וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחד לכל עונה

יגאל גבזה

15.11.2006 / 10:00

סוויטות מלכותיות בגודל 520 מ"ר, הצופות אל הנילוס וחדרי הסבה בסגנון המאה ה-19. סיור במלון "ארבע העונות" בקהיר

"זה כמו להיות בתוך וילה מפוארת על גדת הנילוס", מתאר מרקו פרנץ' ממשרד האדריכלים Wilson and Associates את המלון של מאות החדרים שעל תכנונו הופקד - "ארבע העונות" שפתח את שעריו בשנת 2000 ברובע גיזה בקהיר סמוך לגשר "אל גאמה", על הגדה המערבית של הנילוס, הוא היחידי בקהיר הצופה גם אל הנילוס וגם אל הפרמידות של גיזה.

משרד האדריכלים האמריקאי בראשות טרישה ווילסון, מתמחה בעיצוב פנים של מלונות, מסעדות, מועדונים ובתי קזינו – רובם בקטגוריית חמשת הכוכבים – וזכה בציוני שבח רבים של עבודותיו. אלה שונות זו מזו באופיין בהתאם למיקומו גיאוגרפי של הפרוייקט.

המלון, ששמו המלא הוא Four Season Hotel Cairo at The First Residence, זכה ב-2003 לתואר Best City Hotel ביבשת אפריקה, ע"י המגזין Conde Nast Traveller, שגם כלל אותו ברשימת 100 המלונות הטובים בעולם. מדריך Gallivanter דירג אותו במקום הראשון בין מלונות המזרח התיכון.

על "ארבע העונות" הקהירי אפשר לומר שאין תוכו כברו – מבחוץ נראה המבנה שעל 20 הקומות, המצופה שיש אפור שמקורו בברזיל, כבניין מודרני לכל דבר. אך כשנכנסים בשעריו נדמה ש"מכונת הזמן" מסיעה אותך אחורה לסלון מפואר של המאה ה-19. עיצוב הפנים של המלון נעשה כולו בהשראת "הסגנון הקיסרי" שפרח בצרפת לאחר חזרתו של נפוליאון בונפרטה ממצרים, ב-1799, עטור תהילת מנצחים. חיבתו העזה של המנהיג הכריזמטי לתרבותה של מצרים העתיקה, התבטאה היטב ב “Style Empire” ששאב את השראתו מגדולתן של מצרים, יוון ורומי העתיקות והשפיע על האדריכלות, עיצוב הפנים, הריהוט ולבוש התקופה.

רהיטי ה"סגנון הקיסרי", לדוגמה, שנבנו בדרך כלל מעץ מהגוני (כהה או בהיר), הצטיינו במסיביות שלהם ובשימוש במוטיבים מצריים כמו האובליסק, הספינקס ואריות מכונפים לצד סמליו של נפוליאון. הסגנון הזה שימש להצהרה על מעמד, עושר, כח וסטייל, שנועדה לייצג את תקופת שלטונו של נפוליאון.

"ארבע העונות" הקהירי נבדל ממלונות יוקרה אחרים לא רק בזכות עיצוב הפנים שלו, אלא גם בזכותה אווירה האינטימית השוררת בו. לא תמצאו במלון חללים ציבוריים גדולים, אלא "סלונים" ופינות הסבה לרוב, שמעניקים הרגשה של ביתיות, נינוחות ורכות שנעים לשקוע בה.

סיבה אחת לגודלם של החללים הציבוריים היא העובדה שבמקור נועד הבניין, הניצב סמוך לבניין תאום לו, לאכלס דירות פאר, אבל מכירה איטית במגדל הראשון הביאה את המשקיעים להחלטה להפוך את השני למגדל יוקרתי. שינוי ייעוד זה, שאירע באמצע תהליך הבנייה, מסביר גם מדוע אולם הקבלה של המלון אינו נמצא במפלס הכניסה, אלא בקומה השלישית, וחדרי המלון, גם הסטנדרטיים שביניהם, מרווחים הרבה יותר מהממוצע במלונות מסוג זה (בין 44 מ"ר ל-57 מ"ר כל חדר).

"למלון יש אווירה ביתית והוא מייצג רגישויות אירופיות דרך סגנונות מצריים. ניסינו להעביר כאן תחושה היסטורית", אומר פרנץ', שבילה זמן רב בחנויות עתיקות בפריס ובקהיר בחיפוש אחר חפצים ועבודות אמנות, שעתה מוצגים בחללים הציבוריים ובסוויטות הנבחרות.

עיצוב הפנים כולל תערובת עשירה ואקלקטית של חומרים – עם תשומת לב מרבית לפרטים – מהעמודים דמויי השיש, השטיחים הפרסיים, וילנות המשי ועד שעוני הקיר והמראות העתיקות.

השיש, שמקורו ביוון ואיטליה, הונח על ידי פועלים פורטוגלים ומצרים – שיתוף פעולה מקומי ואירופאי שיאפיין גם חלקים אחרים בפרוייקט. חלון עגול ענקי מזכוכית משובץ בגווני כחול משקיף על חללו של "סלון התה" המשמש למעשה כלובי של המלון, לא הרחק מדלפקי הקבלה. עיטורי הקיר והתקרה שבחלקו המוגבה של החלל – שממרכזו משתלשלת נברשת קריסטל – מוארים באור רך ומוסיפים רבות לאווירה. בחלק השני, שבו "צונחת" התקרה לגובה רגיל, ההרגשה ביתית עוד יותר.

חלל אינטימי אחר הוא של ה"בר-ספרייה" שקירותיו ספונים בעץ מהגוני. רצפת הפרקט שלו מכוסה בשטיחים מזרחיים מהמאה ה-19, וספרים בכריכות עור נחים על מדפיו לצד מפות עתיקות, הדפסים מקוריים ממסעו של נפוליאון למצרים וציורים אירופיים שנעשו בסגנון המזרח.

משני צידיה של האח העתיקה העשויה משיש שחור תלויים צילומים שנעשו על משטח כסף בשנים הראשונות של המאה ה-19, בידי צלמים צרפתים שחזרו ממצרים והביאו לאירופה את העדות המצולמת הראשונה של נפלאות מצרים.

סידורי פרחים מדהימים שפזורים בפינות שונות במלון תורמים חלק חשוב ליצירת האווירה. מסתבר שלרשת "ארבע העונות" סגנון משלה בתחום, אשר נוצר ע"י "ג'ף מפריס". מאלק טהר, האחראית על סידורי הפרחים במלון הקהירי, עברה אצלו כמה השתלמויות.

269 חדריו המרווחים של המלון (מתוכם 43 סוויטות) צופים בחלקם אל הנילוס ובחלקם אל הגנים הזאולוגיים והבוטניים. מעבר להם, במרחק, נראות הפרמידות של גיזה. ההידור המאופק של החדרים נהיה ראוותני משהו בסוויטות הגדולות דוגמת סוויטת הנילוס (278 מ"ר), בסוויטות הנשיאותיות (252 מ"ר) ובסוויטות המלכותיות הנצאות בשתי הקומות האחרונות וכל אחת מהן משתרעת על פני 520 מ"ר. יש לזכור שקהיר היא מקום נופש ובילוי אהוב על משפחות אמידות מנסיכויות המפרץ, שרגילות לסטנדרטים שכאלה.

מלון ארבע העונות בקהיר הוא מחווה עכשווית ליחסי הגומלין של ההשפעות וההשראות ששררו בין שתי תרבויות. עד היום ניתן לראות את האובליסק שהביא עמו נפוליאון ממצרים לצרפת ניצב בככר הקונקורד בפריס, במקום שעמדה בעברה הגיליוטינה. האובליסקים השקופים העשויים פלקסיגאלס המפוזרים ברחבי המלון, הם מחווה לפאר ממלכת העבר, לאימוץ הסגנון הקיסרי שבא שנים רבות אחר כך ולאינטרפטציה העכשווית שניתנה להם על גדות הנילוס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully