וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלווה, איזון וכל השאר

תמי פרת

10.2.2007 / 10:00

האדריכלית איריס שטראוס לקחה אחת קטנה ומוזנחת שלא ראתה את האור והפכה אותה לדירה מרווחת עם מקסימום תאורה ואווירה

כשקנו בעלי הבית את הדירה, זו היתה דירת פרטר של שני חדרים וחצי, ישנה, מוזנחת וחשוכה, שהכניסה אליה מלווה בירידה של שתי מדרגות. כבר אז היא היתה מצוידת בחניה משלה וביציאה ישירה אל החצר. מה שלא הורגש הוא גודלה - כמאה מ"ר - והעובדה שיש לה ארבעה כיווני אוויר.

בפני האדריכלית איריס שטראוס, שקיבלה עליה את שיפוץ הדירה, עמד הצורך ליצור לה, קודם כל, מראה מרווח, ולהכניס אליה מקסימום של אור ואוויר.

בעלי הבית, מצדם, ביקשו חדר שינה גדול, שיש לו חדר אמבטיה ושירותים משלו, וכן מטבח פתוח המצויד באי עבודה. החלק הציבורי, הכולל את הסלון, המטבח ופינת האוכל, הוגבה כך שלא יהיה צורך לרדת אל הדירה עם הכניסה אליה. הפרש הגבהים בין חלק זה לחדרי השינה יוצר הפרדה בין שני האגפים. חדר האמבטיה המרכזי מוקם כך שאין לו חלון, אך בזכות עובדה זו זכו כל יתר חדרי הבית לחלונות הפונים אל החוץ. יתר על כן, סדק זכוכית דקורטיבי בחלקו העליון של קיר האמבטיה גם מפיץ אור החוצה וגם מחדיר אור פנימה.

פס האור המאוזן משתלב היטב בקווים אופקיים נוספים, המלווים את הדירה סביב סביב - במבנה החלונות, במדפי הגבס, בארונות המטבח ובפתחי האוורור. המשכיות זו מאחדת את אגפי האזור הציבורי ותורמת כך להגברת תחושת הגודל שלו.

מדפי גבס תלויים

בתהליך ההריסה של הדירה הישנה נחשפו קורות ועמודים, אך הם מובלעים במבנה החדש שנוצר ואף לוקחים חלק במארג השקעים והבליטות המאפיין את הדירה.

מרווח בין ארונות המטבח לתקרה יוצר שקע אופקי, מנוגד לבליטת הקורה שמנגד. העמוד שבמטבח אינו מגביל את משטח האי, אלא עובר דרכו, כאילו היה כיסא נוסף. בסלון משרתות הקורות את מערך מדפי הגבס שמעל לפינת הטלוויזיה, ובקיר פינת האוכל נוצרו שתי נישות צרות, אופקית ואנכית, באמצעות תוספת גבס, הבולטת על רקע הקיר שאליו היא צמודה. פני השטח האחוריים של הקיר צבועים בגוון חאקי ויוצרים רצף שעל גביו מודגשת התוספת הבהירה.

הבדלי גוון המדגישים הבדלי עומק הם ניגודיים יותר בקיר הסלון, שם נצבע קיר הרקע באפור-גרפיט כהה. הצבע הכהה מבליע בהצלחה את הטלוויזיה והציוד הנלווה לה, יוצר תוספת עומק ומדגיש את מדפי הגבס הבהירים התלויים בחלקו העליון. גופי התאורה בבית ("קרני תכלת"),

פרט לגוף דקורטיבי שתלוי מעל לשולחן האוכל, כולם שקועים בתקרה ובקורות כדי לא להעמיס על החלל שרצפתו הוגבהה. במטבח נעשה שימוש באלומיניום ובזכוכית, ומשטחי העבודה עשויים שיש קיסר אפור. הארונות, הצבועים בצבע לבן מבריק, מסתירים אפילו את פינת הכביסה, ועיצובם העדין משתלב בחלל הציבורי הפתוח. הם נפתחים באמצעות פסי אלומיניום שקועים, שיוצרים עוד קו רוחב המשכי.

חום ואפור חאקי ירקרק

למרות השמירה על מונוכרומטיות יחסית והשימוש באפור לגווניו, עושה איריס שטראוס שימוש בגוונים ייחודיים, שיוצרים חום ועניין בחלל - אפור חאקי ירקרק בפינת האוכל, אפור עכבר בריצוף, ובמטבח - מוזאיקת זכוכית בסגול אפרפר.

בחדר האמבטיה, בנוסף לגוון שמנת דומיננטי, נעשה שימוש בכמה גוונים שהשילוב ביניהם יוצר סביבה ייחודית - טיח מגוון ("נירלט") בגוון בטון בהיר, אריחי צפחה בגוון סגול כהה וריצוף דמוי עץ בסגול חציל. הכיור עשוי מאותה אבן איראנית שבה מרוצף רוב הבית ("טלטיש"). גם כאן מודגשים הקווים האופקיים; המראה האופקית מרחפת על עמוד כהה, שנוצר כתשובה לעמוד בקיר שממול. האיזון והרוגע, עם השילוב בין כהה לבהיר, משווה לחדר מראה אלגנטי.

הקו האלגנטי ניכר גם בארון הבגדים שבחדר השינה - ארון קיר, המצויד בדלתות הזזה בעלות חלונות גדולים מזכוכית חלבית, נתונות במסגרות אלומיניום. מראה גדולה ממוסגרת אלומיניום, השעונה על הקיר, מדגישה את גודלו של החדר, שמרוצף גרניט פורצלן בצבע אפור בטון. חלל האמבטיה והשירותים הוא מינימלי, מופרד במחיצת זכוכית שחציה התחתון חלבי.

מעמד הכיור והמדפים בו עשויים מעץ ונגה, מתאים לרצפתו הכהה. מחיצת הזכוכית הקלילה והרציפה עונה כהד לדלתות הארון בקיר שמולה, ושתיהן שומרות על גודלו של החדר המרווח. הקיר שמול המיטה מוסיף "תבלין" מסוגנן יותר לחדר השקט, בהיותו מצופה בטפט כסוף.

משחק בין טפטים שונים יוצר הרמוניה בחדר הילדים, שחולקים בת (7) ובן (3). לכל ילד טפט משלו סמוך למיטה - לה ירוק בהיר ולו פסים סגולים עדינים - שניהם משתלבים עם הקיר הצבוע סגול בהיר. קיר נוסף מצופה בטפט דמוי מפה מצוירת, שמהווה רקע דינאמי לריהוט העץ הצבוע בגוון שמנת. הריצוף כאן הוא פרקט למינציה, דמוי עץ מולבן. למרות התנועה והצבעוניות היחסית, כיאה לחדר ילדים, גם הוא, בדומה לשאר הבית, מצטיין בשלווה ובאיזון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully