וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רומן מתמשך

שלי איבגי-תבק

5.1.2007 / 11:00

מצרפת לסין, ליפן ופרס ומשם לשדרות בן גוריון בתל אביב - טכניקת הפיסול בעיסת נייר חוצה אוקיינוסים וממכרת גם אתכם

"עיסת נייר זה לא סטוץ, זה רומן מתמשך", מכריזה בתחילת שיחתנו ובפני כל תלמיד חדש ענת אורפז, בעלת הסטודיו הקסום לעיצוב ופיסול, הממוקם בשדרות בן גוריון בתל אביב. קשה להתעלם מהחלון האדום, המציג את עבודותיהם הצבעוניות של תלמידיה של אורפז ומזמין כל חובב עבודת יד לטעום מהיצירה התרפויאטית הזו.

אורפז, בוגרת אבני והמכללה לפיסול וציור, התמחתה בתחום בזמן שהייתה בארה"ב. היא נטשה את עבודתה בתחום יחסי הציבור והעיתונות בכדי להתמסר לאהבתה האמיתית - האמנות. גבות רבות הורמו כשהחליטה לפני 3 שנים לפתוח את הסטודיו, אבל ימים הוכיחו כי עדיין ישנם אנשים המחפשים פינה של שקט ויצירתית בעולמנו הקדחתני. הסדנאות הלכו והתמלאו וכיום פוקדים את הסטודיו כמאה תלמידים.

למרות שמה בעל הצליל הפרנקופילי -PAPIER MACHE , הגיעה אמנות עיסת הנייר לצרפת מסין, שם הומצא גם הנייר - רק באמצע המאה ה-17. הסינים השתמשו בחומר להכנת קסדות עוד לפני הספירה, (בתקופת שושלת האן, למתעקשים לדעת) ומשם התפשטה הטכניקה גם ליפן ולפרס, שם השתמשו בה להכנת מסכות ודקורציה לפסטיבלים. עם הגעתם של חפצים שכאלו לאירופה, נפוצה השיטה גם שם וזכתה לפופולריות רבה.

אורפז, שהתנסתה בהרבה חומרים, מאוהבת בנייר ומבטיחה שאין לו מגבלות של גודל, צבע, צורה ואפילו עלות ושכל אחד יכול לעבוד איתו. תהליך העבודה דורש הרבה סבלנות ומתרחש בשלבים. העבודה איטית ויש להמתין בין השלבים לייבוש של העיסה המורכבת מנייר מרוכך במים ודבק פלסטי. למוצר המוגמר יש תכונות הקרובות למוצר המקור ממנו מכינים את הנייר - העץ, בעיקר בחוזק ובעמידות.
העבודה אינה סופיות וניתן לשנות כל מוצר גם אחרי שנים כשהוא נמאס.

אורפז מספרת כי "אנשים מגיעים מלאי סטרס מיום עבודה ובמהלך שעות העבודה בסטודיו אני רואה כיצד הם מורידים הילוך ונרגעים בשל אופי העבודה והחיבור לחומר. הרבה אנשים שהיו בטוחים שהם לא מוכשרים בגלל איזו גננת מהעבר - עוברים חוויה מתקנת ומוציאים מעצמם דברים שלא ידעו שהם מסוגלים להם."

לאלה שמציצים בדלת ומבקשים טעימה מזורזת, היא מזכירה שוב את המנטרה מתחילת הכתבה ומסבירה כי חשוב ללמוד בסבלנות את שלבי העבודה ורק אחר כך לעבור לשלב הפנטזיה, בו כל אחד מוזמן ליצור את הקערה, השרפרף או המראה החביבים עליו. כאן באים לידי ביטוי חלומותיהם וסיפוריהם האישיים של תלמידי הסדנה שהולידו את מורדילו ואת וואלס שמככבים בחלון הראווה, דמות של כלה אותה הכינה כלה לשולחן קבלת הפנים של חתונתה, פסל של זוג רוקד אותו הכינה בהפתעה אישה לחגיגת 40 שנות נישואין ואין ספור מתנות אישיות וייחודיות אותם תלמידיה אוהבים לתת למכריהם כמתנה לאירועים מיוחדים.

בקורס הבסיס מלמדת אורפז שתי שיטות עיקריות ליצירה בעיסת הנייר - האחת מתבססת על קונסטרוקציה הנבנית משלד של חוטי חשמל, שעליה מלבישים את החומר, והשניה - היותר אקולוגית, היא שיטה המאפשרת לחפש צורות מעניינות בזבל הביתי הפשוט, שיכולות להפוך לפסלים. "התלמידים שלי כבר עורכים קניות בסופר לפי צורת האריזות שמעלות אצלם אסוציאציות לפסל" מספרת אורפז. הפסל נולד מתוך מבנה ה"ג'אנק" ועליו מניחים את עיסת הנייר. באותה צורה אפשר גם למחזר ולהחיות רהיטים ישנים ולהפוך אותם לשימושיים שוב. גם הכלים יכולים לשמש כקערות לפרות על ידי משיכת לכה מיוחדת, שהופכת אותם עמידים למים (אך לא מומלץ לאכול מהם ישירות).

בסטודיו מתקיימים כל יום שני קורסים בבוקר ובערב. משך הסדנה הבסיסית הוא עשרה מפגשים. בכל קבוצה בין 8 ל-10 משתתפים וניתן להגיע לסטודיו לאחר קורס הבסיס להמשך התנסות ויצירה.
בכל שנה מוצגת תערוכת תלמידים המציגה עבודות בנושא מסוים. בשבוע הספר האחרון הציגו התלמידים את עבודותיהם בתערוכה שהוצגה בחנות ספרים בדיזנגוף סנטר תחת הכותרת- "גיבורי אגדות", מה שנתן במה וחשיפה לאומנים המתחילים.
מחיר סדנת הבסיס 1500 ¤ כולל חומרים.

'הסטודיו של ענת אורפז - עיצוב ופיסול בעיסת נייר', שד' בן גוריון59, תל אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully