וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יפה לך

שלי איבגי-תבק

18.1.2007 / 12:00

נמאס לכם לראות מוצרים מכוערים? רוצים מכונת כביסה פרחונית? גם חברי כנס העיצוב חושבים ככה ומזמינים אתכם לתערוכת עיצוב ישראלי

ייתכן שכמה אמהות, לא חשוב מאיזו עדה, יכולות להירגע קצת ולהוריד את מפלס החרדה לשלום ילדיהן הארטיסטים, שבחרו, אללי, לעלות לבירה וללמוד עיצוב מוצר או תקשורת חזותית: לפי כנס "העיצוב עובד", שהתקיים בשבוע שעבר בהאנגר 11, בו השתתפו למעלה מאלף אנשי תעשייה ועיצוב - עידן העיצוב רק עומד להתחיל והגיע תורם של המעצבים להוביל את הכוח הכלכלי ולקדם חברות ומוצרים.

הכנס, הראשון מסוגו, שיזמו קהילת המעצבים ו-Themarker, נועד להעלות את העיצוב על סדר היום העסקי בישראל, תוך הדגשת חשיבותו הכלכלית, שלצערנו אינה מאליה במחוזותינו.

כל מי שעיצוב הוא חלק מחייו המקצועיים, יהנהן בהבנה למשמע מלותיו של צבי ימיני, תעשיין ויו"ר תערוכת "עוצב בישראל 07", שנפתחה בתום הכנס. ימיני סיכם תסכול מתמשך ורב שנים של אנשי מקצוע בתחום: "ישנה בעיה תרבותית בארץ בתחום העיצוב. לא כל אנשי התעשייה מכירים את הנושא ויודעים לשלבו בעבודה השוטפת בבסיס הפיתוח של מוצרים". הדבר נכון לגבי מגוון תחומי עיצוב שונים, המצטיירים תמיד כאלמנט משני, קישוטי ובעל חשיבות נחותה מזה של הפן הטכנולוגי. העיצוב לא נחשב בדרך כלל כגורם כלכלי חשוב המגדיר את המוצר, מבדל אותו וכזה שמסוגל להעניק לו יתרון בשוק התחרותי.

שוב ושוב עלו בכנס, דוגמאות רבות למוצרים עולמיים ש"עשו את זה" כלכלית, בזכות השקעה בעיצוב, כמו ה-Ipod של אפל, מנוע החיפוש של גוגל (לעומת זה של יאהו, למשל) והמכוניות של BMW. החברות הללו, הצליחו להעלות את המכירות של מוצריהן, בזכות פילוסופיית עיצוב אמיצה ושונה.

את הדוגמאות האלה ואחרות, הציג ריצ'רד האנטר, שותף בחברת הייעוץ מקינזי, אשר הגיע לכנס כדי להדגיש בפני תעשייני ארצנו, עד כמה כי תופס העיצוב מקום נכבד בעולמנו התחרותי, בו חדשנות טכנולוגית מועתקת במהירות בשווקים הזולים ולמראה ולמיתוג של המוצר יש יכולת למנף מוצרים וחברות.

האנטר גם הביא את נתוניו של סקר שנערך במהלך שלושים שנה, בקרב החברות הגדולות בארה"ב, שהראה כי החברות הגדולות ששרדו את תהפוכות השנים הללו, היו אלה שבראשן עמדו מנכ"לים, אשר נתנו מקום של כבוד דווקא לעיצוב בארגונם. הוא הדגיש את חשיבות הטמעת הנושא והביא כדוגמה את חברת אורנג' בלונדון, אשר הקימו חדר לישיבות אסטרטגיה, בחלל לבן שקירו האחד אקווריום ענק ובטבורו פזורים פופים לבנים - מה שנקרא "ארגון תומך", המעודד יצירתיות בכל תחומי העבודה.

"דיזיין גורו"

לכל מי שמעוניין לייבא את הרעיון לארץ, מומלץ גם לאמץ איזה "דיזיין גורו" שיוביל אותו. אחד שכזה הוא לארס אנגמן, המעצב הראשי של איקאה ואורח הכבוד של הכנס, שסיבר את אוזניהם המשתאות של באי הכנס, בכמה נתונים מספריים מעוררי קנאה: "צוות המעצבים באיקאה כולל כ-200 מעצבים ובנוסף אנחנו מובילים פרויקטים שבמסגרתם אנחנו משתפים פעולה עם מאות מעצבים עצמאיים נוספים ועם אוניברסיטאות שונות מכל העולם.

בסה"כ מועסקים ברשת למעלה מ-500 מעצבים המנסים לעצב מוצרים שיספקו הן את הצד הפונקציונלי והן את צד הרגשי שבאים לענות על כל צרכי הלקוחות, במחיר הזול ביותר. העיצוב המתומחר בנוחות באיקאה הוא חלק מפילוסופית החברה המאמינה בעיצוב דמוקרטי, הנותן שיוויון הזדמנויות לצרכן ומקרב את העיצוב האליטסטי אל העם".

די היה בנתון בעל אין ספור הספרות שהציג אנגמן באשר לכמות הקטלוגים אותם מדפיסה החברה בעשרות מדינות ובעשרות שפות על פני הגלובוס, בכדי להבין את כוחו של העיצוב כשהוא עובד נכון.

תערוכת העיצוב "עוצב בישראל 07" שחתמה את הכנס מוצגת עד ה-26 בינואר בבניין תחנת הכוח ברידינג, והיא כוללת מבחר עבודות מתחומים שונים של עיצוב ישראלי בעיקר עיצוב מוצר ותקשורת חזותית.

התערוכה תהיה פתוחה לקהל הרחב בימים א-ה בין 16:30-22:00, ביום ו': בין 10:00-14:00

במשך התערוכה תפעל בהאנגר 20 בנמל חנות ובה מוצרים שעיצבו משתתפי התערוכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully