וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טפו טפו טפו

נעמה צור

17.11.2006 / 10:00

סופח רטיבות, מתנפח בחום, דורש אחזקה שוטפת? איך מתמודדים עם עץ מעובד בגינה, ומה אפשר לעשות איתו

מה טבעי יותר מעץ מעובד בגינה - חומר שהוא מעין חוליה מחברת בין הצומח שבגן לבין החומרים הדוממים בו? "הריצוף הקרוב ביותר לדשא", מגדירים אותו אנשי מקצוע, טבעי, "חם" למראה ונעים לדריכה - ממש כמו דשא, ללא צורך בהשקיה וכיסוחים. לאור יתרונות אלה, ברור מדוע הולך ומתרחב בשנים האחרונות השימוש בעץ מעובד בגינה, בעיקר בגינות קטנות ומוצלות, שם הוא משמש תחליף מצוין למדשאה שלעולם לא תשגשג.

רחבות דק, שבילים, מדרגות ובמות - אלה רק מעט מאפשרויות
השימוש בעץ. אליהן ניתן להוסיף פרגולות, מכלים קבועים או ניידים, בתי עץ לילדים וכמובן ריהוט עץ.

האם עץ מתאים בכלל לישראל החמה והיבשה? התשובה חיובית, אך יש לזכור שתנאי מזג האוויר בארץ אינם התנאים האופטימליים לעץ מעובד, ועלולים להיווצר בו בקעים, סדקים ופיצוצים. לכן יש להקפיד במיוחד על תחזוקת העץ, בפרט אם מדובר ברחבות ושבילי דק. חשוב לרכוש מראש חומר איכותי, שיחזיק מעמד תקופה ארוכה. להלן כמה עובדות ועצות על שימוש בעץ המעובד בגינה, כפי שעלו משיחה עם מוטי לביא, בעליה של חברת "ניצנים עיצוב גנים".

בית על העץ

רבים מאיתנו זוכרים עדיין את ה"בית על העץ" עליו בילינו שעות קסומות של ילדות. פעם הספיקו כמה קרשים בשביל לבלות שם ימי חופש שלמים במשחקי דמיון והרפתקה; היום המשחקים מתוחכמים יותר, וגם בתים על עץ יכולים להיות משהו אחר לגמרי: מורכב, משוכלל ומתוחכם, ומבוצע על ידי חברה המתמחה בכך. בתי עץ ניתן לבנות על הקרקע - אופציה בטיחותית יותר מבנייה בגובה. כדאי למקם אותם סמוך לעץ, כדי לתת תחושה שהבית קשור למשהו נטוע, גדל איתו או בתוכו. ניתן להסתפק במבנה בסיסי - רצפה, קירות וגג, או להוסיף דק כניסה, דלתות, חלונות, תאורה(עדיף תאורה סולרית), ריהוט וצבע.

אפשרות אחרת היא בנייה של בית מוגבה, על כלונסאות או עמודים. אפשרות שלישית היא בית הבנוי בתוך העץ ממש - כמו פעם, רק עם השכלולים המתבקשים כמובן. בית שכזה צריך לבנות בגינה עצמה (לא ניתן לרכוש מוכן מראש) ולהתאים לעצים הספציפיים הגדלים בגן. יש לבחור עצים חזקים וקשים - עצי הדר, זית, אלון, סגלון או צאלון. חשוב להקפיד על בטיחות - מעקות וחוזק, ולדאוג שמתחת לבית לא יהיו משטח קשיח או סלעים חדים, אלא דשא או מצע רך. לבית כזה ניתן להוסיף מתקני גובה - מגלשות, סולמות, חבלים ונדנדות.

בית עץ יכול ללוות את הילד לאורך שנים, תוך התאמתו לצרכיו המשתנים של הילד. בניגוד למתקני הפלסטיק, מראה של בית עץ ישתלב בכל גינה, ויוסיף לה תחושה מיוחדת של ילדות.

דק

השימוש ברחבות דק בגן נפוץ יותר ויותר. רצפת העץ מחברת בין חומרי הבית והגן הדוממים לצומח, ומתאימה הן לבתים בעלי קווים מודרניים והן לבתים בעלי סגנון קלאסי יותר. אף שבאופן טבעי מופיע הדק בקווים ישרים, ניתן לחתוך את שפת העץ בקו אמורפי או מעוגל, למשל בהתחברות לסלע. הדק יכול לשמש כרחבה המחוברת לבית, כהמשך של פרקט פנימי, כשביל המחבר בין אזורים שונים בגן, שביל דילוג, במה מוגבהת או מדרגות-מסלעה. המראה החם והטבעי מצטרף ליתרון של ניצול מרבי של השטח בגינות קטנות, בזכות העובדה שלא כמו על דשא, ניתן להניח על הרחבה ריהוט באופן קבוע.

את העצים מהם נבנה הדק מקובל לחלק לרכים וקשים. בקבוצה הראשונה נמצא עץ האורן שמחירו זול יחסית, הוא קל לחיתוך ולעיבוד, ומאפשר למי שאינו מקצוען להניח את הדק. עם זאת, אורן הוא עץ עדין ופגיע יחסית, ובתקופה הראשונה פולט שרף שנדבק לרגלים ומקשה על השימוש.

בקבוצת העצים ה"קשים" נמצאים סוגי עצים מיובאים שונים, דוגמת האיפאה, האירוקו וסוגי עץ טיק. עצים אלה יקרים משמעותית לעומת האורן, וקשים יותר לביצוע ולהתקנה; המתקין חייב להיות איש מקצוע בעל ציוד מתאים. היתרונות הם עמידות גבוהה בהרבה ואחזקה וטיפול קלים.

כיוון שהבעיה המרכזית היא פגעי השמש, הטיפול המרכזי החיוני בדק הוא שימון אחת לשנה, עדיף בעונה היבשה ולקראת החורף. דק אורן יש לשמן לראשונה לפחות חצי שנה לאחר הרכבתו. אחת לכמה שנים כדאי לבצע ניקוי, ואם יש צורך שיוף באמצעים מתאימים. עדיף שהדק לא יהיה בטווח של השקיה שיטתית, אבל גם אם כן - אין בכך בעיה קריטית בתנאי שהמקום מאוורר דיו. רצוי לדרוש עץ שעבר תהליך אימפרגנציה - תהליך המונע חרקים שעלולים לגרום לריקבון ושומר על העץ במשך שנים. אם מקפידים על טיפול נכון, ניתן לשמור על הדק לאורך שנים רבות. עם זאת, המראה הכללי עשוי להשתנות עם השנים, כמו גם גוון העץ.

כשהדק מתחבר לדשא, כדאי ליצור הפרש גבהים וכך להבליט את הדק, למנוע לחות וחדירת שורשים בין הלוחות. שינויי מזג האוויר גורמים לחומר העץ לשינויים זעירים - התרחבות כתוצאה מהלחות והתכווצות כתוצאה מיובש. יש להשאיר רווחים בין הלוחות, ולהתייעץ על עובי הרווח עם מומחה.

פרגולות

ניתן לבנות פרגולות קלות מסנדות, מעץ גושני או אף מאדני רכבת. העצים הגושניים הנפוצים הם מארג'ן, אשוח, אלון ודאגלס פייר. גם בפרגולה יש להקפיד על טיפולים דומים לפי הצורך.
ניתן לשלב עץ בכל אלמנט בנוי בגן: במכלים בנויים או ניידים, טרסות מאדנים, ריהוט המתווסף לאווירה ה"ירוקה", מחיצות למטפסים וכמובן גדרות - שיסוו ויסתירו את שולי המגרש באופן הטבעי ביותר, כהמשך ישיר וזורם של הצמחייה.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully