וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כוורת אנושית

ליאת מיטשל

9.1.2007 / 11:27

האדריכלים פריצקי וליאני עיצבו משרד מהנדסים שבמרכזו עומדת רשת גיאו-טכנית, המיועדת במקור לצורכי תשתית וגופי תאורה דמויי ציפור

ממרומי הקומה ה-15 של בניין אירופה-ישראל, לשעבר IBM, נשקף נוף אורבני יפהפה של תל אביב. בקומה זו שוכן משרד המהנדסים PRS, שעיצבו בני הזוג פאולה ליאני ואיתי פריצקי. תכנון המשרד הושפע ממראה הנוף ממבט מעוף הציפור, והוא נגלה למבקר במשרד עוד לפני הכניסה אליו. עם היציאה מהמעלית, חודר המבט מבעד לדלתות הכניסה השקופות של המשרד, דרך קיר זכוכית אל החלונות הענקיים של הבניין.

בכניסה למשרד אל מול דלתות הזכוכית, דלפק קבלה המוצב על במת עץ אלון שגובהה 30 ס"מ, ולצדו כורסאות המתנה נוחות ומזמינות. קיר זכוכית מעוגל מאחורי דלפק הקבלה, ממסגר אלמנט מרכזי בעיצוב המשרד - הרשת הגיאו טכנית אותה מייצרת החברה. קיר זה מפריד בין חלל הכניסה הפתוח, לבין חדרי המהנדסים שמאחוריו. אגפיו האחרים של המשרד, הנהלת החשבונות וחדרי ההנהלה הפונים אל הים, מסודרים משני צדדיו של חלל הכניסה.

השימוש שעשו פריצקי וליאני ברשת הגיאו-טכנית, המיועדת במקור לצורכי תשתית, חשף את התכונות האסתטיות שבחומר ההנדסי. "הרשת הגיאו-טכנית הנגלית למבקר לראשונה, בקיר המעוגל שמאחורי דלפק הקבלה, משמשת בתפקיד כפול", מסבירה ליאני "כרפלקטור שמחד מכניס את הנוף הנפרש של תל אביב אל תוך המשרד, ומאידך, כפילטר המפריד בין חלל הכניסה לאגפים הפרטיים". בהמשך, מופיעות הרשתות הגיאו-טכניות הן כמחיצות בין החללים השונים במשרד, והן כחיפוי לבידוד האקוסטי שבתקרה. "כשאנחנו מתכננים חלל, אנחנו מחפשים חומרים שייצרו אווירה" אומרת ליאני, "הרשת הגיאו-טכנית הייתה תגלית אידיאלית מבחינה זו, היא עונה על הצרכים הפונקציונאליים בתכנון המשרד, כמו הפרדה בין חללים ושיקוף הנוף, וגם מאזכרת את מוצרי החברה".

עיצוב המשרד נקי ובהיר. החומרים הבולטים בו, מלבד הרשת, הם אפוקסי, עץ אלון וזכוכית, ששילובם יוצר מראה שקט ונינוח. "העיצוב במשרד הזה הוא נקי ורענן", מסבירים בני הזוג, "זהו חלל 'שטוען' את המשתמשים בו בכוחות מחודשים". "האווירה היא נושא חשוב כשמתכננים משרד", מוסיפה ליאני, "היא צריכה להיות ידידותית. האנשים העובדים כאן, מבלים מחצית מחייהם במקום הזה, ולכן מקום עבודתם חייב להיות בעל השפעה טובה עליהם". "הפסיכולוגיה של המשתמש היא חלק מהתכנון" מסכימים השניים.

גופי התאורה המעוצבים כציפורים, מרחפים באזור הקבלה, כמו גם באגף ההנהלה. "השתמשנו בשמים כנקודת התייחסות, בשל מיקומו של המשרד בקומה גבוהה" אומרים פריצקי וליאני. גופי התאורה ממשיכים את תחושת השמים, ומשרים אווירה של חיבור לטבע. גם תנועת השמש לאורך היום ועונות השנה השונות, משתקפת בעיצוב, כחלק משילוב הטבע במבנה, שהוא נושא מרכזי, שלדברי פריצקי וליאני, מופיע בכל הפרויקטים שלהם.

לאורך היום, בהתאם למסלול תנועתה של השמש בשמים משתנים הצללים והתאורה במשרד, וההבדל בין היום ללילה, הוא דרמטי. בעוד שביום הרשת הגיאו טכנית משמשת כפילטר לאור השמש, הרי שבלילה, מפילה הרשת צללים מסתוריים, והתאורה האורבנית הלילית החודרת מבחוץ, משווה לחללי המשרד אופי שונה לחלוטין ותיאטרלי.

בדרך כלל המהנדסים הם אלה העובדים עבור האדריכלים, אולם בתכנון המשרד של PRS התרחש היפוך תפקידים, והעבודה על עיצוב המשרד, התקיימה תוך דיאלוג אקטיבי עם לקוחות. "העבודה הייתה מעניינת גם עבור המהנדסים, וגם לנו, כארכיטקטים שעובדים עבור מהנדסים", אומר פריצקי, "המפגש הזה נטען במשמעות נוספת, כשהשתמשנו בחומר שהם מייצרים לצרכים טכניים, למטרות אסתטיות בעיצוב המשרד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully