וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אי בזרם אימפרסיוניסטי

ליאת מיטשל

13.2.2007 / 15:05

על גדות נהר הסיין, סמוך לאי הציורי שאטו, תכננו האחים בורולק בית צף למגורים, המעוצב בקווים פשוטים וצנועים

באמצע אוקטובר, כשסתיו צרפתי אפף את האי Chatou, בפאתי פריס וערפילים ראשונים עלו מן הנהר, השיקו האחים בורולק את הפרויקט החדש שלהם "הבית הצף" במורד הסיין. הבית הוזמן על ידי המרכז לאמנות עכשווית CNEAI לשמש כסטודיו למגורים וליצירה לאמנים וסופרים אורחי המרכז. ועוגן לגדותיו של האי הקסום שאטו.

ההחלטה לתכנן את הסטודיו כבית צף התקבלה לאחר שהתברר, כי לא ניתן לבנות על האי עצמו. "התעורר צורך במקום מגורים לאמנים", מסבירים האחים בורולק "אך לא ניתנה רשות לבנייה על האי מפני שהוא אתר היסטורי לשימור - הפתרון היה לבנות בית מחוץ לאי, על המים". התושייה שגילו מנהלי המרכז במיקום הסטודיו על גדות הסיין העניקה נופך רומנטי לפרויקט, והפכה את בית האירוח הזמני למשכן מלא השראה וראוי ליצירה עבור האמנים שיתגוררו בו. ההיסטוריה של האי Chatou הוסיפה מימד נוסטלגי לפרויקט, שכן כבר הציירים אימפרסיוניסטים בני המאה ה-19 גילו את האי כמקום השראה והתרגעות, והוא נתחבב בעיקר על רנואר ומונה, שציירו בסביבותיו כמה מציוריהם המוכרים והיפים.

האחים רונן וארוואן  בורולק, שנבחרו לתכנון הפרויקט, הם צמד מוכר ויצירתי האחראי לפרויקטים כגון Ideal House exhibitionבקלן 2004 ועיצוב כורסת האוריגמי Facett ל-ligne-roset, עליה זכו בפרס הנקודה האדומה ב-2005. עבודותיהם מוצגות במוזיאונים חשובים לעיצוב ואמנות ברחבי העולם.

בדומה לפרויקטים האחרים של הצמד גם את הבית הצף תכננו במשותף "אנחנו עובדים יחד זמן רב, ואנחנו רגילים לזה". מסבירים האחים "אנחנו מרגישים חזקים כשאנחנו ביחד, מפני שלכל אחד מאיתנו יש עין ביקורתית ושונה. אנחנו מדברים הרבה ומיישבים מחלוקות תוך דיאלוג. דנים בכל פרויקט עד שאנו מגיעים לפתרון בהסכמה הדדית".

"הבית הצף הוא הפרויקט האדריכלי הראשון של האחים בורולק, אולם, לדבריהם, הגישה העיצובית שנקטו בתכנונו זהה לזו, המאפיינת את עבודותיהם בעיצוב מוצר בדרך כלל. "זה לא היה שונה מאוד מעבודות אחרות, מלבד קנה המידה". הם מסבירים, "החידוש היה בעצם העיסוק באובייקט צף. זו הייתה עבודה תובענית מאוד מכיוון שתכנון סירה דורש דיוק וידע טכני מקצועי, .

הבית הצף מעוצב בקווים פשוטים וצנועים. מעטפת אלומיניום עוטפת חלל ספון עץ, ומגדירה את הבית לצורה מלבנית שגודלה 5 X 32 מ'. קיר לבן, שמשני צידיו מסדרונות צרים, מפריד בין אזורי המחייה והעבודה, התחומים בפתחים רחבים מזכוכית, שאליהם פולש הנוף היפהפה. במרפסת הגדולה שבחזית אזור העבודה נשתלו שיחים, שעתידים לטפס ולזחול אל הקירות ותקרה.

עלוות הצמחים תכסה את הבית הצף, תשתלב בנוף הירוק של גדות הנהר, ותמסך את קירות הזכוכית. הבית הצף תוכנן לעגינה ממושכת, אולם ניתן גם להשיטו. "המטרה אינה לשוט, כי זהו בית". אומרים האחים בורולק. "אך ניתן להשיטו, כמובן, לאורך הנהר, אם מחברים אותו לכלי שיט ממונע או משלבים בו מנוע".

"האתגר הגדול בפרויקט היה התקציב". מגלים האחים בורולק "והתשובה הפרגמטית למגבלה זו הייתה פשטות עיצובית". הצניעות ניכרת גם בבחירת החומרים: חלק גדול מהבית עשוי מאלומיניום ומעץ, לא רק משיקולי איטום וציפה, אלא גם מסיבות עלות וחיסכון. "התקציב היה כל כך מוגבל, עד שנאלצנו להמציא פתרונות יצירתיים כדי לא לחרוג ממנו. בסופו של דבר, הפשטות של הפרויקט היא העדות הטובה ביותר להצלחתו, ואנו שמחים שהגענו לתוצאה הזו".

פנים הבית מעוצב אף הוא בפשטות. "בחרנו בריהוט פנימי קל משלוש סיבות", מסבירים האחים, "ראשית, הבית הצף מיועד לשמש את האמן לעבודה, ולכן אנחנו מניחים שעליו להיות פנוי, יחסית. שנית, דיירי הבית יתחלפו לעיתים תכופות, והם צפויים להביא עימם חפצים אישיים כדי להפוך את השהות לנעימה יותר. ושלישית, הצמחייה העבותה שבחוץ תפלוש בעתיד לפנים הבית, ותשנה את תחושת הריק.

חוקי השימור הכתיבו את מיקום הסטודיו על מים ולא על קרקע מוצקה, קשיים תקציביים  חייבו עיצוב נזירי, ותחלופה תכופה של דיירים הכריעה לטובת ריהוט דליל, אולם על אף כל מגבלותיו, ואולי דווקא בזכותן, הבית הצף של האחים בורולק הוא סטודיו אידיאלי. תכנונו המינורי מותיר מקום רב להשראה ולדמיון ועיצובו הצנוע מעניק את הכבוד הראוי לנופיו הקסומים של הסיין. בשעות בין הערביים כשחזיתות הזכוכית השקופות בחדרים הראשיים משקפות את השמש במים, ואדוות הנהר מטלטלות את הסירה, נראה הסטודיו הצף כפרט מציור של מונה שבו הסיין, הצמחייה וקרני השמש מתגבשים יחדיו לכדי תמונה אימפרסיוניסטית.

הבית הצף נגרר על ידי כלי שייט. paul Tahon and R&E Bouroullec, בנין ודיור
הבית מעוצב בקווים פשוטים וצנועים ובתקציב מאוד מוגבל/בנין ודיור, paul Tahon and R&E Bouroullec
הבית הצף על גדות נהר הסיין – הנוף הנשקף מתוך הבית. paul Tahon and R&E Bouroullec, בנין ודיור
הבית הצף על גדות נהר הסיין – הנוף הנשקף מתוך הבית/בנין ודיור, paul Tahon and R&E Bouroullec
הבית הצף על גדות נהר הסיין – הנוף הנשקף מתוך הבית. paul Tahon and R&E Bouroullec, בנין ודיור
הבית הצף על גדות נהר הסיין – הנוף הנשקף מתוך הבית/בנין ודיור, paul Tahon and R&E Bouroullec
הבית הצף על גדות נהר הסיין – מבט מבפנים. paul Tahon and R&E Bouroullec, בנין ודיור
הבית הצף על גדות נהר הסיין – מבט מבפנים/בנין ודיור, paul Tahon and R&E Bouroullec
הבית הצף על גדות נהר הסיין. paul Tahon and R&E Bouroullec, בנין ודיור
הבית הצף על גדות נהר הסיין/בנין ודיור, paul Tahon and R&E Bouroullec
הבית הצף על גדות נהר הסיין – מבט מהצד. paul Tahon and R&E Bouroullec, בנין ודיור
הבית הצף על גדות נהר הסיין – מבט מהצד/בנין ודיור, paul Tahon and R&E Bouroullec
הבית הצף על גדות נהר הסיין – מבט מהצד. paul Tahon and R&E Bouroullec, בנין ודיור
הבית הצף על גדות נהר הסיין – מבט מהצד/בנין ודיור, paul Tahon and R&E Bouroullec
רונן וארוואן בורולק. בנין ודיור
רונן וארוואן בורולק/בנין ודיור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully