה. אנשים חיים בדרך-כלל בסלון, טוען בניוש, ועל כן החדר הזה חייב להיות גדול יחסית מבחינת חלוקת החללים בבית וגם נוח, שכן ברביצה על ספות הסלון מבלים יותר זמן מבכל מקום ורהיט אחר.

הטלוויזיה מוצמדת לקיר וכך גם הרמקולים, ולא נדרשת שידה או רהיט גדול אחר, שיסגור את המרחב. הלבנים, מהן בנוי הקיר שמפריד בין הסלון לחדר השינה, מיובאות מדרום אפריקה, מחומרים שחלקם אפר של הר געש. בניוש משתמש הרבה בחומר זה בגלל יתרון הבידוד האקוסטי המשופר בנוסף לאטרקטיביות העיצובית שבו.

בחדר השינה הונח פרקט מעץ אלון, והוא מוגבה מעט מהסלון. המפלס הנוסף יוצר הפרדה נוספת בין שני החללים ומגדיל את הפרספקטיבה של הדירה. המיטה שקועה ברצפה, כדי שגם חדר השינה ייראה מרווח, ועל-מנת למנוע ממיטה גבוהה לחסום את החלון ואת שדה הראייה.

המקלחת והשירותים נפרדים, ולשניהם דלתות הזזה מזכוכית. המקלחת נמצאת במפלס נמוך יותר וניתן לסגור אותה, כך שתהפוך לאמבטיה, בהשראת הסרט צ'יינה טאון של רומן פולנסקי.

את גופי התאורה והמטבח בחר הדייר, ובשל מגבלות תקציב קנה מוצרים סטנדרטיים וזולים יחסית, אך אין הם גורעים מהמראה הכללי של הדירה, להיפך. בניוש טוען, כי כשהבית מעוצב גם מוצרים פשוטים משתלבים, ובמקרה זה המנורות מ-ACE עובדות עם מראה הבית עצמו.

וזאת ששטחה כמעט כפול

דירה נוספת עליה חתום בניוש נמצאת ברמת אביב. לא באזור הבניינים החדשים, שצומחים ללא הרף, אלא דווקא באזור השיכונים הישנים. הדירה, בגודל 60 מ"ר, כללה בגרסה הישנה שלה שניים וחצי חדרים ומרפסת.

הדייר ביקש דירה, שתעוצב בסגנון מינימליסטי וקר, שיצנן את האקלים הישראלי החם, וכן שהדירה תעניק תחושה מרווחת ככל האפשר, בהתחשב בנתוני הגודל הקיימים. בניוש שבר קירות, סגר את המרפסת והציב במקומה חדר שינה. הכניסה לדירה פתוחה כחלל גדול, הכולל את הסלון והמטבח ויוצר תחושת מרחב וגודל.

הקיר המפריד בין הסלון לשאר חלקי הבית נבנה באלכסון כדי להגדיל עוד יותר את שטח הסלון. כמו בדירה הראשונה, גם כאן נבנה קיר לבנים דקורטיבי בצבע אפור כהה. לבני הסיליקט מגיעות בצבעי לבן, צהוב ואפור בהיר, ומיובאות על-ידי אקרשטיין. במקור נבנה הקיר עם לבנים אפורות בהירות, אך הרובה הכהה נספגה בלבנים, והן נצבעו והפכו, ללא כוונה תחילה, לכהות יותר לשביעות רצונם של האדריכל והדייר.

המטבח, שהוא חלק מחלל הסלון, מוסיף הרבה אור בגלל צבעו הלבן. הדייר ביקש מטבח ללא מטבח. הוא לא רצה לשבת בסלון ולראות בזוית העין את השעון הלא מכוון של המיקרו מהבהב בירוק שוב ושוב. לכן, כל הכלים בו מוחבאים בארונות סגורים, ואין תצוגה של יחידת תנור-מיקרוגל כבמקומות אחרים. המדפים המעוגלים של המעצב רון ארד, במטבח ובסלון, שוברים את הפינתיות ואת הקווים החדים.

דירה חלקי שתיים

בכל שטח הדירה הונח פרקט, כדי להוסיף גוון חם יותר לדירה שבה שולטים צבעי לבן, כחול ואפור. הכחול, נוכח מאוד בעיצוב הדירה על-פי העדפתו האישית של הדייר: רהיטי הסלון בצבע כחול וגם הכיסא של לה קורביזיה, שמגיע בדרך-כלל בצבע עור, נקנה הפעם בכחול, כמו גם הרמקולים המעוצבים. קיר פינת העבודה הקטנה, התחומה בין הכניסה לחדר השינה, צבוע תכלת, וכן חדר השינה, המרווח יחסית לדירה קטנה.

חדר המקלחת הוא שילוב של מוצרי איקאה ורוחמה שרון. שני קצוות קשת העיצוב - היוקרתי מול השכיח. מרצפות החדר ופסיפס הזכוכית ממנו בנוי המקלחון נקנו אצל רוחמה שרון, ואילו הארונות והכיור הם תוצרי איקאה מוכרים. בניוש חוזר ומציין, כי כשהחדר עצמו מעוצב, גם האלמנטים הפשוטים ביותר עובדים יפה עם הסביבה. במסגרת השיפוץ הוחלפו כל חלונות הבית לאלומיניום טבעי.

התקרה הונמכה כדי להימנע מהבדלי גובה שהיו בחלוקה המקורית של החדרים, והרעיון המנחה של התאורה, תוצרת יאיר דורם הנדסת תאורה, הייתה להימנע מתאורה שנתלית מהתקרה ומקטינה את החלל, על כן המנורות צמודות לקיר, ומאירות את החדר ואת התקרה.

בדירות קטנות הרצון במראה מינימליסטי, נקי וחסר ארונות מתנגש בצורך באחסון דברים. בניוש, שמכיר את הבעיה, יצר חדרון קטן, מעין גוש אחסון, הנמצא בפינת המטבח והסלון, שבו ניתן להציב מכונת כביסה וכל הדרוש מבלי שהבית ייראה עמוס.

בעיר שבה הדירות המקוריות של פעם נחלקות לשתיים ולפעמים לשלוש יחידות, זוכה היכולת לנצל את החלל המוגבל באופן מקסימלי להיות בעלת ערך גבוה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully