וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוטף כנרת

ורד שני

27.1.2007 / 11:00

האדריכלית קרין קליר-אקרשטיין תיכננה בית נופש בצפת הבנוי מעץ ואבן וחשוף כולו לנוף

סופי שבוע מיועדים בדרך כלל למנוחה מן המירוץ היומיומי ול"מילוי מצברים" לקראת השבוע החדש. מי שיכול לבלותם במקום שקט ומרוחק כשהוא מוקף רק נוף וטבע, גם אם המקום הוא במרחק נסיעה לא קצרה, אשריו.

בני הזוג המתגוררים בהרצליה בחרו להקים את בית הנופש שלהם, המיועד לסופי שבוע, במרומי צפת. האזור, שרק לאחרונה הותר לבנייה, מוקף ביופי שאין שני לו. מן העבר האחד של הבית נשקף החרמון, ומן העבר האחר ניתן לראות את הכנרת הפרושה למרגלותיו.

לכאורה די בנוף המרהיב הזה כדי ליהנות הנאה מרבית מן הבית, אך עבודתה של האדריכלית, קרין קליר-אקרשטיין, מוכיחה שלא די בכך.

הייחוד בעבודת התכנון של קרין בא לידי ביטוי באופן בו ממוקם הבית ביחס לנוף: הכניסה לבית נעשית למעשה במקביל לקו הנוף; הכנרת נשקפת ב-45 מעלות מכיוון דרום מזרח, והחרמון נשקף מן העבר השני.

קרין, בוגרת הפקולטה לאדריכלות בטכניון, המנהלת משרד משלה ומתכננת בעיקר בתים פרטיים ומבני מגורים, מסבירה: "בבית המשמש לנופש, הדגש הוא על חשיפה מקסימלית לנוף, "ועל כן מטרת התכנון הייתה למשוך את הבית החוצה." ואכן, הנכנס אל הבית עולה ורואה תחילה את השמים, רק אחר כך נגלה אליו הנוף.

המגרש המשתרע על דונם וחצי כולל את הבית עצמו, שגודלו כ-300 מ"ר, בריכת שחייה בנויה, שגודלה 5X11 מ"ר, וחצר מדורגת בטרסות. בשל הפרשי הגובה במגרש, נוצל השטח שמתחת לבית לחניה מקורה ולגישה ישירה לחדרי האורחים.

הרעיון המרכזי בתכנון היה ליצור שני אגפים שונים - האחד בעל מראה טבעי, בנוי אבן, והשני בעל מראה חדיש יותר - ועל ידי כך לגוון את תחושת השהייה בבית. ההבדל בין שני האגפים ניכר גם מן החוץ. "הקובייה הראשונה", הגסה יותר, מחופה מבחוץ במעטפת אבן ובמעט טיח גרגירי גס (וולך) בחזית, ואילו ב"קובייה השנייה" הטיח הוא הדומיננטי.

ההפרדה בין האגפים נעשתה באופן ייחודי ומעניין - משני צדי המעבר בין האגפים מוקמו חלונות מאורכים ושקופים, המכניסים פנימה אור טבעי במשך היום, ובלילה, כשהם מוארים, הם מחדדים את תחושת ההפרדה בין האזורים השונים. המדרגות העשויות עץ ובעלות מעקות ברזל, תורמות גם הן לתחושת ההפרדה בין האגפים, הן מחברות בין חלקי הבית השונים כמו גשרים המרחפים באוויר.

הנוף נמשך פנימה

אגף האבן - החלל המרכזי באגף האבן כולל את הסלון ואת פינת האוכל, שקירותיהם חופו באבן גלילית גושנית, שגובהה כ-25 ס"מ, אורכה משתנה ועוביה כ15- ס"מ. השימוש באבנים אלה יוצר מראה של קיר מקורי בבית עתיק. הרצפה עשויה אבן קבטיה בגודל 40X 40 בעיבוד טרומל עם התזת חול.

הסלון - סביב הסלון שורה של חלונות ודלתות המוצלים בתריסי עץ ומשקיפים על מרפסת רחבה, הצופה על העמק, על צפת ועל הכנרת.

לאורך קיר הסלון נבנה קיר רחב ונמוך, המשמש כמדף לטלוויזיה. ולצדו נבנתה אח פתוחה, בשיתוף פעולה בין האדריכלית למומחה לבניית קמינים. הארובה עשויה מאותה אבן שבה חופו הקירות ויוצאת דרך הגג החוצה. המקום המרכזי שתופס הקמין בסלון, מוסיף לאווירת הרוגע שמשרה הבית כולו.

המטבח - גם הוא באגף האבן - תוכנן גם הוא על ידי קליר-אקרשטיין ונבנה מעץ אלון עם משטח עבודה מעץ מלא בעיבוד לק מיוחד נגד מים. המטבח עצמו אינו מכיל ארונות אחסון רבים, אלא מותאם לצורכי בית נופש, ולכן יש בו חדר מזווה סגור.

הגג - תשומת לב רבה הקדישה האדריכלית לתכנון הגג, מיישמת תוך כדי כך את העקרונות שהנחו אותה בבניית הבית כולו. גג הבית מחפה על כל חללי הבית, והוא בעל קונסטרוקציה מיוחדת וכפולה, המאפשרת זרימה של אוויר, המאוורר את החלל שמתחת.

הגג כולו הוא כה מסיבי עד כי נדרשו עשרה מתקיני גגות להרכבתו. הקורות התומכות עשויות "עץ לבן" שיובא מאוסטריה ועובד במברשת ברזל, שחשפה את הגידים שבו. החיפוי עשוי רעפי בטון, שגונם חום כהה.

כאלמנט חשוב בתכנון הבית כולו, נמשך הגג מעבר לחלונות הבית לכיוון דרום ומזרח, ומשמש גם להצללת המרפסות החיצוניות על ידי כך שהוא מונע חדירת שמש ישירה, גשמים ולחות.

אגף חדרי השינה - מחולק לשתי קומות: העליונה מיועדת לבעלי הבית והתחתונה - לאורחים. בכל אחת מהקומות יש שירותים ומקלחת, ארונות קיר ומרפסות פרטיות, הצמודות לחדרים. חלק זה של הבית מרוצף בפרקט תלת-שכבתי עשוי עץ אלון, המקנה תחושת חמימות נינוחה. האמבטיות מרוצפות באבן קבטיה, בגודל 20 X 20 בעיבוד טרומל ובזווית של 45 מעלות.

להפרדת חדרי השינה לשתי קומות שני יתרונות בולטים: היא מקנה תחושת פרטיות הן לאורחים והן למארחים, ובהיעדר אורחים בבית, אין תחושת מועקה בשל החדרים הריקים.

לאחר שיטוט בבית כולו, דרך פינות הישיבה שבפנים הבית ומחוצה לו, המרפסות הפרטיות, הבריכה הצלולה והנוף הנשקף מהחלונות, התחושה היא שהבית עונה על כל צורכי הבילוי והמרגוע. ובעיקר, מכל פינה בבית נשקף הנוף ומזמין החוצה, ומכל מקום בחוץ, מושך הבית פנימה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully