וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מילים לשעת לילה מאוחרת

נעמה צור

16.12.2006 / 12:00

איך להאיר את הסלעיה שכל כך התאמצתם בשבילה, מבלי ליצור גינה נוצצת בסגנון גן ארועים. הארות בנוגע למצב

תאורת גן אינה מותרות. באמצעות הארה נכונה יכולה הגינה להפוך למקום פעיל וקסום ולחלק מהחיים בבית לא רק במשך היום, אלא גם בשעות החשיכה.

גן הלילה יכול להיות מקום שונה לחלוטין מהגן המואר באור יום. בעזרת התאורה ניתן להסתיר אזורים מסוימים, להדגיש אחרים וליצור אווירה חלומית. "תאורה מלאכותית אינה צריכה להיות תחליף לאור היום בגן", אומר ליאור דלל, מעצב תאורה שימושית בגנים מחברת "אופק תאורת גן". אין צורך לשטוף באור את הגן כולו; כדאי לנצל את ההזדמנות ולהפוך את הגן הלילי למקום אחר - עם פינות מסתוריות, עומק ועניין חדש ביצירת מוקדי אור, אזורים מוחשכים ומוצללים חלקית.

הארה מתאימה מדגישה את יופיים של עצמים שאינם בולטים דיים בשעות היום כמו: סלעים, כדים, אבנים, גזעי עצים או עליו הסרגליים והזקופים של שיח. הצללה מאפשרת להסתיר אזורים וחלקים שאינם מתאימים ל"תמונה" - למשל, צעצועים ומתקני ילדים. תאורה מאפשרת ליצור מרחב נוסף לגן: הארה נכונה של עצי השכן או החורשה הסמוכה "מספחת" אותם למרחב הפרטי, והופכת אותם לחלק מהגן הלילי.

גם בתאורת חוץ - החשוב ביותר הוא תכנון מוקדם. ראשית, כדאי להבין את צרכי המשפחה ואורח חייה, למפות את המקומות בהם דרושה תאורה לזמן קצר, נקודתי - למשל באזור החניה, את המקומות אותם יש להאיר באופן קבוע, לבחון מה רוצים לראות מתוך הבית ומה רצוי דווקא להסתיר. את הצרכים ניתן לחלק לפונקציונליים - אור באזור החניה, לאורך השבילים ובכניסה לבית, ולצרכים עיצוביים - נקודות שכדאי להבליט או להסתיר באמצעות התאורה.

לאחר הגדרת הצרכים והפונקציות של תאורת הגן, יש לחשב ולקבוע את ההדלקות: כמה הדלקות רצוי שיהיו לגן, מאיזה סוג - ידניות או אוטומטיות, מיקום ההדלקה ומיקום המתגים.

שיטות הארה

בבחירת שיטת ההארה ממליצים רבים מאנשי המקצוע להשתמש בתאורה במתח נמוך - V12. שיטה זו בטיחותית יותר ולא קיימת בה סכנה להתחשמלות, גם אם ניגע בתאורה לאחר שנרטבה מממטרה, מגשם או מטל. יתרון נוסף הוא קלות ופשטות.

כל אחד רשאי להרכיב מערכת כזו, לעומת תאורה במתח גבוה הדורשת חשמלאי מוסמך. תאורה במתח נמוך גם חסכונית יותר - ניתן להתאים את כמות האור הדרושה לכל נקודה, ובנוסף, קיים מגוון גדול של גופי תאורה.

שיטה נוספת היא תאורה סולרית, המתבססת על קליטה של
אנרגיית השמש. הבעיה היא, לפי אנשי מקצוע, שבינתיים המצאי אינו מספק. בעולם ישנן כבר מערכות סולריות מתקדמות ויקרות יותר, אך אלה לא נמצאות עדיין בשימוש רחב בישראל.

בחירת גופי התאורה

* הארה מלמטה למעלה (up lighting) גופי תאורה הנמצאים באדמה ומאירים כלפי מעלה. בקבוצה זו משתמשים כדי למשוך את העין לעצמים שונים הנבלעים בחשיכה.

* הארה מלמעלה למטה (down lighting) גופים הנמצאים במקום גבוה, ומאירים את השטח תחתיהם. כאלה הם עמודי תאורה, גופים המתאימים להארת שבילים או אלמנטים נמוכים אחרים, שגובהם פחות מ-30 ס"מ. הגובה המקסימלי של העמודים אמור להיות 70 ס"מ, כדי למנוע סנוור.

* גופים נתלים: גופי תאורה בצורות מגוונות, למשל טיפות או קוביות. משמשים להארת האלמנט ממנו הם תלויים ומה שתחתיו, אך בעיקר מהווים אביזר קישוטי בפני עצמם. יש להיזהר שלא להגזים בשימוש באלמנטים תלויים, ולהפוך אותם למוקד העניין.

* תאורה תת-מימית: להארה של בריכות מתחת לפני המים.

* תאורת הצפה: פרוז'קטורים - תאורה פונקציונלית, פיזור אור חזק לכל עבר.

* גופי תאורה שקועים: גופים השקועים בתוך דק, ריצוף, קירות. לא רואים את הגוף עצמו, אלא רק את האור המופץ ממנו. גופים שקועים נוטים להתקלקל בתדירות גבוהה יחסית, וכדאי לקחת זת בחשבון כבר בהתקנה.

* צמודי קיר: יכולים לשמש גם כתחליף לתאורת הצפה, פחות מסנוורים ויותר מעוצבים, אך אורם יהיה לרוב חלש יחסית לאור של פרוז'קטור.

10 הערות והארות שכדאי לקחת בחשבון

* מערכת התאורה בחוץ תפקידה להאיר, להדגיש ולהציג את הגן, ולא לגנוב ממנו את ההצגה - לא בלילה ובוודאי לא ביום.

* סגנון התאורה צריך להיות מותאם לסגנון הבית. אפשר ליצור בעזרתה אופי כפרי, קלאסי, מודרני, או להעלים את גופי התאורה לחלוטין וליצור תאורה נסתרת.

* ניתן לייצר את האווירה המיוחדת עוד לפני הכניסה לגן, באמצעות הארה של החומה שלפני הבית או הצמחייה התוחמת.

* בכניסה לבית ובמקומות אסטרטגיים נוספים נהוג למקם גופים בולטים ודרמטיים יותר.

* עצמים בהירים דורשים עוצמת אור נמוכה יותר, ולהיפך. שביל כהה ידרוש עוצמת אור חזקה יותר לעומת שביל או רחבה בריצוף בהיר. השביל לא צריך להיות מואר כולו - מספיק שיהיה מואר לאורכו בכל מקטע מסוים, וכן יוארו מדרגות או סיבובים למנוע
מכשול.

* כשמתכננים את התאורה, כדאי לחשוב על המופע הסופי של העץ או השיח ועל התאורה שתטיב להדגיש אותו בעוד כמה שנים.
* תאורת הגן צריכה להיות דינמית - בדיוק כמו הגן עצמו, ניתנת לשינוי בהתאם לעונות השנה ולהתבגרות הגן.

* השנאי - יש לקבוע בשלב מוקדם את סוג ומיקום השנאי. כדאי לבחור בשנאי איכותי, שיוכל לאפשר הספק מתאים לגן גם כשיגדל ויתפתח, ולמקמו באזור מרכזי, מוגן ונסתר.

* בעת הקמת המערכת חשוב לבדוק שאין סנוור - של מי ששוהה בבית או של היושבים בגן. רצוי מאוד לבחון תחילה את הגן מתוך הבית - מה רואים מבפנים כלפי חוץ ולהיפך.

* תחזוקה - יש להקפיד על ניקוי הזכוכית המגנה על גוף התאורה מאבק, אבנית ובוץ. את הצמחייה יש לגזום כך שמוקד האור יישאר גלוי, או לשנות את הזווית לפי הצימוח

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully